yle.fi-etusivu

Kokoomus koukuttaa kahvilla, demarit jäätelöllä – "Mitä isompi kaupunki, sitä isompi kampanja"

Keskustassa sometetaan Instassa ja Snäpissä. Kuntavaalikampanjat siirtyvät yhä enemmän sosiaaliseen mediaan. Mutta myös perinteiset konstit purevat.

kuntavaalit
Kokoomusnuorten puheenjohtaja Daniel Sazonov ojentaa kahvikuppia.
Daniel SazonovSini Liimatainen / Yle

Maidolla vai ilman, kysyy kokoomusnuoria vetävä helsinkiläinen kuntavaaliehdokas Daniel Sazonov. Muutamaa sekuntia myöhemmin Kolmen sepän patsaalta yllätetyllä kuntalaisella on kahvimuki toisessa ja Sazonovin vaalimainos toisessa kädessä.

Kolme viime kuntavaalien suurinta puoluetta on jo lujassa kampanjointikunnossa. Ehdokkaita koulutetaan sosiaalisen median saloihin, ja kuntapolitiikan untuvikkoja opastetaan politiikan sisällöissä kysymyksissä. Kokoomuksella, SDP:llä ja keskustalla on kullakin omat valttinsa kampanjatyössä.

XL-paketteja, viestintäkoulutusta ja persoonallista otetta

Viime kuntavaalien kolmossijalta ponnistavassa keskustassa puoluesihteeri Jouni Ovaska luotsaa valtakunnan tasolla puolueen kampanjointia. Ovaska kertoo, että keskustan ehdokkaille tarjotaan kampanja-apuna viestintäkoulutusta. Niissä kuntavaaliehdokkaista koulitaan sutkeja erilaisten verkkosovellusten käyttäjiä. Erityisesti yhteisöpalvelut Snapchat ja Instagram kasvattavat suosiotaan kampanjoinnissa.

– Ehdokkaiden käyttöön tarjotaan alusta ja puolueelta tulee nettisivut, Ovaska selventää.

SDP:ssä halutaan puoluesihteeri Reijo Paanasen mukaan tarjota ehdokkaille parhaat palvelut.

Reijo Paananen esittelee toimistossaan kunnalisvaalimateriaaleja
SDP:n Reijo Paanasen viimeisiä tehtäviä puoluesihteerinä on käynnistää kuntavaalikampanja.Sini Liimatainen / Yle

– Me olemme viime vuosina satsanneet siihen, että meidän ehdokkaamme saavat netistä parhaat palvelut, mitkä mikään puolue pystyy tarjoamaan.

SDP:n 30–100 euroa maksavaan ehdokaspakettiin kuuluu tietoa, materiaalia ja nettipalvelut.

– Meidän kampanjamateriaalin runkona on jo koeteltu hyvä jäätelölaukku, johon pystyy laittamaan tarpeen mukaan omenaa tai muuta, paljastaa Paananen.

Kokoomuksen puoluesihteeri Janne Pesonen liputtaa kampanjoinnissa moni-ilmeisyyden puolesta.

– Se on rikkaus näissä vaaleissa, että niin paljon kuin on kampanjoitakin, niin paljon meillä on eri-ilmeisiä kampanjoita. Kampanjat ovat hyvin monikasvoisia, hyvin moniäänisiä, moniarvoisia, jopa puolueiden asettamien ehdokkaiden sisältä tarkasteltuna.

Kampanjakurissa eroja

Kokoomuksen Pesonen ei paljasta vielä kaikkia kampanjaniksejään. Mutta juuri monipuolisuus tulee olemaan yksi kokoomuksen kampanjan valteista.

Kokoomuksen puoluesihteeri Janne Pesonen.
Kokoomuksen Janne Pesonen.Petteri Paalasmaa / AOP

– Uskon, että monipuolisuus ja ehdokkaan omalle tekemiselle uskollinen ja rehellinen, paitsi ulkoasu, myöskin sisältö ja ylipäätänsä tapa tehdä kampanjaa on se, mikä toimii kaikkein parhaiten.

Myös kokoomuksessa on silti rajat visuaaliselle irrottelulle.

– Puolueelta lähtee yhteinen visuaalinen ilme, jota toivotaan käytettävän erityisesti lehti- tai some-mainontaa tehtäessä.

Kokoomuksen nettisivupohjat on kilpailutettu etukäteen. Pesonen uskoo kuitenkin, että kustannustehokkaimmat verkkosivut voi saada työllistämällä lähipiiriä.

Sosialidemokraatit ovat Paanasen mukaan eri linjoilla. Ehdokkaiden toivotaan esiintyvän yhtenäisesti.

– Mielestäni on hurjan tärkeätä, että ehdokkaat sitä kautta tunnustavat väriä, että minä olen tässä porukassa – koska erityisesti sosialidemokraateille on tärkeää, että me teemme tämän yhdessä.

Kampanjointi kalleinta suurissa kaupungeissa

Puoluesihteereiden mukaan kaupungeissa kampanjoivat ehdokkaat joutuvat sijoittamaan toimintaansa jopa tuhansia euroja. Pikkukunnissa läpi voi päästä pikkurahalla.

Jouni Ovaska
Jouni Ovaska on keskustan puoluesihteeri.Keskusta

Keskustan Ovaskan mukaan pienissä kunnissa valtuustopaikka voi irrota jopa nollabudjetilla.

– Kaupunkiseudulla puhutaan jo tuhansistakin euroista, joita yksittäiset ehdokkaat saattavat kampanjaansa käyttää.

Suurimmat taloudelliset haasteet puolueella on muutenkin vaikeissa suurissa kaupungeissa.

– Kun kovin suurta kannatusta ei kaupunkiseuduilla ole, ei meillä ole kaupunkityöntekijöitäkään. Se vaatii ehdokkailta suurempaa panostusta.

Isoissa kaupungeissa kampanjointi vaatii resursseja myös niissä perinteisesti hyvin menestyviltä puolueilta.

– Mitä isompi kaupunki, sitä isompi kampanja. Sen hyvä vaalitulos ja erityisesti läpipääseminen vaatii, myöntää kokoomuksen Pesonen.

Pesosen mukaan viime vaalien pienimmät kampanjat Helsingissä maksoivat 500 euroa. Euromääräisesti suurimmissa kampanjoissa saattoi palaa jopa 40 000 euroa.

SDPn kuntavaaliesitteitä ja -tavaroita pöydällä.
SDP:n tuoretta kampanjamateriaalia.Sini Liimatainen / Yle

Vaikka verkko ja sosiaalinen media näyttelevät kampanjoinnissa yhä suurempaa osaa, tehdään suuri osa vaalityöstä näissäkin vaaleissa ulkoilmassa.

Helsingissä kampanjoiva kokoomuksen Sazonov luottaa edelleen perinteisten ilmapallojen voimaan.

– Ilmapallohan on aivan mahtava jakotuote. Ihminen, joka antaa ilmapallon, ei voi tahtoa sinulle mitään pahaa.

Keskusta-ilmapalloja.
Keskustan ilmapalloja.Petri Aaltonen / Yle