Jätteistä valmistettu diesel tuli myyntiin – Neste: "Sillä on puhdistava vaikutus"

Neste lupaa, että yhtiön uusiutuva diesel vähentää 90 prosenttia kasvihuonepäästöjä tavallisen verrattuna ja puhdistaa myös auton moottorin.

dieselöljy
Neste uusiutuva diesel.
Jätteistä ja tähteistä valmistettu dieselöljy on läpinäkyvää. Se ei haise perinteiselle dieselöljylle. Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomessa voi nyt ostaa 100-prosenttisesti jätteistä ja tähteistä valmistettua dieselpolttoainetta. Tuote on tosin aluksi myynnissä vain kuudella Nesteen asemalla pääkaupunkiseudulla.

Toimitusjohtaja Matti Lievosen mukaan tämän vuoden aikana testataan, millä innolla suomalaiset alkavat tankata litrahinnaltaan noin 15 senttiä kalliimpaa polttoainetta. Ennen kuluttajien reaktioita Neste ei anna mitään lupauksia myyntimääristä. Ja kuluttajien reaktiot voivat olla mitä vain, tiedetään yhtiössä. Kohu E10-bensiinin ympärillä on vielä tuoreessa muistissa.

– Emme tuputa, mutta tämä on vaihtoehto markkinoille. Meillä tulee olemaan noin 15 asemaa raskaalle liikenteelle ja kuluttajille. Sitten katsotaan miten se myy.

Molempia tarvitaan, sekä sähköautoja että uusiutuvia polttoaineita.

Kimmo Tiilikainen

Yhtiö kertoo, että polttoainetta on testattu vuodesta 2007. Mukana ovat olleet useat merkittävät autonvalmistajat. Kaliforniassa ja Ruotsissa täysin jätteistä ja tähteistä valmistettua dieseliä on jo myynnissä. Toimitusjohtaja Lievonen sanoo itse ajaneensa 100-prosenttisella uusiutuvalla dieselillä jo viisi vuotta.

– Kyllä sillä on puhdistava vaikutus. Polttoaineen setaaniluku on niin korkea, että se pitää konetta paljon puhtaampana kuin normaali diesel.

Nesteen tuotepäällikkö Ari Engman sanoo, että myös lukuisat yhteistyökumppanit voivat vahvistaa, että moottori käy 100-prosenttisella puhtaampana.

– Se toimii vähintään yhtä hyvin kuin parhaat fossiiliset dieselit. Kun on purettu autojen moottoreita, on huomattu, että se palaa huomattavasti paremmin ja aiheuttaa vähemmän karstaa.

Tiilikainen: Vanhaan koslaan 100-prosenttista

Dieselautoihin uusiutuvista tehdyn polttoaineen käyttö ei vaadi mitään muutoksia. Sen luvataan käyvän kaikkiin moottoreihin ja auton luvataan myös käynnistyvän kelissä kuin kelissä.

Uusiutuva diesel on läpinäkyvää. Käyttäjän kannalta kiinnostavinta on kuitenkin haju. 100-prosenttinen ei oikeastaan tuoksu millekään. Dieselpistooli ei haise tankatessa, eikä pakoputkestakaan pitäisi suurta hajua tulla.

Neste lanseeraus
Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen tankkasi lanseeraustilaisuudessa uutta uusiutuvaa dieseliä kutsuvieraiden silmien alla Vantaan Ilmakehän kylmäasemalla maanantaiaamuna. Kuvan dieselauto ei ollut Lievosen, sillä toimitusjohtaja ajaa hybridillä.Yle

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) hehkutti maanantaiaamuna myynnin aloittamistilaisuudessa Nesteen kylmäasemalla Vantaalla, että jätteistä ja tähteistä valmistettua dieseliä tankkaava päästää ilmaan 40 prosenttia vähemmän pienhiukkasia ja prosenttia 10 vähemmän typen oksideja.

– Nyt on Pariisin sopimuksen toimeenpanon aika. Osana tavoitteita on liikennepolttoaineiden uusituvien osuuden kasvu 30 prosenttiin. Molempia tarvitaan, sekä sähköautoja että uusiutuvia polttoaineita. Ja kun vanhaan koslaan tankkaa 100-prosenttista, se on nopea ratkaisu.

"Kulutus pysyy samana"

Tuotepäällikkö Ari Engman sanoo, että toisin kuin raakaöljyyn perustuva diesel, jätteistä ja tähteistä valmistettua dieseliä ei tislata, vaikka laitteisto maallikon silmiin samalta jalostamolla näyttääkin.

– Rasvapitoinen jäte eli kasvi- tai eläinrasva vedytetään. Siinä käytetään eri kasviöljyjen tähteitä eli sellaisia, mitä kasviöljyteollisuus ei pysty enää käyttämään. Me pystymme jatkojalostamaan sen polttoaineeksi. Ja sama tapahtuu eläinkunnan tuotteille.

Nesteen lupaamat jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonepäästöt ovat kuitenkin mahdollisia vain, mikäli polttoaineen raaka-ainetta on saatavilla riittävän läheltä. Vaikka Neste käyttää muiden hylkäämää jätettä, joutuu se yhtiön oman ilmoituksen mukaan maksamaan teurasjätteestä ja muista jäterasvoista.

Ihan sataprosenttista tämäkään polttoaine ei ole. Dieselin joukkoon laitetaan lisäaineita. Kesällä ja talvella polttoaine on erilaista, aivan kuten se on perinteissäkin dieselissä.

Tuotepäällikkö Ari Engman oli aiemmin töissä Nesteen tutkimuslaboratoriossa. Hän on testannut uusiutuvaa dieseliä tuhansia kilometrejä.

– Kulutus pysyy samana, siinä ei huomaa eroa. Tai ainakaan ratin ja penkin välissä ei huomaa kulutuseroa fossiilisen dieselin ja tämän välillä.