Tornion Suensaaren eteläkärkeen halutaan liike-elämää – rajaa tuodaan esille elämyksellisenä kohteena

Nykyisin E-nelosen tienoo Haaparannalta Tornion uudelle sillalle saakka on tympeää tyhjää kenturaa. Tilalle halutaan näyttävä sisääntulo rajan ylittäjille.

Suomen ja Ruotsin raja
Suensaaren kehittämis-kuva.
MUUAN Oy

Torniossa ja Haaparannalla on alettu suunnitella Suensaaren eteläkärjen ja siihen liittyvän Ruotsin puoleisen maa-alueen kehittämistä.

Nykyisin ranta-alue ja lähikortteli on liike-elämän, rakentamisen ja ympäristön kannalta pääosin hyödyntämättä, vaikka aivan alueen vierestä tehdään vuosittain noin 14 miljoonaa rajanylitystä Suomen ja Ruotsin välillä. Kaupunginarkkitehti Jarmo Lokion mielestä aluetta on jo korkea aika kohentaa.

– Nyt alue on E-nelosen molemmin puolin sellaista kenturaa. Tien ja joen välissä on tyhjä parkkialue ja vähän vajaakäyttöinen Green Linen rakennus.

Tämä on kuitenkin ensivaikutelmapaikka lännestä ensi kertaa Suomeen tuleville.

Jarmo Lokio

Pohjoispuolella nelostien ja Lukiokadun välissä on Aittakenttä, ortodoksikirkko ja tyhjillään oleva energialaitoksen kiinteistö.

– Nyt tarvitsisi tehdä jotain. Tämä on kuitenkin ensivaikutelmapaikka lännestä ensi kertaa Suomeen tuleville, Lokio jatkaa.

Raja näkyvämmäksi

Alueesta on eri toimijoiden kanssa yhteistyössä laadittu brändikartoitus, joka antaa suuntaviivoja jatkotyöskentelylle sekä suunnittelussa että rakentamisessa. Kaupunginarkkitehti Jarmo Lokion mukaan tavoitteena on rakentaa rajalle aktiivinen ja elävä kaupunkialue.

– Suunnitelmat liittyvät maisemaan ja palveluihin. Alueelle halutaan rakentamista, asuntoja, liike-elämää ja valkokaulustyöläisiä. Ei kauppaa niinkään, koska sitä meillä jo on. Haluamme tarjota myös elämyksiä, matkailua ja palveluja tänne pysähtyville, Lokio visioi.

Matkailija voi vaikka ottaa selfien olemalla yhtä aikaa sekä Suomen ja Ruotsin puolella.

Jarmo Lokio

Myös tähän asti näkymättömänä tunnettu Suomen ja Ruotsin raja halutaan ottaa suunnittelussa huomioon.

– Skenaario kulkee nimellä Rajanylistyspaikka. Brändikartoituksessa tärkein on raja ja rajan luoma asetelma. Pyritään tuomaan raja esille elämyksellisenä kohteena, jossa matkailija voi vaikka ottaa selfien olemalla yhtä aikaa sekä Suomen ja Ruotsin puolella, Lokio sanoo.

Eteläkärkeen tehty brändikartoitus on tehty yhteistyössä alueen asukkaiden, yrittäjien ja muiden toimijoiden kanssa. Kartoituksen on tarkoitus olla evästyksenä helmikuussa käynnistyvälle kansainväliselle arkkitehtikilpailulle. Europan-arkkitehtuurikilpailuun osallistuvat Suomesta Tornion lisäksi vain kohteet Oulusta ja Helsingistä.

Jarmo Lokion mukaan Suensaaren eteläkärjen rakentaminen tapahtuu useassa vaiheessa 15–20 vuoden kuluessa. Lokio viittaa aikataulun suhteen Rajalla-alueeseen, jonka kehittäminen alkoi tasan 20 vuotta sitten.