Kilpailun lisääntyminen voi tuoda myös Suomen takseille yhtenäisen ilmeen

Taksiliikenteen muutokset ajavat nykyiset taksiyrittäjät tiivistämään rivejään. Jatkossa taksit voivat olla väritykseltään samanlaisia ja kuljettajat pukeutuneet yhtenäisiin työpukuihin.

taksiliikenne
Takseja jonossa
Taksiyrittäjät miettivät autojen brändäämistä vastauksena avautuvaan kilpailuun. Jatkossa taksin saattaa erottaa liikenteessä muustakin kuin vain katolla olevasta valokilvestä.Yle

Nykyiset taksiyrittäjät hiovatkin eri puolilla maata omaa strategiaansa odotettavissa olevaan kilpailun vapauttamiseen. Esimerkiksi Tampereella kokeiltiin marras-joulukuussa rajoitetusti kiinteää taksaa.

Oulussa taksiyrittäjien yhteinen Oulun aluetaksi kokoontuu helmikuussa ylimääräiseen yhtiökokoukseen, jossa on tarkoitus päättää vastavedoista vapautuvaan taksikilpailuun.

Aluetaksin suunnitelmissa on muun muassa oman aikaisempaa tiukemman brändin rakentaminen. Tarkoituksena on rakentaa nykyisille takseille uusi yhtenäinen markkinointinimi. Brändi näkyisi esimerkiksi yhtenäisenä pukeutumisena ja samaan tapaan väritettyinä autoina.

Me haluamme, että kun asiakas kävelee tuossa kaupungilla, niin hän näkee, mikä on se Oulun ainoa oikea taksi

Kari Räihä

– Kyllä visioita on. Me haluamme, että kun asiakas kävelee tuossa kaupungilla, niin hän näkee mikä on se Oulun ainoa oikea taksi, sanoo Oulun taksiyrittäjien ja Oulun aluetaksin puheenjohtaja Kari Räihä.

Räihän mukaan Oulun taksiyrittäjien pirssit saattavat hyvinkin erottua katukuvasta jatkossa vaikkapa mustavalkoisella värityksellään.

Taksinkuljettajan koulutuksesta luovutaan

Eduskunnan käsittelyssä olevan liikennelakeja yhdistävän liikennekaaren on määrä astua voimaan heinäkuun alussa 2018.

Liikenneministeri Anne Bernerin tiukasti ajama lakimuutos (siirryt toiseen palveluun) helpottaisi taksiyrittäjäksi ryhtymistä, minkä ennakoidaan lisäävän alan kilpailua. Jatkossa taksien määrää ei rajoitettaisi nykyisenkaltaisilla ely-keskusten myöntämillä taksiluvilla eikä kuljettajilta vaadittaisi erityistä taksinkuljettajan koulutusta.

Taksiliikennettä voitaisiin myös hoitaa muilla kuin henkilöautoilla.

– Totta kai tilanne jännittää eikä missään nimessä ole levollinen olo, sanoo Räihä.

Räihän mukaan taksit ovat nyt erityisen varovaisia. Se näkyy esimerkiksi investointien tekemisessä, kun ei pystytä ennakoimaan, millainen kilpailutilanne uuden lain jälkeen on.