Nämä olisivat Bernerin paperin vaikutukset autoilijalle: 500–600 euron vuosimaksu, bensalasku pienenee

Paikantamiseen perustuvaa maksumallia saisi tarjota vaihtoehtona, mutta sitä ei saisi vaatia.

liikenne
Autokauppa.
Martti Kainulainen / Lehtikuva

Autoilijoille on tiedossa merkittäviä muutoksia, mikäli Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys liikenneverkkoyhtiöstä menee läpi. Yle sai torstaina julkaistavan raportin haltuunsa etukäteen.

Näkyvimmät muutokset koskevat autoveroa, ajoneuvoveroa sekä polttoaineen verottamista.

Autoilija alkaisi maksaa keskimäärin 500–600 euroa vuodessa asiakasmaksua, joka perustuisi suurimmalla osalla autoilijoista aikaan. Tässä mallissa autoilija maksaisi esimerkiksi viikon, kuukauden tai vuoden tienkäytöstä.

Ylen haltuunsa saaman esityksen mukaan Suomeen perustettava liikenneverkkoyhtiö ei saisi edellyttää kuluttajan tai ajoneuvon paikantamista. Kilometripohjaista ja paikantamiseen perustuvaa maksumallia saisi tarjota vaihtoehtona, mutta se vaatisi asiakkaan suostumuksen.

Veromullistus: Autovero pois, ajoneuvovero alas

LVM:n esityksessä liikenteen veroja on tarkoitus alentaa kaikkiaan 1,6 miljardin euron edestä. Autovero olisi poistumassa kokonaan.

Nykyisessä hiilidioksidipäästöihin perustuvassa autoveromallissa vero on vaihdellut 4,4 prosentin ja korkeimmillaan 50 prosentin välillä. Keskimäärin uuden auton ostaja on maksanut autostaan noin 7 000 euroa autoveroa.

Veron sijaan aikaan ja ajokilometreihin perustuva maksu tulee sekin sisältämään porrastuksen, joka perustuu ajoneuvon päästöihin. Mitä enemmän auto tuottaa päästöjä, sitä suuremmaksi maksu käy.

Autoveron poistosta hyötyisivät vain autonsa vaihtajat. Sen vuoksi myös ajoneuvoveron perusveroa on tarkoitus alentaa. Nykyinen vuosimaksu alenisi keskimäärin reilut 180 euroa ajoneuvoa kohden.

Polttoaineveroa on tarkoitus alentaa. Noin 17 000 kilometriä vuodessa ajavalla bensiiniautoilijalla säästöä polttoainelaskussa kertyisi noin 62 euroa, dieselautoilijalla noin 56 euroa vuodessa.

Vähän ajava maksaa vähemmän kuin nykyään

Liikenneverkkoyhtiön vaikutus olisi kaupunkilaisille huomattavasti pienempi kuin maaseudulla. Kaupungeissa suurin osa matkoista tehdään teiden sijaan katuverkossa.

Kaupungeissa ajetaan myös lyhyempiä matkoja ja autoa käytetään kotitaloutta kohden muutenkin vähemmän, koska monet matkat voidaan tehdä julkisilla. Maaseudulla muuttuvien kustannusten kasvu lisäisi puolestaan selvästi kustannuksia.

LVM:n selvityksen mukaan kokonaisuudessa autoilijoiden yhteenlasketut kustannukset eivät nousisi liikenneverkkovaihtoehdossa. Suurin osa kiinteistä veroista kuitenkin muuttuisi kilometripohjaisiksi.

Paljon ajava maksaa siten nykyistä enemmän. Työmatkavähennyksiin ei kuitenkaan olisi tulossa muutoksia.