10 ajotunnin kokeilu ei ole kiinnostanut autokoulujen oppilaita

Joulukuussa käyttöön otetussa uudessa kokeilumallissa halukkaat oppilaat voivat suorittaa autokoulun normaalia huomattavasti pienemmällä ajotuntimäärällä. Satakunnan autokouluista kerrotaan, ettei halukkaita juurikaan ole ollut.

ajo-opetus
Ajokortti.
B-ajokortin suorittaminen 10+10-mallilla ei ole innostanut oppilaita Satakunnassa.Sini Ojanperä / Yle

Kiinnostus autokoulun suorittamiseen vain kymmennellä ajotunnilla on ollut olematonta Satakunnassa.

Autokoululiitto otti joulukuussa käyttöön 10+ 10-kokeilumallin, jossa autokoulun oppilas voi suorittaa ajokokeen kymmenen teoria- ja ajotunnin jälkeen. Normaali lain vaatima opetusmäärä on 19 teoriatuntia ja 18 ajotuntia.

Satakunnasta kokeiluun ilmoittautui seitsemän autokoulua. Kokeilu ei kuitenkaan aiheuttanut oppilaitten keskuudessa suurta ryntäystä.

Rauman liikennekoulutukseen ei ilmoittautunut ainuttakaan oppilasta, joka olisi ollut halukas suorittamaan kortin 10+10-mallilla.

– Halusimme mukaan kokeiluun nähdäksemme, onko mallille tilausta, mutta ei näytä olevan. Ihmiset eivät ole edes tietoisia koko mahdollisuudesta, liikenneopettaja Toni Sosala toteaa.

"Ajotunteja en vähentäisi"

Rauman liikennekoulutuksen ajo-opettaja Toni Sosala uskoo, ettei autokoululiitto onnistunut kokeiluhankkeesta tiedottamisessa.

– Tieto mahdollisuudesta tuli hyvin nopeasti. Emme itsekään mainostaneet asiaa ja meille tuli vain pari kyselyä, Sosala kertoo.

Sosala ei pidä kokeilussa olevaa mallia hyvänä ratkaisuna autokoulun uudistamiseksi.

– Kymmenen ajotuntia on yllättävän vähän. Siihen sisältyy pimeänajon simulaatio, rata-ajo ja yksi tunti käsittelykentällä. Jäljelle jää vain seitsemän tuntia liikenneajoa, mikä on todella vähän, Sosala toteaa.

Sosala uskoo, että hankkeen tarkoitus oli antaa mahdollisuus kortin suorittamiseen nopeammin ja halvemmalla.

Satakuntalaisissa autokouluissa kokeilumallin mukainen B-ajokortti maksaa 800 – 900 euroa, kun taas normaali B-kortti maksaa 1100 – 1200 euroa.

Sosala ei usko, että malli astuu virallisesti Suomessa voimaan.

– Uudistuksia on luvassa, mutta ajotunteja en vähentäisi, Sosala sanoo.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus