Koe uusi yle.fi

Muotialan porttiteoria: halpa koru on sisäänheittotuote – pian asiakas ostaa satojen eurojen mekon

Nettikaupan kasvu on rohkaissut monia vaate- ja korusuunnittelijoita ryhtymään yksitysyrittäjiksi.

muoti
Nina Jatuli ompelee työhuoneellaan Helsingin Kampissa.
Nina Jatuli ompelee työhuoneellaan Helsingin Kampissa.Kimmo Hiltunen / Yle

Oman koru- ja vaatemerkin perustaminen on monen suunnittelijan unelma. Yksi unelman toteuttajista on helsinkiläinen Nina Jatuli, joka suunnitelee, valmistaa ja myy koruja ja vaatteita oman Jatuli-merkkinsä alla.

Jatuli perusti merkin valmistuttuaan Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 2010, mutta se oli pitkään pelkkä sivuprojekti hänen työskennellessään päätoimisesti isojen firmojen kuten Nanson ja Rovion leivissä. Vuosi sitten Jatuli päätti jättää muut työt ja keskittyä kokonaan omaan merkkiinsä. Työnkuvasta muodostui monipuolinen.

– Olen firmani toimituspäällikkö, tuotantopäällikkö, talouspäällikkö, logistiikkapäällikkö, suunnittelija ja roudari, Jatuli luettelee.

Jotta Jatuli saisi palkattua edes yhden työntekijän, kassavirtaa pitäisi olla nykyistä enemmän.

Koska Suomessa ei ole muotialan rahoittamisen perinnettä, pienten, itsenäisten merkkien pärjääminen on täysin riippuvaista tuotteiden myynnistä.

Nina Jatulin suunnittelemassa printissä pienet avaruusraketit vievät universaalia rakkautta ympäri maailmaa.
Nina Jatulin suunnittelemassa printissä pienet avaruusraketit vievät universaalia rakkautta ympäri maailmaa.Kimmo Hiltunen / Yle

Jatulin kohdalla kehitys näyttää positiiviselta, sillä firma on onnistunut kasvattamaan myyntiään hiljalleen. Tärkeimmät myyntikanavat ovat erilaiset muotialan messut ja tapahtumat kuten joulun aikaan järjestettävät design-torit – sekä tietysti internet.

– Instagram on tosi tärkeä. Myös blogiyhteistyötä on paljon. Jos suosittu bloggaaja kirjoittaa jostakin tuotteestamme, tuotteen myynnissä näkyy heti piikki, Jatuli kertoo.

Eniten menee kaupaksi koruja. Niiden valmistaminen on vaatteisiin verrattuna edullista, joten hinnat voi pitää matalina. Koruja ei myöskään tarvitse sovittaa, joten niitä on helppo ostaa verkon kautta.

– Korut ovat sisäänheittotuote. Asiakas saattaa ostaa korun vaikka design-messuilta ja käydä sitten katsomassa meidän nettisivuilla, mitä muuta meiltä löytyy. Sitä kautta hän päätyykin ostamaan vaatteita.

Jatuli-merkin korvakorut houkuttelevat asiakkaita ostamaan muitakin brändin tuotteita.
Jatuli-merkin korvakorut houkuttelevat asiakkaita ostamaan muitakin brändin tuotteita.Kimmo Hiltunen / Yle

Nettikauppaa Hangosta Inariin

Moimoi, Uhana Design, Poola Kataryna, Nouseva Myrsky... Pieniä, itsenäisiä vaate-, koru- ja asustebrändejä on syntynyt Suomessa viime vuosina paljon. Yhtenä syynä tähän on nettikaupan yleistyminen, joka on saanut monet uudet yrittäjät uskaltautumaan alalle.

Vaikka tyypillisin kotimaisen designin ostaja on edelleen suuressa kaupungissa asuva nainen, netin kautta suunnittelijat ovat alkaneet saada tilauksia myös kasvukeskusten ulkopuolelta, pienistä kylistä ja kunnista.

– Juuri lähti yksi tilaus Inariin, Nina Jatuli kertoo.

