Veneilyjärjestö: Venevero kääntyisi tappion puolelle

Suomen Purjehdus ja Veneily -yhdistyksen mukaan valtio menettäisi enemmän kuin mitä venevero tuottaisi.

veneily
Veneitä laiturissa satamassa.
Petri Aaltonen / Yle

Suunniteltu venevero on työllistänyt viime viikot Suomen Purjehdus ja Veneily -yhdistystä. Veneiden verottaminen ei miellytä järjestöä. Uusimpien arvioiden mukaan vero ei myöskään tuottaisi valtiolle mitään.

Yhdistyksen puheenjohtajan Samuli Salanterän mukaan venevero kääntyisi 5–20 miljoonaa euroa tappiolle, eli arvioitu 15 miljoonan euron tuotto menisi pahasti pakkaselle.

Ruotsissa ja Italiassa veneveroa on kokeiltu, ja kummassakin maassa siitä on luovuttu kehnon tuoton ja lieveilmiöiden takia.

– Italiassa menetettiin noin 20 000 työpaikkaa venealalta ja noin 40 000 venettä siirtyi muihin Välimeren maihin, Salanterä täsmentää.

– Italiassa veneala lamaantui ja matkailu supistui. Kun veneet kerran siirtyvät muihin maihin, ne eivät välttämättä tule sieltä kovin äkkiä takaisin, hän jatkaa.

Suomen Purjehdus ja Veneily -yhdistyksen laskelmien mukaan venealan liikevaihto laskisi veron myötä Suomessa liki 10 miljoonaa euroa. Satama-, huolto- ja telakointipalvelu supistuisi miljoonalla eurolla ja palkkaveroja valtio menettäisi viitisen miljoonaa euroa.

Jos veneitä verotettaisiin, veneily vähenisi ja polttoainetta kuluisi vähemmän. Veronkantoon menee Salanterän mukaan siihenkin miljoonan euron verran.

0,25 senttiä bensaan kuittaisi homman

Valtio toivoo saavansa veneverosta noin 15 miljoonan euron tuoton.

Samuli Salanterän laskelmien mukaan tällaiseen verotuottoon päästäisiin helposti nostamalla polttoaineveroa 0,25 senttiä. Tässä verossa ei syntyisi uusia veronkantokustannuksia.

Toisin kuin venevero, polttoaineveron nosto kohdistuisi kuitenkin myös muihin kulkuneuvoihin kuin veneisiin.

Järki voittaa – toivottavasti

Keskustelu veneilyverosta on käynyt kuumana viime kuukaudet. Suomen Purjehdus ja Veneily jätti oman lausuntonsa veroehdotuksesta ministeriölle muutama päivää sitten.

Veneilyjärjestön turkulainen puheenjohtaja Samuli Salanterä uskoo, että järki lopulta voittaa eikä uutta veroa aleta kerätä.

Veneveroa on suunniteltu yli yhdeksänmetrisille veneille ja koneteholtaan yli 50 hevosvoiman veneille. Esimerkiksi Saaristomerellä yleinen ja edullinen Barlit kuuluisi veron piiriin, mutta monet kalliit alle yhdeksänmetriset purjeveneet välttyisivät verolta.

Venettä kohden veroa kerättäisiin 100–300 euroa.