Koe uusi yle.fi

Tampereen vihreät käärmeissään Hämeenkadun avaamisesta yksityisautoille – Aloittivatko demarit näyttävästi kuntavaalipelin?

Osalle valtuustoryhmiä päätös Tampereen pääkadun määräaikaisesta avaamisesta yksityisautoille tuli puskista. Menettelytapa saa rajua kritiikkiä.

Tampere
Ihmisiä ylittämässä suojatietä Hämeenkadulla
Kari Alentola / Yle

Tampereen pormestarikoalition kaikki puolueet eivät lämpene Hämeenkadun itäpään tilapäisestä avaamisesta henkilöautoilulle. Esimerkiksi Vihreiden valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio on tyrmistynyt menettelytavasta, jolla itäpään avaamisesta on päätetty.

Päätöksenteko asian suhteen on Mustakallion mielestä ollut poukkoilevaa ja päätös on tehty ohi kaupunginhallituksen ja yhdyskuntalautakunnan, joita hän pitää tärkeimpinä asiasta päättävinä eliminä.

– Voidaanko tällainen päätös ylipäätään tehdä pelkällä apulaispormestarin esityksellä, Mustakallio kysyy.

Tällä hetkellä joukkoliikennekatuna oleva Hämeenkadun itäpää avataan yksityisautoilulle helmikuussa. Tilapäisen järjestelyn on määrä jatkua kesäkuuhun asti.

Asian esitteli keskiviikkona iltapäivällä pidetyssä tiedotustilaisuudessa apulaispormestari Pekka Salmi (sd.). Paikalla oli myös apulaispormestari Leena Kostiainen (kok.), mutta ei muiden puolueiden edustajia.

Mustakallion mukaan avaamispäätös tuli vihreille täytenä yllätyksenä. Hän pohtii, onko asiassa jopa kyse demareiden kuntavaalipelin avaamisesta.

Päätösprosessia ihmettelee myös Tampereen yhdyskuntalautakuntaa johtava vihreiden Jaakko Stenhäll. Hän kysyy Twitter-viestissään mikä toimielin on päättänyt avaamisesta. Hänen mukaansa päätökset oli määrä tehdä lautakunnassa.

Avaamisen vaikutus ruuhkiin vähäinen?

Mustakallion mukaan liikumisen sujuvuus on tärkeää vihreille, mutta hän ei usko, että muutaman kuukauden kestävä avaaminen vähentää keskustan, erityisesti Satakunnankadun, ruuhkia.

– Tunnelin avaamisen jälkeen Satakunnankadun automäärä kasvoi 4000:llä vuorokaudessa. Joulukuussa kaupunginhallituksen kokouksessa asiantuntijat arvioivat, että Hämeenkadun itäpään avaus ohjaisi liikennettä pois Satakunnankadulta 500-1000 autoa vuorokaudessa.

Mustakallio epäilee, että itäpään avaamisen jälkeen bussit ovat Hämeenkadulla vaikeuksissa.

– Miten bussit pysyvät aikataulussa ruuhka-aikoina, joilloin Hämeenkadulla kulkee 100 bussia tunnissa?

Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä haittana vihreiden mielestä on riski raitiotien viivästymisestä.

Aamulehden mukaan (siirryt toiseen palveluun) myös vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Mikko Aaltonen epäilee päätöksen toimivuutta.

Juttua korjattu kello 19:38: Hämeenkadun itäpää avataan yksityisautoille helmikuussa, ei maaliskuussa kuten aiemmin tekstissä luki.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Hyvinvointi

Jäivätkö unet vähiin? Unihoitaja vinkkaa: Kokeile pysäytyssanaa, älä katso kelloa

Meteorit

Leiskuvan tulipallon putoamispaikka selvisi – palat putosivat mallinnuksen mukaan erämaahan

Tieliikenneonnettomuudet

Kuorma-auto törmäsi polkupyöräilijään Akaassa – Nuori poika sai surmansa

Ruokakulttuuri

"Keittiö ei voi jokaista tuulta seurata" – Suomalaisten maku muuttuu verkkaisesti