1. yle.fi
  2. Uutiset

Koppinen on virtuaaliturnausten tulevaisuuden lupaus – Seinäjoen Jalkapallokerho valloittaa nyt elektroniset jalkapallokentät

Elektroninen urheilu on maailmalla miljardibisnes, josta SJK haluaa oman siivunsa. Luvassa on maailmanluokan virtuaalijoukkue, jonka ensimmäinen kiinnitys julkaistiin tänään.

e-urheilu
Juho Järvelä eli Koppinen (oik.) on Seinäjoen Jalkapallokerhon ensimmäinen eSport-kiinnitys. Elektronisesta urheilusta innostuneita ovat myös SJK:n myyntipäällikkö Jussi Kankaanpää ja tapahtumatuottaja Mikko Jokipii.
Elina Niemistö/Yle

Juho Järvelä eli pelaajanimeltään Koppinen pelaa työkseen jalkapalloa. Virtuaalisesti.

Järvelä on kaksinkertainen Suomen mestari ja menestynyt myös kansainvälisesti. Nyt hän on ensimmäinen Seinäjoen Jalkapallokerhon virtuaalisen e-joukkueen kiinnityksistä.

Kun e-jalkapallo on ammatti, turnaukset ja harjoittelu vievät ison osan ajasta.

– Huipulla pelaaminen vaatii rauhallisuutta ja hyvää keskittymiskykyä. FIFA-sarjassa pitää olla myös tietämystä jalkapallosta, että tietää muun muassa miten puolustetaaan ja hyökätään, Järvelä sanoo.

Try-out -turnauksia taviksille

Seinäjoen Jalkapallokerho (SJK) on ensimmäinen Veikkausliiga-seura, joka perustaa oman elektronisen urheilun joukkueen. Tämän virtuaalisen jalkapallojoukkueen päälajina on EA Sportsin jalkapallopelisarja FIFA, jossa joukkue pelaa SJK:n väreissä ja logolla.

– Tässä on paljon voitettavaa ja seuralle paljon mahdollisuuksia – näkyvyys maailmalla on niistä yksi. Tämä on yksi tapa tuoda seuraa esille, perustelee e-urheiluun laajentamista SJK:n urheilutoimenjohtaja Janne Kotamäki.

SJK kasaa joukkueen yhdessä eSports-joukkueen kasvattajaseuraksi siirtyvän Rynnäkköviikset-peliorganisaation kanssa. Maanantainen pelaajajulkistus oli ensimmäinen, mutta luvassa on joukkueen mukaan lisää nimiä. Lisäksi aikomus on järjestää try-out -turnauksia, joissa kuka vaan pääsee taistelemaan paikasta SJK:n eSports Team -joukkueessa.

– Rynnäkköviikset kokoaa erilaisia pelaajia ja kilpailullisesti valmiit yksilöt ja joukkueet voidaan nostaa sen kautta mukaan edustukseen, sanoo pelaajarekrytoinnista vastaava Matteus Markko, jolla on kokemusta ammattipelaamisesta englantilaisessa eSports-organisaatiossa. Markko arvelee, että virtuaalisen pelimaailman kautta on mahdollista tavoittaa myös sellaisia ihmisryhmiä ja ikäluokkia, joita perinteinen kilpaurheilu ei tavoita.

– Tavoitteenamme on yhteistoiminnan kautta nuorten aktivointi ja täten esimerkiksi syrjäytymisen ehkäiseminen, Markko sanoo.

SJK aikoo nostaa e-urheilun perinteisten joukkueidensa rinnalle. Suunnitelmissa on myös hyödyntää Seinäjoen uutta jalkapallostadionia e-urheilutapahtumien järjestämisessä.

Miljardibisnes

Konsolipelaamisessa on kyse isosta bisneksestä. Seinäjoen Jalkapallokerhon mukaan kiinnostus e-urheilua kohtaan ohittaa jo muutamien perinteisten urheilulajien arvon. Parhaat pelaajat tienaavat ammattilaisina satojen tuhansien vuosiansiot.

SJK eSports joukkueen manageri Pekka Riihimaa sanoo elektronisen urheilualan liikevaihdon olevan tällä hetkellä noin 500 miljoonaa ja kasvavan ennusteiden mukaan miljardiin vuonna 2019.

– Suunta on ylöspäin, ja on ollut jo useamman vuoden, Riihimaa sanoo.

Riihimaan mukaan e-urheiluun syntyy jatkuvasti uusia pelejä ja pelaajakunta muokkautuu. Palaajamäärissä, turnauksissa ja katsojamäärissä on kasvua.

Suomessa e-urheiluun ovat jo lähteneet mukaan Helsinki REDS ja Tampere Saints (siirryt toiseen palveluun).

– Vähän eri kulmista tullaaan sisälle alalle, mutta hyvä, että urheiluseurat läkhtevät mukaan ja tajuavat sen potentiaalin, mikä tässä on, Riihimaa sanoo.

Ammattilaispelaajana arki helpottuu

Isojen e-turnausten palkintopotit ovat Pekka Riihimaan mukaan jo kymmeniä tuhansia euroja. Suomestakin löytyy menestyviä pelaajia, vaikka osa huippulahjakkuuksista onkin lähtenyt ulkomaille, kun Suomesta ei ole löytynyt mahdollisuuksia kehittää omaa osaamista.

– On valitettavaa, että ei ole voitu tarjota vielä semmoista kannustinta, että jäisivät tänne, Riihimaa sanoo.

Juho Järvelällekin kansainväliset turnaukset ovat tuttuja. Tällä hetkellä hän odottaa, saako kutsun ruotsalaisturnaukseen, jossa palkintopotissa on 100 000 kruunua. Se, että hän edustaa nyt seuraa, tekee ammattilaispelaajan arjesta helpompaa.

– Seura tukee välineistössä ja turnausmatkoissa. Minä videoin ja striimaan pelejä ja koitan edustaa seuraa parhaani mukaan kaikissa tilanteissa. Yritän hallita Suomessa pelikenttiä ja kehittyä maailman huipputasolle.

Vaikka Järvelän pelikentät ovat virtuaalisia ja tavoitteet virtuaalimaailmassa, oikeissa live-peleissä voi käydä ainakin oppimismielessä.

– Puolustuksen kuvioita etenkin voi oppia, Järvelä sanoo.

Lue seuraavaksi