Viron laivat luottavat vetovoimaansa – Oluen matkustajatuonnin romahtaminen ei upota bisnestä

A-oluen tulo maitokauppaan romuttaisi Viron viinarallin, sanovat kauppiaat. Laivavarustamot eivät usko romahdukseen.

alkoholivero
Matkustajilla olut- ja lonkerolavoja
Sasha Silvala / Yle

Viron ja Ruotsin laivoja ajavan Tallinkin koko bisneksestä hiukan yli puolet tulee myynnistä laivojen ravintoloissa ja myymälöissä. Alkoholilla on tärkeä osuus, mutta sen suuruutta varustamot eivät kerro kilpailullisista syistä.

Suomen päivittäistavarakaupan tuoreen kyselyn mukaan oluen, siiderin ja lonkeron matkustajatuonti romahtaa puoleen, jos Suomessa toteutuu esitys A-oluen myynnin sallimisesta maitokaupoissa.

Se olisi isku varustamoiden taloudelle. Tallinkin laivoilla tapahtuvasta myynnistä vastaava johtaja Aimar Pärnä ei kuitenkaan hätkähdä Suomen suunnitelmia vapauttaa olutkauppaa.

– Me seuraamme, miten se tulee vaikuttamaan tähän yhteen tuoteryhmään. Mutta emme näe, että Suomen ja Viron välinen matkustaminen vähenisi, Pärna sanoo Tallinnasta.

Hän sanoo laivoilla tapahtuvan myynnin pysyvän noin puolessa liikevaihdosta Suomen A-olutlinjasta riippumatta.

Myös kilpailevassa varustamossa arvioidaan, että A-oluen ja vahvojen siiderien ilmestyminen maitokauppaan ei upottaisi liiketoimintaa.

– Voidaan olettaa, että näiden juomalaatujen ostaminen vähän laskee. Mutta kuinka paljon – sitä en uskalla sanoa, siinä mennään jo käyttäytymispsykologian puolelle, Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen punnitsee.

Alkoholi ei vedä vanhaan malliin

Päivittäistavarakaupan yhdistyksen teettämän tutkimuksen ennustamaan matkustajatuonnin putoamiseen puoleen hän ei usko.

– Se on liioittelua, Keronen sanoo empimättä.

Hänen mukaansa oluen myyminen ei ole erityisen ”loistelias bisnes”. Viron ja Suomen välinen alkoholin hintaero on jo kaventunut ja oluen tuontikin vähentyi viime vuonna.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Virossa vuosittaisten 10–15 prosentin korotusten lisäksi tänä vuonna on tulossa 70 prosentin korotus oluen verotukseen.

Laivoilla uskotaan, että vähentyvä alkoholinmyynti paikataan muulla myynnillä. Tallink laajentaa myymälöidensä tarjontaa. Tavoitteena on peräti lentokenttätunnelma.

– Jos asiakas matkustaa etelään tai Viroon haluamme tarjota saman mielikuvan, oltiinpa sitten lentokentällä tai laivalla, Pärna luonnehtii.

Molemmilla varustamoilla on luottamusta myös kansainvälistyvään asiakaskuntaan. Aasialaisten ja länsieurooppalaisten matkustajien määrät ovat hyvässä kasvussa. Eckeröllä kymmenen prosenttia risteilijöistä on jo ulkomaalaisia. Heihin muutokset Suomen tai Viron olutveroissa ei juuri pure.