Maito ja hakkuut saavat keskustelun kiehumaan – "Kansalaisten antama palaute on hyvin tunnepitoista"

Asiallinen palaute koetaan kannustavana, oli sen sisältö positiivinen tai negatiivinen. Pisimmälle vietynä palaute voi kehittää toimintaa paremmaksi.

kritiikki
Roiskahduksia maitolasissa.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomalaisessa yhteiskunnassa on monia asioita, jotka saavat aikaan voimakasta keskustelua, kritiikkiä ja palautetta. Sellaisia ovat muun muassa ravitsemukseen tai kaivostoimintaan liittyvät aiheet. Ihmisiä puhuttavat myös metsien hakkuut – etenkin jos niitä suorittaa Metsähallitus.

Esimerkiksi lähes mikä tahansa uutinen nikkelikaivos Terrafamesta saa sosiaalisen median kiehumaan, mutta yhtiö saa palautetta myös muita kanavia pitkin. Toiminnan ylösajovaiheessa olevalle kaivosyhtiölle kaikki liiketoimintaa koskeva palaute on tärkeää.

– Kainuussa saamme palautetta suoraan ennen kaikkea naapureilta, yrittäjiltä ja paikallisvaikuttajilta, joiden kanssa meillä on hyvät keskusteluyhteydet. Valtakunnallisesti meille tipahtelee netin kautta pääsääntöisesti myönteistä palautetta, kertoo Terrafamen toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen.

Palaute kertoo kiinnostuksesta

Palautteen antaminen ja keskustelun herättäminen kertovat ihmisten kiinnostuksesta kyseistä asiaa kohtaan. Palautetta annetaan varsinkin silloin, kun kyseessä on uusi asia.

Viime vuosina esimerkiksi kansan ravitsemussuositukset ovat puhuttaneet monia. Kun viime vuonna julkaistiin uudet lapsiperheiden ruokasuositukset, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella vastattiin kyselyihin, joissa tiedusteltiin pitääkö todella paikkansa, että pienille lapsille suositellaan rasvatonta maitoa.

THL:n erikoistutkija Heli Kuusipalon mukaan asiasta nousi kohu.

– Osa ihmisistä oli sitä mieltä, ettei maito ole terveellistä, koska se on vasikoiden juomaa. Kansalaisten antama palaute on hyvin tunnepitoista, kuitenkin ravitsemussuositusten takana on aina valtava tutkimusnäyttö ja siksi jopa pilkut ovat paikoillaan perustellusta syystä, sanoo Kuusipalo.

Valion maitotölkkejä, joissa on kierrekorkki.
Viime vuonna maito nousi uusien lapsiperheiden ruokasuositusten myötä puheenaiheeksi.Raila Paavola / Yle

Palautteen antamisen herkkyyteen vaikuttavat paljon myös muodissa ja sillä hetkellä pinnalla olevat ilmiöt.

– Joitakin vuosia sitten karppaus oli yleinen kysymys. Nyt muodissa ovat vehnän pois jättäminen ja gluteeniton ruokavalio ilman, että ihmisellä on keliakia. Näistä tulee THL:lle paljon kysymyksiä, kertoo Kuusipalo.

Saamme palautetta suoraan ennen muuta naapureilta, yrittäjiltä ja paikallisvaikuttajilta.

Joni Lukkaroinen

Puolestaan Metsähallitus saa palautetta ja yhteydenottoja hakkuiden aloittamisesta, mutta eniten kyselyjä tulee kuitenkin teiden käytöstä ja metsästykseen liittyvistä asioista.

– Kiinnostavia asioita sekä kritisoidaan että kehutaan. Pitääkin muistaa, että silloin tällöin tulee myös niitä kehuja, muistuttaa Metsähallituksen Pohjanmaa-Kainuun aluejohtaja Arto Tolonen.

Kaikkiin pyritään vastaamaan

Sekä Metsähallituksessa, Terrafamessa että THL:ssä palautteet käsitellään ja niihin pyritään kaikkiin vastaamaan, jos lähettäjä on tiedossa.

– Asiakas- ja kumppanipalaute käsitellään tarkasti niillä osastoilla, joita se koskee. Palautteen tärkeimmistä kohdista keskustellaan myös johtoryhmässä. Lähialueella järjestetyissä tilaisuuksissa saaduista palautteista keskustellaan sisäisesti ja katsotaan miten toimintaa voidaan kehittää, sillä haluamme olla hyvä naapuri täällä Kainuussa, kertoo Terrafamen toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen.

Aluejohtaja Arto Tolonen mukaan Metsähallitus saa Kainuussa metsätaloutta koskevaa palautetta 20–30 kappaletta vuodessa. Luontopalveluille ja erätiimille palautetta tulee suunnilleen sama määrä.

Kaadettuja puita pinossa.
Metsähallitus saa palautetta metsätaloutta koskevista asioista, mutta myös muista.Antti Karhunen / Yle

Palautteet työllistävät jonkin verran.

– Meillä kaikki palautteet analysoidaan ja osassa palautteista on joku kehittämisteema, joka voi tulla meille jopa ohjeisiin tai ainakin harkitsemme pitääkö tämän vuoksi muuttaa ohjeita. Joskus palautteita ryöpsähtää ja niistä kaikki eivät ole positiivisia. Sellaisista palautteista kyllä ainakin kahvipöydässä keskustellaan ja vähän puretaan sitä, jos kritiikki on kovin voimakasta.

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella yksikään kysyjä ei ole jäänyt ilman vastausta, vaikka saman päivän aikana niitä ei aina voida lähettää. THL saa palautteita ja kyselyjä monien kanavien kautta.

– Kirjaamon kautta tulee virallisia kysymyksiä. Kansanedustajilta tulee kyselyjä ja eduskunnasta tulee kutsuja julkisiin kuulemisiin, kertoo erikoistutkija Heli Kuusipalo.

Joskus palautteet työllistävät, mutta ei kovinkaan paljon.

Arto Tolonen

THL:n ja nikkelikaivoksen työyhteisöissä asialliset palautteet otetaan avoimesti vastaan ja niiden vaikutukset koetaan vahvistavina.

– Työyhteisössämme on hyvä tekemisen meininki ja luja usko liiketoimintaan. Kaikki palautteet otetaan hyvin vastaan ja myönteinen palaute selvästi kannustaa ihmisiä eteenpäin, kertoo Terrafamen Lukkaroinen.

– On hienoa, että voimme keskustella yhteisesti ja pohtia miten tämä asia tulisi sanoa, ettei kenenkään tarvitse olla yksin kirjoittamassa näitä asioita. Ravitsemussuosituksista on keskusteltava avoimesti niin, että tiedeyhteisö aina takana. Se ei ole koskaan yksilön sooloilua, THL:n Kuusipalo sanoo.