Koe uusi yle.fi

Gasum tähyää terawattiloikkaa biokaasun tuotannossa

Kaasuyhtiö Gasum hakee uutta kasvua biokaasun tuotannosta maakaasun kysynnän laskua korvaamaan.

talous
Auton perä.
Biokaasuautoja on vasta noin kaksi tuhatta Suomessa.Yle

Valtion kokonaan omistamasta Gasumista tuli vuoden alussa Pohjoismaiden suurin biokaasun tuottaja, kun yrityskauppa (siirryt toiseen palveluun) ruotsalaisesta Swedish Biogas Internationalista saatiin päätökseen.

Gasumin liiketoiminnan runko on ollut ja on yhä putkiverkostossa kulkeva maakaasu, Sen käyttö on kuitenkin hiljalleen vähentynyt. Rinnalle on tullut nesteytetty kaasu LNG, jolle toivotaan isoa markkinaa laivojen polttoaineena.

Toistaiseksi vielä nappikauppaa

Biokaasun kauppa on vielä pientä liiketoimintaa, alle prosentin kaikesta kaasun myynnistä, mutta kasvuvisiot on aseteltu Gasumissa vuosien päähän.

– Meidän tavoite on kasvattaa biokaasuliiketoiminta terawattiluokkaan seuraavien viiden vuoden aikana eli merkittäviä kasvupotentiaaleja nähdään ja niitä haetaan, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen sanoo.

Gasum arvioi, että Ruotsin kaupan ansiosta yhtiön biokaasun tuotanto kasvaa reiluun puoleen terawattituntiin tänä vuonna. Tuotannon kasvu on ollut ripeää, sillä vain viitisen vuotta sitten tuotanto oli vain viisi gigawattituntia. (1 TWh = 1000 GWh)

Terawattiluokkaan pääsy tarkoittaisi ehkä jo noin neljän tai viiden prosentin osuutta kaasujen myynnistä.

Matkaa siis on ja sen jatko riippuu paljon siitä, miten Suomessa ratkaistaan hiilidioksidipäästöjen vähentäminen liikenteessä, joka on keskeinen biokaasun käyttäjä.

Päästöt puoleen ja autokanta uusiksi

Suomen hallitus pyrkii puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Parhaillaan eduskunnan käsittelyssä olevaan ilmastoselontekoon (siirryt toiseen palveluun) sisältyy muun muassa kaasuautojen määrän kasvattaminen 50 tuhanteen ja sähköautojen 250 tuhanteen.

Tällä hetkellä Suomessa on noin kaksi tuhatta biokaasuautoa. Sähköautoja on vain muutama sata, mutta sähköhybridejä jo 15 000. Liikenteen ilmastokeskustelu onkin pyörinyt pääosin sähköautojen ympärillä.

– Toiveissa on, että valtiovaltakin osallistuisi jotenkin kustannustalkoisiin. Sähköautoja tuetaan erilaisilla toimenpiteillä, mutta biokaasussa on vielä tekemistä., muuttofirma Niemen osakas Juha Niemi murahtaa.

Yritys osti viime vuonna 15 uutta biokaasuautoa. Tänä vuonna ostetaan lisää ja tarkoitus on vuosien kuluessa uusia koko yli sadan auton kalusto.

Markkinat ratkaiskoot

Gasumin Johanna Lamminenkin toivoo, että kaasuauton hankintaan löytyisivät sopivat kannustimet. Hän ei silti aseta sähköä ja kaasua vastakkain liikenteen ilmastotalkoissa. Olennaista on, että hiilidioksidipäästöt vähenevät.

– Hiilidioksidipäästöjen [vähentämis]tavoitteet on aivan mahdollista tavoittaa, mutta se on yhteinen työ, mikä pitää tehdä. Uskoisin, että markkinat kuitenkin ohjaavat meitä toimijoita löytämään näitä ratkaisuja.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Puolustusvoimat

"Yksittäistapauksia": Naissotilaat kokevat syrjintää ja häirintää puolustusvoimissa – silti he purevat hammasta ja ottavat kaiken vastaan

Urheilu

Norjalaiset romahtivat! Neljä suomalaisnaista jatkoon sprintissä

Kaamos

Kaamos alkoi tänään Nuorgamissa – jatkuu pitkälle tammikuuhun

Kotimaiset elokuvat

Armomurhaajassa periaatteen miehet maksavat kalliisti härkäpäisyydestään

Minibudjetilla tehty tyly suomalaistrilleri kerää suitsutusta maailmalla