yle.fi-etusivu

Kolme syytä, miksi uusi vero on niin vaikea pala motoristeille

Moottoripyöräharrastajia kismittää muun muassa se, että suunniteltu vero kohtelee epätasa-arvoisesti eri harrastajaryhmiä.

moottoripyörät
Kai Hämäläinen istuu moottoripyörän päällä Kupion Yamaha Centerissä.
Kuopiolainen Kai Hämäläinen kävi katselemassa tarjontaa moottoripyöräkaupassa.Sakari Partanen / Yle

Hallituksen kaavailema moottoripyörävero on herättänyt närkästystä motoristipiireissä. Mutta mistä syystä 150 euron vuotuista veroa vastustetaan niin kiivaasti? Listasimme muutamia pääargumentteja lakiesitystä vastaan sekä valtiovarainministeriön perustelut sille, miksi näin tehdään.

1. "Vero on epätasa-arvoinen"

Moottoripyöräharrastajien mukaan laki on epätasa-arvoinen, sillä se kohtelee eri tavoin moottoripyörien ja autojen harrastajia. Reilun veron pitäisi motoristien mukaan perustua moottoripyörän todelliseen käyttöön.

– Autoharrastaja pystyy laittamaan auton seisontaan ja käyttömaksut katkeaa siihen, mutta jos tällainen kausivero tulee, niin se ei ole moottoripyörien kohdalla mahdollista, painottaa Kuopion moottoripyöräklubin puheenjohtaja Pentti Koistinen.

– Jos se vero tulee, niin sen pitäisi olla ehdottomasti samalla tavalla kuin henkilöautoissa eli se pitäisi sitoa käyttöpäivämääriin. Eli jos ajat vain kuukauden ja teet liikennepoiston, niin maksat vain kuukauden, huomauttaa puolestaan kuopiolainen moottoripyöräharrastaja Kai Hämäläinen.

Hämäläisen mukaan vero on myös moottoripyörien käyttöpäiviin nähden melko kallis.

Kuopiolaisen moottoripyöräkerhon puheenjohtaja.
Kuopion moottoripyöräklubin puheenjohtaja Pentti Koistinen.Toni Pitkänen / Yle

– Moottoripyörien käyttökausi on täällä niin lyhyt. Jos katsotaan, että vero on välttämätön, niin se pitäisi oikeudenmukaistaa ja kohtuullistaa suhteessa esimerkiksi autoista perittäviin käyttömaksuihin.

Valtiovarainministeriön neuvottelevan virkamiehen Markus Teräväisen mukaan veron tuottotavoite sanelee sen, että se on pakko toteuttaa vuosiverona. Moottoripyörien osalta verolla pyritään keräämään vuodessa 25 miljoonaa euroa.

– Jos tuo määrä pyrittäisiin keräämään käyttöperusteisella verolla, niin silloinhan verotason täytyisi olla yhtä päivää kohden huikean korkea. Silloin verolla olisi vielä enemmän käyttäytymisvaikutuksia eli niitä poistettaisiin enemmän liikenteestä tai ne olisivat liikenteessä vain hyvin vähän aikaa.

2. "Vero kohtelee kaltoin useamman pyörän omistajia"

Kuopiolaisella Kai Hämäläisellä on tällä hetkellä omistuksessaan kolme moottoripyörää. Aikaisempina vuosina hänellä on ollut kaikki kolme moottoripyörää samanaikaisesti käytössä, mutta jos vero astuu voimaan, tilanne muuttuu.

– Poistin jo ennakoivasti pyörät liikennekäytöstä. Jos ja kun vero toteutuu, niin sitten keväällä mietin, minkä pyörän otan liikenteeseen ja kaksi muuta vastaavasti seisontaan, kertoo Kai Hämäläinen.

Hämäläinen ei ole ainoa, joka on poistanut moottoripyöränsä liikenteestä jo ennen veron valmistumista. Trafin tilastojen mukaan valtava määrä, yli 81 000 pyörää on poistettu liikennekäytöstä viime vuonna, ja vero on yhtenä, vaikkei asiantuntijoiden mukaan välttämättä suurimpana syynä ilmiöön.

Valtiovarainministeriön Markus Teräväinen ei näe tässä suhteessa ongelmaa.

– Niinhän se on autoillakin. Jos ihminen omistaa monia autoja, niin vero pitää maksaa kaikista niistä, jotka ovat käytössä, Teräväinen huomauttaa.

3. "Vero haittaa liiketoimintaa"

Moottoripyörävero koskisi tullessaan voimaan myös pyörien kauppiaita. Verosta koituisi paitsi lisäkuluja myös lisätyötä. Suomen Motoristit ry:n mukaan vero myös vähentäisi jo nyt takkuavaa moottoripyörien myyntiä, kutistaisi pahimmillaan merkittävästi alan liikevaihtoa ja johtaisi satojen työpaikkojen menetykseen.

– Se tulee tarkoittamaan konkursseja ja käytännössä markkinoiden keskittymistä entisestään, kommentoi Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston asiamies Hannu Kyyhkynen.

Valtiovarainministeriön Markus Teräväisen mukaan verosta ei tehdä poikkeusta myyjien kohdalla. Hänen mukaansa ainoa keino välttää vero on poistaa moottoripyörä liikennekäytöstä ennen kuin vero astuu voimaan. Hän ehdottaa ratkaisuksi, että pyöriä voisi olla koeajokäytössä vähemmän.

Kyyhkysen mukaan tämä hankaloittaisi liiketoimintaa, lisäisi byrokratiaa ja aiheuttaisi myös kustannuksia, kun liike joutuisi hankkimaan koeajosiirtokilpiä ja asiakas ei välttämättä pääsisikään koeajamaan heti haluamaansa pyörää.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Puoli seitsemän

Nämä ovat suomen kielen vaikeimmat sanat – ne tietää jokainen bussimatkustaja

NHL

Voittomaalin tehnyttä Lainetta odottaa harvinainen vapaapäivä – toivoi Selännettä pelitoveriksi golfkentälle

Musiikki

Uudistunut ABREU ei enää automaattisesti herää tarkistamaan listasijoitustaan, kun Spotify on päivittynyt:

"Ennen se määritteli mun päivän"

Turvapaikanhakijat

Turvapaikanhakijoiden ikätestit romahtivat – syynä alaikäisten tulijoiden vähäisyys