HSL parantaa vihdoin matkakortinlukijoita – laitteet ja käyttöliittymä säilyvät kuitenkin ennallaan

HSL lupaa parantaa matkakortinlukijoiden opastustekstejä jo lähiviikkojen aikana. Laitteita ja nurinkuriseksi parjattua lukijan toimintalogiikkaa ei muuteta.

Matkakortit ja -liput
Uusi matkakortinlukija ja leimauslaite.
Uusi matkakortinlukija ja leimauslaite.Kalevi Rytkölä / Yle

HSL lupaa, että vielä tänä talvena matkakortinlukijoiden teksteistä saa nykyistä paremmin selvää.

– Me olemme parhaillaan parantamassa lukijoiden opastustekstejä eli niitä tekstejä, joita matkakortinlukija antaa siinä vaiheessa, jos käyttäjä ei onnistu arvolipun ostamisessa, kertoo hankejohtaja Eero Nikula HSL:stä.

Asiakkaat ovat antaneet rutkasti palautetta ja esimerkiksi Ylen kyselyssä uuden matkakortinlukijan teksteistä on vaikeaa saada selvää ja tekstit pysyvät näytöllä liian vähän aikaa eli ne vilahtavat niin nopeasti, ettei niitä ehdi lukea.

– Me aiomme parantaa näytön kontrasteja, eli silloin teksti erottuvat paremmin.

– Opastustekstejä parannetaan ja niitä voidaan tuoda kentällä oleviin lukijoihin 4-6 viikon kuluttua, kun parannukset on tehty ja testattu.

HSL:n on tarkoitus vielä tämän viikon aikana tehdä päätös parannuksista.

Nikula muistuttaa, että matkakortin arvon voi jo nyt tarkistaa ennen kuin ostaa lipun pitämällä korttia 2-3 sekuntia lukijan edessä.

Bussit ovat myöhästelleet uusien matkakortinlukijoiden vuoksi

Myös HSL:n saamien palautteiden mukaan kaikki eivät pidä siitä, että arvolippu ostetaan uudella lukijalla toisessa järjestyksessä kuin vanhassa järjestelmässä. Arvolipun ostaminen uudella lukijalla on moitittu monivaiheiseksi, minkä on arveltu hidastavana lipun ostamista ja matkustamista.

– Bussien pysäkkiajat ovat uusien lukijoitten vuoksi pidentyneet tutkimustemme mukaan keskimäärin muutamilla sekunneilla, hankejohtaja Nikula sanoo.

– Meidän on vielä tutkittava asiaa, ennen kuin voimme varmasti sanoa, mistä pidennykset johtuvat. Osa viiveistä johtuu lukijalaitteiden teknisistä ongelmista, joita korjaamme.

Nikula arvioi, että viiveet häviävät, kun kaikki bussit ovat siirtyneet uuteen järjestelmään ja uusi lukija on tullut tutuksi kaikille matkustajille.

Käyttöliittymä säilyy: matkustajien on opittava käyttämään uutta lukijaa

Vaikka esimerkiksi Ylen kyselyssä uusia matkakortinlukijoita pidettiin erittäin hankalina ja monimutkaisina käyttää, laitteet ja käyttöliittymän toimintaperiaate pysyvät jatkossakin samanlaisina: kortinlukijasta pitää ensin valita vyöhyke, matkustajamäärä ja painaa ok-nappulaa ja vasta sen jälkeen kortinlukijalle näytetään matkakorttia.

Uudet matkakortinlukijat ovat olennainen osa HSL:n suurempaa tietojärjestelmäuudistusta ja siirtymistä vuoden 2018 alusta uuteen vyöhykemalliin. Tuolloin käyttöön tulevat matkustusvyöhykkeet A, B, C, ja D.

Tämän hetkinen käyttöliittymä on siis väliaikainen, ja sen tarkoitus on opettaa matkustajia käyttämään lukijaa juuri vyöhykeuudistusta varten.

HSL:ssä uskotaan, että ajan myötä matkustajat tottuvat uuteen laitteeseen, jonka toimintalogiikka on päinvastainen kuin aiemman kortinlukijan. Vanhemmassa mallissa korttia näytetään ensin matkakortinlukijalle ja sen jälkeen vasta valitaan matka.

HSL on tehnyt kaksi kyselyä asiakkailleen, joiden mukaan kuitenkin 70-80 prosenttia pitää matkakortinlukijoita melko tai erittäin helppoina käyttää.