Asuntoilmoitukset täyttyvät 3D-seikkailuista ja ilmakuvista – Hyvä valokuva ei enää riitä

Suomessa on jo kymmeniä yrityksiä, jotka tuottavat kiinteistönvälittäjille 3D-mallinnuksia ja ilmakuvia asunnoista.

kiinteistönvälitys
Omakotitaloja kopterista kuvattuna
Suomessa on jo kymmeniä yrityksiä, jotka tuottavat kiinteistönvälittäjille 3D-mallinnuksia ja ilmakuvia asunnoista. Perinteinen valokuva ei enää riitä.

Kopterikamera lentää Kirkkonummella sijaitsevan omakotitalon yläpuolella kuvaten samalla koko asuinaluetta ja läheistä vesistöä. Helsinkiläinen Unrealer on vain yksi esimerkki lukuisista viime vuosien aikana perustetuista yrityksistä, jotka tuottavat kiinteistönvälittäjille ammattimaisia visualisointeja myytävistä asunnoista eri puolilla maata. Vastaavia yrityksiä on maassa jo kymmeniä.

Unrealerin toimitusjohtaja Tuomas Kankaanpään mukaan yhä useampi tekee kartoitusta myytävistä kohteista nimenomaan verkossa. Siksi digitaaliseen sisältöön panostaminen nousee koko ajan tärkeämmäksi.

Ennen sanottin, että kuva kertoo tuhat sanaa. Nyt rinnalle on tullut paljon muuta.

Jukka Malila

– Video tai 3D-mallinnus saattaa johtaa jopa suoraan ostopäätökseen. Erityisen kuumaa tavaraa ovat nyt nimenomaan nuo 3D-mallinnukset, sanoo Kankaanpää.

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Jukka Malila vahvistaa, että asuntojen myymisessä on todella tapahtunut mullistus.

– Ennen sanottin, että kuva kertoo tuhat sanaa. Nyt rinnalle on tullut paljon muuta. Valokuvia käytetään edelleen, mutta yhä useammin mukana on video, 3D-mallinnus ja ilmakuvaa, Malila toteaa.

Turhat näyttökäynnit vähenevät

3D-mallinnus mahdollistaa virtuaalisen kierroksen asuntoon ja aiheuttaa tunteen siitä, että olisi oikeasti sisällä asunnossa. Malilan mukaan kysymys on yksinkertaisuudessaan asiakkaan paremmasta palvelemisesta.

– Turhat näyttökäynnit karsiintuvat, kun asiakas pystyy jo etukäteen perehtymään mahdollisimman tarkasti siihen, millainen asunto on kyseessä. Toki fyysinenkin tutustuminen asuntoon on tarpeen, mutta kyllä tämä paljon helpottaa asiaa.

Samaa sanoo Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Heikkisen mukaan olennaisin muutos on se, että asiakas voi omien aikataulujensa ja halujensa mukaan tutustua kohteisiin.

– Kohteita voi tutkia hyvin tarkasti omalla sohvalla, läppärillä, padilla tai millä vain haluaa. Asikkailta on tullut palautetta, että se on hyvä kun kohteita saa ensin rauhassa katsella ja miettiä, Heikkinen sanoo.

Kansainvälisesti vielä petrattavaa

Kiinteistönvälitysyritysten välillä on vielä paljon eroja visuaaliseen puoleen panostamisessa. Esimerkiksi SKV:n toimitusjohtaja kertoo, että yrityksen videoista 90 prosenttia on valokuvista tehtyjä videoita.

– Tulevaisuudessa ammattilaisten käyttäminen varmasti kuitenkin lisääntyy.

Erityisesti ilmakuva auttaa Malilan mukaan hahmottamaan kokonaisuutta ja sitä aluetta, millä esimerkiksi omakotitalo sijaitsee.

Kansainvälisesti Suomi ei vielä pääse kärkikahinoihin asuntojen myynnin visuaalisessa ilotulituksessa. Esimerkiksi Amerikassa ollaan jo paljon pidemmällä.

– Euroopan tasolla Suomi on silti jo lähellä kärkeä, sanoo Unrealerin toimitusjohtaja Tuomas Kankaanpää.

– Ei meillä tässä silti häpeämistä hirveän paljoa ole, jos vaikka Amerikankin tilanteeseen verrataan. Amerikassa videoita tehdään enemmän arvoasunnoista, Suomessa myös edullisemmista kohteista, sanoo Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.