Koe uusi yle.fi

Ruokakaupan hintasota hämmentää – KKV: Kampanjat herättävät enemmän kysymyksiä kuin antavat vastauksia

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan päivittäistavaramarkkinoita hallitsevien S-ryhmän ja Keskon taistelu ei takaa kuluttajille edullisempaa kokonaisruokakoria. Markkinoille kaivataan uusia toimijoita.

talous
Asiakas ostamassa hedelmiä Helsingin Malmin Prismasta.
Asiakas ostamassa hedelmiä Helsingin Malmin Prismasta.Jussi Nukari / Lehtikuva

Ruokakaupassa riehuva hintasota on alkanut hämmentää asiakkaita. Myös markkinoita valvova Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) seuraa viime aikoina voimistunutta hintakampanjointia tarkasti. Tutkimuspäällikkö Anu Raijas sanoo, että kampanjat herättävät enemmän kysymyksiä kuin antavat vastauksia.

– Kampanjoissa pitäisi kertoa selvemmin, minkä tuotteiden hintoja ollaan laskemassa ja miten pitkäksi aikaa. Lähtöhinnat ja alennusprosentit saattavat vaihdella myymälöittäin, vaikka alennuksesta viestitään isosti ketjutasolla.

S-ryhmä kertoi viimeksi eilen lauantaina suuresta kampanjastaan, joka laskisi yli sadan suomalaisen kasviksen hintaa.

"Markkinoille tarvitaan uusia toimijoita" 

Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, että suuretkaan yksittäiset alennuskampanjat eivät takaa kuluttajille edulisempaa kokonaisruokakoria. Kuluttaja ei voi suoralta kädeltä odottaa, että ruokakorin sisältö halpenisi esimerkiksi 20 tai 30 prosenttia.

Raijas sanoo, että myös kampanjalistan ulkopuolelle jäävien tuotteiden hinnat saattavat muuttua, joten haettu säästö voi jäädä kassalla toteutumatta.

– Tiettyjen yksittäisten tuotteiden hinnat kampanjassa muuttuvat, mutta kokonaiskorin hintahan riippuu siitä, mitä kuluttaja koriinsa valitsee.

Raijas korostaaa, että alennettujen tuotteiden pitäisi olla kuluttajien arjessa paljon käyttämiä tuotteita, jotta sillä olisi merkittävä vaikutus kokonaisruokakorin hintaan.

– Sesonkituotteiden, kuten vihannesten, hinta voi vaihdella kausittain, ja näin myös alennusten määrä voi olla ihan erilainen ajankohdasta riippuen, Raijas summaa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto toivottaisi uudet yritykset tervetulleeksi. Suomen päivittäistavaramarkkinat ovat keskittyneet pitkälti kahdelle suurelle: S-ryhmälle ja Keskolle.

Saksalainen Lidl on onnistunut lyömään kiilaa markkinoile, mutta se on yhä pieni verrattuna S-ryhmään ja Keskoon.

Pienet kaupat entistäkin ahtaammalle

– Ehdottomasti kaivataan lisää toimijoita markkinoille, koska nythän vielä vajaa vuosi sitten Kesko osti Suomen Lähikaupan, Raijas huomauttaa.

Yrityskaupan myötä Siwat ja Valintatalot siirtyivät Keskolle. Ketjujen ulkopuolisille ja pienille kaupoille tila tuntuu käyvän entistäkin ahtaammaksi.

– Suuret toimijat ostavat ja myyvät suuria määriä. Iso volyymi antaa paremman mahdollisuuden hintakilpailuun, jota näillä pienillä toimijoilla ei ole, Raijas sanoo.

Raijaksen mukaan S-ryhmän päätös alentaa tuotteiden hintoja on totta kai tervetullut piristysruiske.

– Näin markkinat toimivat, ja näin niiden pitääkin toimia, hän sanoo.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Puolustusvoimat

"Yksittäistapauksia": Naissotilaat kokevat syrjintää ja häirintää puolustusvoimissa – silti he purevat hammasta ja ottavat kaiken vastaan

Urheilu

Norjalaiset romahtivat! Neljä suomalaisnaista jatkoon sprintissä

Kaamos

Kaamos alkoi tänään Nuorgamissa – jatkuu pitkälle tammikuuhun

Kotimaiset elokuvat

Armomurhaajassa periaatteen miehet maksavat kalliisti härkäpäisyydestään

Minibudjetilla tehty tyly suomalaistrilleri kerää suitsutusta maailmalla