Paikallinen osuuskauppa ei löytänyt todisteita viljelijöiden väitteelle hinnanalennuksista

Pohjalaisviljelijät esittivät eilen, että S-ryhmän sisäänostajat ovat vaatineet tuottajilta vihannesten tuottajahintojen alennusta. Pohjalaiskunnissa toimiva osuuskauppa ei selvityksissä ole löytänyt todisteita tällaisista vaatimuksista.

hinnanalennus (alennus)
Tomaatit kypsymässä tertussa.
Heidi-Maria Harju / YLE

Tiistaina nousi kohu S-ryhmän hinnanalennuskampanjasta. S-ryhmä ilmoitti tällä viikolla alentavansa muun muassa kasvisten hintoja. Pohjalaisviljelijöiden mukaan S-ryhmän sisäänostajat olivat vaatineet vastaavaa leikkausta vihannesten tuottajahintoihin.

S-ryhmän kaupallinen johtaja kommentoi väitettä, ettei alennuskampanjaan kuulu alennusten ottaminen tuottajilta.

Pohjalaiskunnissa toimivassa Osuuskauppa KPO:ssa oli heti tiistaina yritetty selvittää, löytyikö vihannesviljelijöiden syytteille vastinetta oman alueen sisäänostajien toimista. Osuuskauppa KPO:n toimitusjohtaja Kim Biskopin mukaan todisteita ei löytynyt:

– Meillä on KPO:ssa selkeät toimintaohjeet, eikä meillä ole tiedossa, että näitten ohjeitten vastaisesti olisi toimittu. Jos tämmöistä kuitenkin ilmenee, niin totta kai me korjaamme toimintatapaa. Me tarkistimme ja varmistimme eilen, että onko näin tapahtunut jossain, mutta me emme ole saaneet selville, että näin oltaisi meidän firmassamme toimittu.

Meillä on KPO:ssa selkeät toimintaohjeet, eikä meillä ole tiedossa, että näitten ohjeitten vastaisesti olisi toimittu.

Kim Biskop

Toimitusjohtaja Kim Biskopin mukaan alennuskampanja on alusta asti otettu ja otetaan yhä firman omasta katteesta.

Paikallisia tuotteita vain vähän

Biskop avaa yhtiön toimintaa sisäänoston osalta. Jokaisessa alueen osuuskaupassa toimii myyjä, joka hoitaa esimerkiksi vihannesten tuoteryhmää. KPO:ssa heitä on toistasataa. Heillä on kuitenkin rajoitettu valta hankkia liikkeeseen tuotteita, sillä suurin osa päivittäistavaratuotteista tulee S-ryhmän logistiikka- ja hankintayhtiö Inex Partners Oy:n kautta. Noin 10 prosenttia taas ostetaan paikallisesti.

Se, kuinka paljon paikallisia tuotteita hyllyillä on, riippuu Biskopin mukaan asiakkaiden ostohaluista. Asiakkaiden toiveita pyritään toteuttamaan sen mukaan, miten tilat ja muu valikoima sallivat.