Robotiikan SM-kisoissa peruskoululaiset saavat robottinsa elämään: "Auttaa paljon, kun on pienenä legoilla rakentanut"

Robotiikka tekee tuloaan kouluihin. Riihimäellä robotiikan opiskelu haluttaisiin sisällyttää Suomessa ensimmäisten joukossa alakoululaisten valinnaisaineisiin.

robotit
Yle Uutiset Häme: Robotiikan SM-kisat Riihimäellä
Yle Uutiset Häme: Robotiikan SM-kisat Riihimäellä

RiihimäkiRiihimäen Urheilutalolla käy vilske. Pienet robotit pudottelevat ja kantavat palloja kentällä oleviin telineisiin. Lasten ja nuorten into on korkealla, ehkä vähän jännittääkin.

– Robotti pakittaa palloja päin ja ajaa sillalle siten, että silta on suorana. Kauha ei tee automaattiajossa mitään, vaan vasta, kun meillä on ohjaimet käsissä. Pitää osata Robot C -kieltä ja sitten paljon kokeilua, kärsivällisyyttä. Auttaa paljon, kun on pienenä legoilla rakentanut jotain, sanailevat Topi ja Aleksi Raumalta, joukkue Team Ahmasta.

Riihimäellä ratkottiin torstaina ja perjantaina ensimmäinen robotiikan Vex IQ -oppimisympäristön robotiikan suomenmestaruus. Peruskoululaisten kisassa 31 joukkuetta eri puolelta Suomea kilpaili siitä, kuka osaa rakentaa parhaiten tehtävänantoa vastaavan robotin.

Riihimäkeläisten poikien joukkue tekee robottiinsa viime hetken muutoksia.

– Vaihdetaan telat renkaisiin, että se kääntyy eikä kippaa. Harjoitukset meni aika huonosti, niin siksi pitää vaihtaa. Sormiin sattuu! Metallitapit tuppaa olemaan aika teräviä.

Tyttöjoukkueella on yllättävä ongelma: robotin kauha on lähtenyt irti.

– Välillä vähän ärsyttää, kun ei onnistu. Oon ragennu tuhat kertaa! Mielenkiintoisinta on, että tää liikkuu – omin käsin pystyy tehdä jotain, mikä liikkuu, niinku elävää, vaikka ei elävää.

Riihimäkeläisten oma menestys kotikisoissa olikin mainio: yksilöhaasteista alakoulusarjan kultaa ja yläkoulusarjan pronssia. Tiimihaasteista alakoululaisten joukkueet nappasivat kultaa ja hopeaa ja kaksi yläkoulujoukkuetta sijoittui jaetulle ykkössijalle.

Riihimäki edelläkävijä robotiikkaopinnoissa

Robotiikkakerhot ovat yleistyneet Suomen kouluissa ja nyt niitä löytyy parisensataa. Riihimäellä on otettu askel eteenpäin ja tänä lukuvuonna kuudesluokkalaisten on ensi kertaa ollut mahdollista opiskella robotiikkaa valinnaisaineena. Yhdeksän prosenttia oppilaista tarttui mahdollisuuteen. Lisäksi 5.-9.-luokkalaiset voivat osallistua robotiikkakerhoon.

Ensi lukukaudella kaupungissa halutaan laajentaa robotiikan opiskelua siten, että se aloitetaan jo kolmannella luokalla ja jatketaan peruskoulun loppuun, sanoo sivistystoimenjohtaja Esa Santakallio.

Robotiikan SM-kisatilanne, tuomari seuraa neljän pojan joukkueen toimintaa
Ville Välimäki / Yle

– Se on uuden opetussuunnitelman mukainen laaja, eheyttävä kokonaisuus. Robotiikasta voidaan muodostaa ihan oma oppiaineensa. Se voidaan käynnistää jo esi- tai varhaisopetuksessa. Varsinaisesta robotiikasta voidaan puhua vasta kolmannesta luokasta lähtien.

– Ajatuksena on, että jokainen pääsisi tutuksi robotiikan kanssa, kertoo Santakallio.

Isoin haaste on, että seitsemännelle luokalle ei ole valinnaista opetusta ollenkaan perusopetuksessa valtioneuvoston hyväksymässä tuntijaossa.

Keväällä tulevassa opetussuunnitelmaesityksessä ajatuksena on tuoda robotiikka valinnaisena, kahden tunnin omana oppiaineena 8.-9.-luokille.

Opettaja ei saa opastaa liikaa

Opettajilta robotiikan opettaminen vaatii myös uusien asioiden omaksumista. Robottien ohjelmointikieltä on Riihimäellä tutkittu yhdessä oppilaiden kanssa, kertoo teknisen työn opettaja Sari Lahti Harjunrinteen koulusta.

– Robotiikasta ei tule niin paljon roskaa kuin puutöistä! Muuten se on hyvinkin samanlaista: laitetaan jokin haaste ja mietitään, miten voimme rakentaa laitteen, joka vastaa tähän haasteeseen. Pitääkö sen mennä nopeasti, hitaasti, pitääkö sen olla ketterä, mitä täytyy nostaa ja miten korkealle.

Robotiikasta ei tule niin paljon roskaa kuin puutöistä!

Sari Lahti

– Tämä on ongelmaratkaisutaidon kehittämistä: yritetään olla opastamatta liikaa! On opettajan haaste, ettei kerro valmiita ratkaisuja vaan antaa oppilaan keksiä ne itse.

Robotiikassa yhdistyy uuden opetussuunnitelman mukaisesti useita oppiaineita.

– Se on kokonaisuus: ei pelkkää ohjelmointia, ei pelkkää matematiikkaa, ei pelkkää rakentelua, ei pelkkää fysiikkaa ja mekaniikkaa, vaan kokonaisia systeemejä. Opetukseen kuuluvat tiimityöskentely, yhteisten strategioiden luominen ja tavoitteen asettaminen. Opettaja on todellakin vain ohjaaja, Esa Santakallio säestää.