Berner otti autokauppiaat ja teleoperaattorit mukaan liikenneverkkoselvityksen tekoon, rahaministeriö jätettiin ulos

Liikenneministeriön selvitys on nostanut hallituskumppanit takajaloilleen.

politiikka
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner 2040 -selvityksen julkistustilaisuudessa Helsingissä 16. tammikuuta 2017.Martti Kainulainen / Lehtikuva

Ylelle vuodetun liikenneverkkoselvityksen teossa on kuultu selvityksen mukaan 29:ää sidosryhmää. Mukana on runsaasti yrityksiä, joiden liiketoimintamahdollisuudet paranisivat, jos selvitys – johon niitä itseään on kuultu – etenisi laeiksi. Menettely on poikkeuksellinen.

Yle kysyi liikenneministeri Anne Berneriltä sidosryhmien valinnasta, mutta ministeriö haluaa kommentoida asiaa vasta, kun selvitys on julkinen.

Sidosryhmälistalla on yhtiöitä, joita on tavattu ja kuultu: kansainvälisiä yhtiöitä ja kotimaisia start up -yrityksiä, jotka tekevät liikenteen mobillisovelluksia, autokauppoja, teleoperaattoreita ja vakuutusyhtiöitä.

DeltaAuto, Laakkonen ja Metroauto mukana

Autokauppiaat ovat todennäköisesti tyytyväisiä selvityksen lopputulokseen, sillä selvitys esittää autoveron poistamista. Se vauhdittaisi uusien autojen kauppaa, kun autojen hinnat laskisivat tuntuvasti. Siinä hyötyisi myös kuluttaja. Käytetyn auton arvo laskisi, mutta toisaalta uudenkin saisi nykyistä edullisemmin.

Selvitykseen kuultiin Autoalan keskusliittoa, joka edustaa vähittäismyyntiä, sekä Autotuojia, jotka edustavat kaikkia maahantuojia. Lisäksi mukaan on otettu suuria autokauppoja: Delta Auto, Laakkonen ja Metroauto.

Sen sijaan auton käyttäjiä eli tavallisia autoilijoita edustava Autoliitto ei ollut mukana valmistelussa.

Vakuutusyhtiöille räätälöityjä bisnesmahdollisuuksia

Selvityksen teossa kuulluissa sidosryhmissä on myös muita, jotka pääsevät tekemään bisnestä, jos esitys menee läpi: DNA, Elisa ja Telia-Sonera voisivat tarjota esimerkiksi autojen paikannuspalvelua.

Osuuspankki, Vakuutusyhtiö IF ja LähiTapiola voisivat olla operaattoreita, jotka ostaisivat liikenneverkkoyhtiöltä tienkäyttöosuuksia ja myisivät niitä edelleen asiakkaille. Selvityksessä mainitaan, että vakuutusyhtiöt voisivat tarjota autoilijoille vakuutuksia, joissa heidän ajotapansa ja käyttämänsä reitit vaikuttavat vakuutusmaksuun.

Yrityksen mukanaolo toisi asiantuntemusta ja kenties säästöjä: suunnitellulta liikenneverkkoyhtiöltä puuttuu asiakastietojärjelmiä, kun yrityksillä ne taas ovat valmiina. Toisaalta yhtiöt tarvitsevat toiminnalleen katetta, joka voisi tuoda käyttäjien maksuihin korotuspainetta.

VM:n vero-osasto: meitä ei kuultu

Liikenneministeriön selvityksessä kerrotaan, että esityksessä on kuultu lukuisia asiantuntijoita eri puolilta valtionhallintoa, myös valtiovarainministeriön eri osastoilta.

Ylen tietojen mukaan ainakaan vero-osaston asiantuntemusta ei ole käytetty. Ministeriöstä on tarkistettu joitakin lukuja, mutta näkemyksiä verotuksen muuttamisesta ei ole kysytty. Selvityksessä liikenneministeriö esittää miljardiluokan vaikutuksia veroihin, joista valtiovarainministeriö vastaa.

Valtiovarainministeriöstä arvioidaan Ylelle, että verorasituksen muuttamisen vaikutukset pitäisi analysoida huolella. Ylen kuulema lähde arvioi, ettei selvityksen teko täytä hyvän hallinnon tunnusmerkkejä.

Ministeriössä pidetään epätodennäköisenä, että lakeja ehdittäisiin valmistella ennen seuraavaa vuodenvaihdetta.

Hallituskumppanit kysymysmerkkeinä

Kokoomuksesta ja perussuomalaisista liikenneministeriön selvitystä ei haluta kommentoida, ennen kuin se julkaistaan torstaina aamupäivällä. Nimettömästi molemmista puolueista kerrotaan, että suhtautuminen on varauksellinen.

Tavoitteista – esimerkiksi autokannan uusimisesta ja ympäristökuormituksen vähentämisestä – ollaan jotakuinkin samaa mieltä, mutta keinoista ei. Selvityksen teossa näyttää hallituskumppaneiden mielestä jääneen arvioimatta myös se, miten muutokset kohtelisivat eri puolilla Suomea asuvia auton käyttäjiä.

Perussuomalaisille ongelmallista on hyväksyä selvityksen isoin periaate: se, että tiet ja väylät yhtiöitettäisiin. Kokoomuskaan ei ole vielä ratkaissut, kannattaako se yhtiöittämistä.

Kumppanit arvostelevat myös suljettua valmistelua – ne saivat luonnoksen vasta pari päivää ennen selvityksen valmistumista, vaikka esitys on yksi hallituksen keskeisimmistä hankkeista.

Kokoomuksen mielestä ympäristöohjaus on jäänyt selvityksestä pois, vaikka hiilidioksidipäästöt huomioitaisiinkin maksujen suuruudessa.

Perussuomalaisten oli ennakkoon vaikea niellä kaavailtua seurantajärjestelmä. Selvityksessä se on edelleen, mutta se olisi vaihtoehtoinen malli aikaperusteiselle maksulle ja perustuisi autoilijan suostumukseen.

_Juttua muutettu 19.1. 2017 klo. 15.50. Väliotsikko muutettu muotoon: VM:n vero-osasto: meitä ei kuultu. Alkuperäisessä tekstissä välitsikko oli: Valtiovarainministeriö: meitä ei kuultu. _