Toimintaelokuvaa avokonttorissa – tanskalainen nykysirkusryhmä vaatii arkeen leikkimieltä

Suomessa vieraileva nykysirkusryhmä ei taivu tavallisiksi konttorirotiksi, vaikka estradina on avokonttori kalusteineen päivineen.

sirkus
Uutisvideot: Toimintaelokuvaa avokonttorissa – tanskalainen nykysirkusryhmä vaatii arkeen leikkimieltä
Uutisvideot: Toimintaelokuvaa avokonttorissa – tanskalainen nykysirkusryhmä vaatii arkeen leikkimieltä

Aleksanterin teatterin lavalle pystytetään sermejä, jotka saavat tilan muistuttamaan erehdyttävästi harmaan arjen työpistettä. Pian meno muuttuu sellaiseksi, ettei vastaavaan törmää villeimmissäkään konttoreissa. Neljä fyysisen teatterin taitajaa pistää avokonttorissa ranttaliksi ja alkaa leikkiä toimintaelokuvien huimapäisiä sankareita.

Tansakaisen nykysirkusryhmän The Kristján Ingimarsson Companyn Blam! on luovuuden ylistys, jossa toimistotarvikkeet muuttuvat lennossa elokuvarekvisiitaksi, esimerkiksi aseiksi ja kiipeilytelineiksi.

– Olen aina pitänyt siitä, että esineitä käytetään sellaiseen, johon niitä ei ole tarkoitettu, islantilaissyntyinen Kristján Ingimarsson toteaa.

– Ajassamme on tärkeää löytää takaisin luovuuden juurille. Meidän on annettava itsemme olla lapsellisia, hän tähdentää.

Maailmaa viisi vuotta kiertänyt ja Tampereella pari vuotta sitten vieraillut Blam! on käsikirjoitusta ja ohjausta myöden Ingimarssonin teos. Tarkoitus on tarjota inspiraatiota konttorirottien harmaaseen arkeen.

– Pidämme sääntöjä ja säännöksiä itsestään selvinä, mutta missä on leikkisyys? Tarvitsemme sitä lisää!

Blam-teos, Kristján Ingimarsson (vas.) ja Didier Oberlé.
Blam! on Kristján Ingimarssonin (vas.) teos ohjausta ja käsikirjoitusta myöten. Oikealla Didier Oberlé.Lenni Kuivalainen / YLE

Naisena juomavesiautomaatti

Ingimarssonin konttorissa työskentelee vain miehiä. Taiteellinen johtaja on saanut perustella valintaansa lukemattomia kertoja.

– Mitä tahansa yritän sanoa, niin tulen loukanneeksi naisia. Se on jollain tavalla macho-show, ja usein naisilla on toimintaelokuvissa vain pieni sivurooli. Yritän siis olla rehellinen. Esityksessä on kyllä rakkauskohtauksia, mutta naisen virkaa toimittaa juomavesiautomaatti.

Uuden sirkuksen keskus Cirkon ja Aleksanterin teatterin tuottaman esityksen juuret ovat improvisaatiossa.

– Muihin esityksiin verrattuna minulla on enemmän vapauksia ja mahdollisuuksia päättää liikkeistäni, kertoo sirkustaiteilija Didier Oberlé.

Moni lyönti osuu perille

Islannissa syntynyt Kristján Ingimarsson muutti Tanskaan 1990-luvun alussa. Fyysisen teatterin ryhmänsä hän perusti 19 vuotta sitten. Blam-teos on pohjimmiltaan tutkimus elokuvien fyysiseen kieleen.

– Päädyin tarinaan neljästä miehestä, jotka rakastavat toimintaelokuvia. Tapahtumat sattuvat sijoittumaan avokonttoriin, nyrjähtäneestä komiikasta tunnettu taiteilija sanoo.

Blam-teos, Kristján Ingimarsson (vas.) Company. Keskellä Didier Oberlé.
Sirkustaiteilija Didier Oberlé esittää konttorityöntekijää, joka saa vastaansa kolme äkäistä kollegaansa.Lenni Kuivalainen / YLE

Lavasteet ja taiteilijat saavat esityksen aikana kyytiä, eikä aina kaikki mene suunnitelmien mukaan.

– Moni lyönti osuu perille, mutta emme laske niitä loukkaantumisiksi. Olemme onnekkaita, ettei mitään vakavampaa ole sattunut, Ingimarsson kertoo.

Kiitosta saaneen Ingimarssonin puheista käy selväksi, ettei Blam! yritä olla itseään suurempi. Taidokkaat temput, hauskat kohtaukset ja kekseliäät liikkeet on luotu ennen kaikkea viihteen vuoksi.

Kristján Ingimarsson Companyn Blam-esityksiä Aleksanterin teatterissa sunnuntaihin 22. tammikuuta saakka.