Avotuli toimii huonosti auton lämmityksessä – 7 vinkkiä talviautoilijalle

Moottorin esilämmitys helpottaa auton käynnistämistä, mutta samalla se vähentää polttoaineen kulutusta sekä pakokaasupäästöjä. Tässä muutama vinkki, miten auto kannattaa pistää hyrisemään kovilla pakkasilla.

autot
Jukka Tervahauta nouti kaupan parkkipaikalle jämähtäneen Toini Väyrysen auton hinausauton kyytiin 19.1.2016.
Risto Degerman / Yle

Asiantuntijan mukaan suuria niksejä auton lämmittämiseen ei tarvita, mutta yksi tuiki tärkeä asia tahtoo monelta unohtua.

– Tahtoo olla niin, että ne autot viedään huoltoon vasta sitten kun ne eivät lähde käyntiin tai hyytyvät tien päälle, sanoo Oulun ammattikorkeakoulun moottorilaboratorion erikoisasiantuntija Arto Lehtonen.

Lehtosen mukaan ajoissa tehty huolto säästää kuitenkin monelta vaivalta siinä vaiheessa, kun moottori sitten joutuu koville.

– Sillä on ihan perusasioita kuten vaikkapa polttonestesuodattimien tarkistus. Kun vuoden aikana vettä kondensoituu tankkiin niin, sinnehän se sitten jäätyy.

Tässä koottuna muutama vinkki auton pakkaskäynnistyksen varalta:

1. Huolla ajoissa

Auton huolto kannattaa tehdä ennen kylmän kauden alkua.

– Kyllä auton huoltoaika kannattaa katsoa enemminkin kalenterista kuin ulkolämpömittarista, sanoo Arto Lehtonen.

2 Esilämmitä moottoria

Auton moottoria kannattaa lämmittää puolesta tunnista pariin-kolmeen tuntiin ennen moottorin käynnistämistä. Motivan mukaan (siirryt toiseen palveluun) autoa kannattaa pitää lämmityksessä pari tuntia silloin kun ilman lämpötila laskee noin -10 asteeseen.

Arto Lehtosen mukaan liian pitkä lämmitysaika ei sinänsä haittaa, mutta siitä ei saa lisähyötyä ja energiaa vain kuluu enemmän. Moottorinlämmittimissäkin on tosin eroja.

3. Lämmin akku on parempi kuin kylmä

Huolehdi akun kunnosta ja nosta se tarvittaessa lämpenemään ennen käynnistystä. Akkua voi pitää lämpimänä myös siihen tarkoitetuilla akun ylläpitolämmittimilläkin.

Akun varaus kuluu jokaisella käynnistyksellä eikä kylmä akku pääse käynnistymisen jälkeenkään latautumaan lyhyillä ajomatkoilla. Eivätkä akut muutenkaan ole ikuisia.

4. Peitä moottori

Moottorin lämmettyä ajon aikana siinä olevaa lämpöä voi varastoida lyhyen aikaa myös peittämällä auton konepellin vaikkapa vanhalla täkillä tai matolla. Ei se lämpöä pitkään pidä, mutta hidastaa moottoritilan jäähtymistä ainakin lyhyen aikaa.

– Lämmittäähän se takkikin ihmistä jonkin aikaa, mutta jos moottori ei tuota lämpöä niin kyllä se siitä sitten tasoittuu.

5. Käynnistysvirta voi rikkoa auton

Jos joudut käyttämään apukäynnistyskaapeleita: Tarkista käyttöohjeet. Kaikki autot eivät kestä lisävirran antamista ja voivat särkeä sekä autettavan että auttajan auton.

6. Älä käytä puhalluslamppua

Joskus ajokoneiden ja autojen moottoreiden öljypohjia on yritetty lämmittää avotulella. Ei kannata kokeilla.

– Joitakin vuosia sitten naapuri sytytti koko auton palamaan sillä konstilla, että sekin vaara siinä hommassa on, sanoo Lehtonen.

7. Jos ei muu auta...

Kovilla pakkasilla autojen käynnistäminen voi kovista yrityksistä huolimatta myös epäonnistua. Hinaamalla käynnistäminenkään ei kaikille autoille sovellu ja silloin kannatta suosiolla tilata asiantuntija paikalle ja kuljetuttaa auto huoltamolle.