Näin Suomi juo: Lonkeroa ja Leijona-viinaa – suurin yllättäjä löytyy "mehuhyllyltä"

Alkon tilastoissa trendiaallon harjalla ovat roseeviinit. Kovimpien kasvulukujen yllättäjiä olivat alkoholittomat juomat.

alkoholijuomat
Tilasto myydyimmistä alkoholijuomista 2016.
Yle Uutisgrafiikka

Alkon tilastot ovat kuin kansakunnan peili: sellainen kansa, millaiset juomamieltymykset. Tämän mukaan olemme selkeästi viinakansaa, siitä ei ole epäilystäkään.

Lonkero on kyllä tilastollisesti kaikkein suosituin juoma - sitä on nautittu Alkon tilastojen mukaan 3 181 310 litraa, mutta seuraavaksi tulevia kirkkaita viinoja yhteensä järisyttävät 8 070 476 litraa. Perintöprinssien järjestys on selvä: Leijona Viina (3 058 977 litraa), Koskenkorva Viina (2 920 258 litraa) ja Suomi Viina (2 091 241 litraa).

Kannattaa panna merkille, että Leijona selätti jo toisen vuoden peräjälkeen suomalaisten kestosuosikin Koskenkorvan. Se kertoo pysyvyydestä hieman hiipuvilla viinamarkkinoilla. Maustamattomien vodkien myynti laski 2016 6,4 prosenttia ja maustamattomien viinojen 3,3 prosenttia.

Olemme myös olutkansaa

Seuraavaksi suosituimpana juomana tulevatkin panimotuotteet Olvi Tuplapukki (1 130 384 litraa) ja Karhu A (1 105 331 litraa).

Viininlipittelijöiksi meitä ei voi tituleerata, sillä kulutuslukujen kärkikymmenikköön mahtuu vain kaksi viiniä: Gato Negro Sauvignon Blanc (764 343 litraa) ja Pearly Bay Dry White (717 032 litraa). Jos viini maistuu, niin useimmiten se on siis valkoista.

Roseeta ja lantrinkia

Kun katsotaan tilastojen nousijoita, kaksi juomaryhmää erottuu kirkkaasti: roseeviinit (+16,0 %) ja alkoholittomat juomat (+26,9 %). Nousuprosentit ovat hurjia. Se selittyy tietenkin sillä, että lähtökohdat ovat vaatimattomat - kokonaiskulutuksessa nämä kaksi juomaryhmää ovat vielä lilliputteja. Roseeta juotiin 996 000 litraa, kun puna- ja valkoviinejä kumotiin yhteensä 45 670 000 litraa.

Viinilitrojen perusteella voisi luulla suomalaisia sittenkin viinikansaksi, mutta ehkei sentään. Viinimaailma jakaantuu niin lukuisiin pieniin puroihin, että niistä näyttää tulevan virta. Se on kuitenkin edelleen puro panimotuotteiden Amazonin rinnalla. Pelkästään oluita kuluu reilut 420 000 000 litraa Panimoliiton vuoden 2015 tilaston antaman osviitan mukaan, kun mukaan lasketaan markettien keskiolut.

Nollaprosenttisia kulutettiin nousubuumista huolimatta vaatimattomat 459 000 litraa.

Tilastot kertovat myös pari muuta suuntausta. Gini-villitys alkaa näkyä jo selkeänä pomppuna (+11,5 %) kotimaisten tisleiden menestyksen myötä. Oluissa punavuorelaisten pipopäiden suosimat alet (+9,0 %) ja stoutit (+11,4 %) lämmittävät panimoväen sydäntä.

Prosenttijuomien häviäjiä olivat viime vuonna väkevät viinit (-4,0 %). Ei näytä madeira maistuvan.