Saara Naskali on toinen tamperelaisen Nouki-vaatemerkin perustajista.
Saara Naskali on toinen tamperelaisen Nouki-vaatemerkin perustajista.Matias Väänänen / Yle

Palkkatyöstä yrittäjiksi ovat hypänneet myös nuoret tamperelaiset suunnittelijat Saara Naskali ja Anna Reilin, joiden Nouki-merkki on ollut toiminnassa nyt vuoden.

– Rimakauhu oli kova, mutta sanoisin, että meillä menee hyvin, kertoo Saara Naskali.

Noukin toiminta on kasvanut nopeasti. Vuoden sisällä brändi on avannut oman verkkokaupan ja saanut tuotteitaan myyntiin useille jälleenmyyjille, muun muassa Tampereen ja Helsingin Sokos-tavarataloihin.

– Keväältä odotamme lisää kasvua, Naskali sanoo.

Myyntivalttina kotimaisuus

Noukin materiaalit neulotaan Liettuassa, mutta muuten tuotanto on kokonaan Suomessa. Myös Jatulin mallistot tehdään Suomessa, vaikka ompelutuotanto onkin pääosin Virossa.

Itsenäiset suunnittelijat ovat huomanneet, että yhä useampaa kuluttajaa kiinnostaa tuotteen alkuperä.

– Isot yritykset ovat siirtäneet viime vuosina tuotantoaan kaukomaille, mutta moni kuluttaja tuntuu toivovan, että tuote olisi tehty lähellä. Se, että meillä lukee tuotelapussa Made in Finland, on meidän jälleenmyyjien kertoman mukaan ratkaissut monia ostopäätöksiä, Saara Naskali sanoo.

Noukin korvakorut menevät hyvin kaupaksi.
Noukin korvakorut menevät hyvin kaupaksi.Matias Väänänen / Yle

Kilpailevalta yritykseltä tukea

Pienet, itsenäiset muotiyrittäjät tuntevat Suomessa toisensa ja tekevät paljon yhteistyötä. Alalla on ymmärretty, että pienet toimijat ovat vahvempia toimiessaan keskinäisessä yhteisymmärryksessä.

– Kaikkien ei tarvitse hakata päätä siihen samaan tiiliseinään, vaan muille voi jakaa neuvoja ja kertoa omista kokemuksistaan, Nina Jatuli sanoo.

Jatulin mukaan vielä muutama vuosi sitten alalla oli paljon kyräilyä. Suunnittelijat eivät suostuneet kertomaan toisilleen esimerkiksi tuotantopaikkojaan. Nyt kulttuuri on muuttunut, ja pienyrittäjät tekevät usein muun muassa yhteistilauksia materiaalinhankkijoilta.

Nina Jatuli maalaa korvakoruja työhuoneellaan.
Nina Jatuli maalaa korvakoruja työhuoneellaan.Kimmo Hiltunen / Yle

Saara Naskalin mukaan iso kiitos Nouki-merkin nopeasta kasvusta kuuluu juuri yhteistyölle muiden merkkien kanssa ja avulle, jota kokeneemmilta suunnittelijoilta on tullut.

– Pienten merkkien välinen kilpailu ei ole järkevää, hän sanoo.

– Meidän kannattaa keskittyä haalimaan halpatuotannolta markkinarakoa muiden pienten yrittäjien kanssa. Yhdessä.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Talousrikokset

Työpaikkojen varkaudet ja petokset hurjempia kuin uskotaan: "Työpaikan sisälle jää vellomaan epäilys, kuka oli syyllinen"

Hävittäjät

Suomi lähettää tarjouspyynnöt uusista hävittäjistä keväällä - "Tarvitsemme vähintään 64 konetta tämänkokoisen maan puolustamiseen"

Lapsen oikeudet

Yli 600 työpaikalle otetaan lapsi mukaan teemapäivän mukaisesti

Saksan politiikka

Toimittajalta: Saksan demarien pää kääntyi – suuri koalitio on mahdollinen