Taidekaupan maine koki kolauksen – taulut eivät ole ainoita väärennöskohteita

Suuri taiteen väärennösoikeudenkäynti on nakertanut alan uskottavuutta. Myös taidelasia, -valaisimia ja koruja väärennetään.

lasitaide
Tauluja taidelainaamossa.
Tauluja taidelainaamossa.Suvi Pirinen / Yle

Pettymys on suuri, kun "aito Nelimarkka" onkin oikeasti vain kolmen ja puolen arvoinen ja Gallen-Kallelan tekijäksi paljastuukin Kallelan Kalle naapuripitäjästä. Mikä tahansa taulu voi olla aito väärennös.

– Tällaiset ovat aina huonoja uutisia, koska ne leimaavat koko alaa, pohtii lahtelainen toisen polven taidekauppias Mika Simola, joka on ollut alalla 15 vuotta.

Vaikka kohu väärennöksistä ei Simolan mukaan ole edes tullut puheeksi kaikkien asiakkaiden kanssa, ei se ainakaan piristä taidekauppaa. Ala kyntää edelleen syvällä lamassa, johon se putosi 1990-luvulla.

– Toisaalta markkinat ovat jonkin verran muuttuneet. Nykyään tulee paljon asiakkaita, jotka eivät osta tunnettujen nimien tekemiä töitä, vaan sellaista käyttötaidetta, joka sopii juuri heidän kotiinsa, muistuttaa Simola.

Oiva Toikka, Helena Tynell, Kaj Franck, Timo Sarpaneva ja Alvar Aalto ovat tuttuja nimiä. Suomen Lasimuseon intendentti Kaisa Koiviston mukaan kotimainen lasi ei ole huolestuttavassa määrin väärentäjien suosiossa.

Koivisto perustelee mielipidettään sillä, että lasiväärennöksiä ei kannata teetättää kaikista esineistä. Halvemmista saatava hyöty jää liian pieneksi kustannuksiin nähden ja kalliimmat esineet tunnetaan liian hyvin, jotta niitä voisi väärentää.

– Olisi aika outoa, jos jostain yhtäkkiä putkahtaisi ilmoille kymmenien tai satojen tuhansien eurojen arvoisia esineitä, joista kukaan ei ole aiemmin tiennyt, pohtii Koivisto.

Ei tarvitse väärentää, kun voi tuunatakin

Suomessa on Koiviston tietojen mukaan ollut vain yksi oikeuskäsittelyyn johtanut taidelasiväärennöstapaus 10 vuoden takaa.

Esimerkiksi taidelasiesineiden signeerausten väärentäminen on oma, huolestuttava ilmiönsä.

Tätä esiintyy esimerkiksi sellaisissa tapauksissa, että taiteilija on antanut esineen lahjaksi tai se on ollut sekundatuote, eikä sitä siksi ole signeerattu.

Signeeraus nostaa esineen arvoa ja siksi niitä tehdään jälkikäteen.

Kaisa Koivisto

– Nämä esineet ovat yleensä teollisesti valmistettuja, jolloin taiteilija ei signeeraa teosta käsin, vaan se tehdään osana valmistusprosessia. Signeeraus nostaa esineen arvoa ja siksi niitä tehdään jälkikäteen, selvittää Koivisto.

Kuka erottaa väärennöksen?

Kaikki eivät ole yhtä optimistisia sen suhteen, että markkinoilla ei liikkuisi väärennöksiä.

Yli 20 vuotta antiikkikauppiaana työskennellyt Janne Ylönen antiikkikauppa Fasetti Oy:stä on samaa mieltä siitä, että halvempia esineitä ei väärennetä järjestelmällisesti Suomeen tuotaviksi, mutta kalliiden osalta tilanne on huolestuttavampi.

Väärennöksen tunnistaminen vaatii tietoa ja taitoa.

Janne Ylönen

– Oiva Toikka suunnitteli aikoinaan lasilinnun, jota valmistettiin pieni sarja Suomen USAn suurlähetystölle lahjoiksi. Jo muutaman vuoden päästä markkinoille ilmestyi samanlaisia esineitä, joiden sarjanumerot eivät täsmänneet eli väärentäjät olivat asialla.

Ylösen mielestä kokematon ostaja ei aina tiedä miten erottaa aito ja väärennös toisistaan.

– Väärennöksen tunnistaminen vaatii tietoa ja taitoa. Esimerkiksi lasimassan värit ja sävyt täytyy tuntea sekä vaikkapa se, kuinka paljon kuplia tiettynä aikana valmistetussa massassa on ollut, kertoo Ylönen.

Ylönen muistuttaa, että vasta kokemus antaa varmuuden.

– Pitää nähdä suuri määrä aitoja ja alkuperäisiä esineitä, jotta osaa erottaa väärennöksen.

Ei tarvitse olla Toikka tullakseen väärennetyksi

Lahtelainen kultaseppämestari Eero Hintsanen on perehtynyt taide-esinemarkkinoihin sekä työn että harrastuksen kautta. Hintsanen keräilee muun muassa suomalaisten muotoilijoiden tuotoksia.

Halvemmistakin tehdään väärennöksiä.

Eero Hintsanen

– Minun kokemukseni mukaan väärennöksiä on liikkeellä esimerkiksi nettihuutokaupoissa, eikä esineiden tarvitse aina olla niin kalliitakaan, vaan halvemmistakin tehdään väärennöksiä. Esimerkiksi Iittalan vanhoja _Aslak- ja Festival _-sarjoja väärennetään, aloittaa Hintsanen.

