Suunnitelma: itä ja länsi löisivät kättä – pyöräilemällä ratapihan ali Helsingissä

Helsingin päärautatieaseman ohitus saattaa käydä pyöräilijöiltä nykyistä sujuvammin muutaman vuoden päästä – maan alta koukaten.

pyöräily
Pyörätunneli
Rautatieaseman alittava pyörätunneli saattaa toteutua 2020-luvulla.Helsingin kaupunki

Kaupunki on laatimassa suunnitelmaa Helsingin ratapihan alittavasta tunnelista. Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosasto ja rakennusvirasto työstävät hanketta valtion kanssa.

Tämän vuoden aikana selviää hankkeen tekninen toteutettavuus ja kustannusarvio. Itse tunneli voitaisiin rakentaa 2020-luvulla. Se yhdistäisi nykyisen Baanan Kaisaniemeen.

Pyöräilytunneli voitaisiin yhdistää Baanan loppupäästä nykyiseen jalankulkutunneliin tai sitten rinnalle rakennettaisiin oma tunneli polkupyöräilijöille.

– Erillinen pyörätunneli palvelisi parhaiten kasvavia pyöräliikenteen määriä pitkälle tulevaisuuteen ja rauhoittaisi parhaiten jalankululle viihtyisät olot, sanoo pyöräilykoordinaattori Reetta Keisanen kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Rautatieaseman kiertämistarve vähenisi

Hänen mukaansa ratapihan alitus on yksi Helsingin merkittävimmistä pyöräilyliikennehankkeista, koska se lyhentäisi huomattavasti matkaa idästä länteen ja toisin päin. Se myös vähentäisi tarvetta kiertää rautatieaseman eteläpuolitse, jolloin myös Elielinaukion pyöräilijämäärät pienenisivät.

– Siinä kohtaavat erittäin suuren pyöräliikenteen virrat, kun idän ja lännen pyöräliikennevirrat yhdistyvät. Hankkeen yhteydessä tulisi harkita myös pyöräpysäköintikeskusta Rautatieaseman yhteyteen, Reetta Keisanen väläyttää.

Tasonvaihtorakennus
Tunnelin länsipäähän tulisi pyöreä tasonvaihtorakennus, jossa pyöräilijät polkisivat alas tai ylös spiraalin muotoista väylää.Helsingin kaupunki

Aikaa säästyisi kaksi minuuttia

– Suunnittelun edettyä hankkeen toteutus vaatinee kaupunginvaltuuston hankepäätöksen, koska rakentamiskustannusarvio tulee todennäköisesti ylittämään 10 miljoonaa euroa, kertoo osastopäällikkö Silja Hyvärinen rakennusvirastosta.

Tunnelin ansiosta esimerkiksi Kaivokadulla pyöräileminen vähenisi, mikä parantaisi selkeästi liikenneturvallisuutta ja vähentäisi konflikteja, koska kadulla on paljon risteävää jalankulkua.

Ydinkeskustan ohittaminen pyörällä nopeutuisi tunnelin kautta huikeat kaksi minuuttia. Nykyisen Baanan pyöräilijämäärän ennustetaan nousevan yli tuhannella vuorokaudessa.

Helsingin muita baanahankkeita ovat Läntinen baana Lauttasaari-Lapinlahti, Linnunlaulun reitin suoristus, Kalasataman itäranta, Kalasatama-Kruunuvuorenranta-yhteys sekä Kaisaniemen puisto-Kalasatama.