Lapin eksotiikka leviää maailmalle somessa – matkailun markkinointi muuttuu maailman mukana

Lapin houkuttelevimmat matkailuvaltit ovat saaneet huomiota myös kansainvälisten tiedotusvälineiden some-kanavilla sekä julkisuuden henkilöiden päivitysten kautta.

Lapin matkailu
Moottorikelkkailijoita joen jäällä auringonlaskua vasten
Italialaisia matkailijoita moottorikelkkasafarilla Tornionjoen jäällä.Risto Kantola

Sosiaalisesta mediasta on tullut entistä tärkeämpi markkinointikanava Lapin matkailulle. Lapin eksotiikka välittyy somessa erityisen tehokkaasti kuvien avulla, ja jopa yksityishenkilöiden päivitykset ovat arvokasta mainontaa matkailuyrityksille.

Meri-Lapin ja Tunturi-Lapin houkuttelevimmat matkailuvaltit ovat viime aikoina saaneet huomiota myös kansainvälisten tiedotusvälineiden some-kanavilla sekä julkisuuden henkilöiden päivitysten kautta. Esimerkiksi New York Magazine (siirryt toiseen palveluun) esitteli marraskuussa Perämerellä risteilevää matkailujäänmurtaja Sampoa ja The Huffington Post kertoi hiljattain Lapin luonnosta ja revontulista verkkosivuillaan (siirryt toiseen palveluun) sekä sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median mahdollisuudet nopeaan, tehokkaaseen ja edulliseen markkinointiin tiedostetaan hyvin matkailua edistävissä tahoissa.

– Sehän on aivan äärettömän tärkeää, se on numero yksi tänä päivänä. Jos ne asiat eivät ole kunnossa, ei me sitten kartalla olla oikeastaan ollenkaan, painottaa Meri-Lapin matkailu Oy:n myyntipäällikkö Teija Mikkola.

Erityisesti Instagram on tosi tehokas siihen, että katsellaan ja etsitään kuvia tietystä kohteesta ja haaveillaan Lapin matkasta.

Pyry Talvensaari

Lapin matkahaaveita elätellään somessa

Yksi esimerkki aktiivisesta some-yrityksestä on muoniolainen matkailuyritys Harriniva, jolle kuluva talvi on ennätyksellisen vilkas. Yritys on säännöllisesti läsnä Instagramissa, Facebookissa ja YouTubessa ja pitää huolen siitä, että Lapista unelmoiville tarjotaan eksotiikkaa kuvien kautta.

– Erityisesti Instagram on tosi tehokas siihen, että katsellaan ja etsitään kuvia tietystä kohteesta ja haaveillaan Lapin matkasta. Meille some-kanavat ovat tärkeimpiä päivittäisiä kanavia, joissa tuomme esille meidän palveluja ja Lapin mahtavaa luontoa, toteaa markkinointipäällikkö Pyry Talvensaari.

Sekä Talvensaari että Mikkola pitävät sosiaalista mediaa jo niin tärkeänä kanavana, että matkailuyrityksen ei kannata jättäytyä sieltä pois.

– Ei ole ollut enää moneen vuoteen varaa olla poissa somesta, Talvensaari naurahtaa.

Matkailujäänmurtaja Sampo.
Meri-Lapin matkailun yksi lippulaiva on maailman ainoa matkailujäänmurtaja Sampo, joka risteilee Perämerellä talvisin.Risto Koskinen / Yle

Rahat someen matkamessujen sijaan

Sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä haetaan esimerkiksi lanseeraamalla tunnisteita eli hashtageja. Kun matkailun toimijat saavat yleisöjä omille julkaisuilleen ja yksittäiset ihmiset käyttämään toivottuja tunnisteita omissa julkaisuissaan, on näkyvyys taattu.

– Ne ovat erittäin tärkeitä. Me kannustamme oppaita ja asiakkaita, jotka luonnossa liikkuvat, käyttämään niitä samoja hashtageja. Oikeilla hastageilla tavoitamme isoja massoja ja potentiaalisia asiakkaita, Talvensaari tietää.

Esimerkiksi Visit Finland (siirryt toiseen palveluun) ja Visit Lapland (siirryt toiseen palveluun) ovat tunnisteita, jotka elävät jo omaa elämäänsä sosiaalisessa mediassa. Sen sijaan Meri-Lappia matkailualueena markkinoimaan luotu Visit Sea Lapland (siirryt toiseen palveluun) ryhtyy vasta nyt hakemaan kunnolla näkyvyyttä somessa.

– Tänä vuonnahan me teimme niin ison päätöksen, että Meri-Lappi ei lähtenyt matkamessuille Helsinkiin ollenkaan mukaan. Päätimme, että se rahallinen panostus joka siihen on joka vuosi laitettu, käytetään nyt aika suurelta osin sosiaalisen median puolelle, Mikkola kertoo.

Alue esiin tunnisteilla

Meri-Lapin matkailuyhtiössä on osakkaina 45 alueen matkailuyritystä, ja nyt työn alla on saada ne kaikki paitsi näkymään somessa, myös käyttämään yhteisiä tunnisteita. Mikkola näkisi mieluusti samat hashtagit myös paikallisten ihmisten käytössä.

Mikkolan mukaan paras tulos saadaan sekä yhteisillä markkinointitunnisteilla että tunnettujen lippulaivojen avulla, jotka vetävät mukanaan myös pienempiä ja vähemmän tunnettuja kohteita.

– Meillä on paljon upeita pieniä yrityksiä, jotka ovat vielä aika piilossa, ja heitä me nyt sitten otamme esiin.