Hintsasen mukaan halvempia tavaroita saatetaan väärentää juuri hinnan takia. Niitä ei ehkä viitsitä tutkia niin tarkkaan kuin kalliita.

Halvempien väärennösten jäljet johtavat usein Kiinaan, jossa käsityötaidoilla on monituhatvuotiset perinteet. Hintsanen onkin seurannut taiwanilaissyntyisen vaimonsa, kultaseppämestari Chao-Hsien Kuon kanssa mielenkiinnolla sikäläisiä markkinoita.

– Kiinassa osataan valmistaa esimerkiksi niin taidokkaita vanhojen dynastioiden aikaisia keramiikkaesineitä, että maailman tunnetuimmat huutokauppakamaritkin ovat menneet halpaan, muistuttaa Hintsanen.

Kristallia ja kalkkunoita väärennettynä

Väärentäjien kekseliäisyys ja taito yltävät mielikuvituksellisiin mittoihin. Maailmalla kohistiin aikoinaan Etelä-Amerikkalaisista kristallikalloista, joiden huhuttiin olevan jopa maapallon ulkopuolista alkuperää. Niiden kopiointia pidettiin mahdottomana tehtävänä.

– Joku kävi ilmeisesti esittelemässä kuvia tällaisesta esineestä kiinalaisille käsityömestareille ja aidoksi kelpaava kristallikallo valmistuikin jo muutamassa päivässä, kertoo Hintsanen.

Oikeanlaisen esineen valmistaminen ei yleensä riitä, vaan esineen täytyy myös näyttää satoja tai jopa tuhansia vuosia vanhalta. Patinointi ei tuota ongelmia, kun tietää oikeat konstit.

– Sain aikoinaan turistimatkalla Egyptissä oppitunnin patinoinnissa. Kun tietyt esineet syötettiin kalkkunoille ja ne kulkivat suoliston läpi, tuli niihin juuri oikeanlainen patina, naurahtaa Hintsanen.

Oma tuote väärennettynä

Eero Hintsasen ja Chao-Hsien Kuon oma yritys Chao ja Eero valmistaa pariskunnan suunnittelemia koruja ja niistäkin löytyy kiinalaisia versioita.

– Chao & Eero-mallistoa saa tilata Kiinasta! Jotkut myyjät ovat niin röyhkeitä, että he jopa käyttävät nettisivuillaan meidän sivuiltamme kopioituja kuvia väärennöstensä markkinoinnissa, tuhahtaa Hintsanen.

Pariskunta yritti aluksi estää väärennösten myyntiä, mutta huomasivat urakan olevan mahdoton.

– Ilmiö kertoo siitä, että jonkun mielestä kannattaa kopioida jopa tällaisen lahtelaisen, kahden hengen yrityksen tuotteita, naurahtaa Hintsanen.

Myös design-valaisimissa omat riskinsä

Osaamista, markkinointitaitoa ja vilpillistä mieltä löytyy myös Suomesta. Janne Ylönen on perehtynyt kotimaisiin design-valaisimiin ja niissäkin piilee omat riskinsä.

Kopiot tehdään vanhojen mallien mukaan, alkuperäisin menetelmin.

Janne Ylönen

Ylösellä on esimerkki, joka kertoo siitä, kuinka pitkälle väärentäjät ovat valmiita menemään, jos panokset ovat riittävän suuria.

– Suomessa valmistetaan tälläkin hetkellä väärennettyjä Paavo Tynellin suunnittelemia valaisimia. Valistuneemmat keräilijät tietävät tarkkaan missä niitä tehdään ja kuka niitä tekee.

Ongelmana on se, että väärennökset ovat niin hyviä, ettei niitä erota aidoista, jos ei ole nähnyt aitoja Tynellin suunnittelemia vintage-valaisimia.

– Kopiot tehdään vanhojen mallien mukaan, alkuperäisin menetelmin. Kyseiset valaisimet menevät pääosin ulkomaille. Siellä ei välttämättä aina löydy asiantuntijoita, jotka osaisivat erottaa ne aidoista, kertoo Ylönen.

Tässä tapauksessa asiantuntijan pitäisi osata tunnistaa vaikkapa se, millaisia sähkökomponentteja alkuperäisissä valaisimissa käytettiin ja millainen työnjälki oli.

– Jos tällaisen valaisimen tekeminen tai teetättäminen maksaa vaikka 1000 euroa ja siitä voi saada jopa 10 000 euroa, niin ymmärtää, miksi tällaiseen on ryhdytty, selvittää Ylönen.

Tarina tuo aitoutta

Esineen tausta ja siihen liittyvät tarinat ovat entistä tärkeämpiä esineen alkuperää pohdittaessa. Tätä kutsutaan termillä provenance, kun puhutaan antiikkiesineen alkuperästä.

– Yksikään esine ei voi ilmestyä tyhjästä, siksi alkuperä on niin tärkeä. Uskottava tarina on olennainen osa esinettä, painottaa Hintsanen.

Maailmalla esineen hinta saattaa jopa kymmenkertaistua, jos se voidaan liittää esimerkiksi johonkin historiallisesti tunnettuun henkilöön tai pop-tähteen. Suomessa tällaista ei tapahdu.

– Se saattaa lisätä kiinnostusta ja edistää myyntiä, mutta ei nosta hintaa, toteaa Hintsanen.