Professori: Moni haluttu tieuudistus vaatii veromallin korvaamista maksulla

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) ehdottamat muutokset vaativat siirtymistä liikenteen veromallista kohti maksua. Autojen paikannus ja yksityisten yritysten saaminen alalle ei onnistuisi veromallissa, kuvailee emeritusprofessori Esko Linnakangas.

ajoneuvoverotus
Tietyö.
Vesa Moilanen / Lehtikuva

Autoverotukseen perehtynyt finanssioikeuden emeritusprofessori Esko Linnakangas ei näe ongelmaa siinä, että liikenteen verotusta ollaan muuttamassa entistä selvemmin maksuksi.

– Raja veron ja maksun välillä on hienovarainen, Linnakangas muistuttaa.

Valtiosääntöoikeudessa vero ja maksu poikkeavat toisistaan: Maksu on helpompi kuin vero, koska sille ei ole niin suuria määritysvaatimuksia kuin verolle, Linnakangas kuvailee. Sillä, kumpi on kyseessä, on suuri vaikutus muun muassa siihen, millä tarkkuudella asiasta säädetään.

"Yksityiseen suuntaan mennään"

Liikenne- ja viestintäministeriön tuoreessa selvityksessä (siirryt toiseen palveluun) on ehdotettu, ettei vastustusta herättänyt auton paikannus olisi pakollista. Monessa tapauksessa se kuitenkin olisi otettava käyttöön, jotta autoilija saisi itselleen edullisimman vaihtoehdon käyttöön, jos ehdotuksen mukaan siirrytään aika- ja päästöperusteiseen tienkäyttöoikeusmaksuun.

– Maksuissa paikannusmalli olisi helpompi toteuttaa kuin veroissa, Linnakangas korostaa.

Autoilijoiden etujärjestö Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kuvaili eilen keskiviikkona Ylen haastattelussa, että varoja siirtyy ehdotetussa mallissa valtiolta yrityksille. Linnakangas ei ole Autoliiton toimitusjohtajan linjoilla.

– Liikenneverkkoyhtiö ei ole normaali yritys. Yksityiseen suuntaan ollaan tietysti menossa, hän sanoo.

Valtio omistaisi liikenneverkkoyhtiöstä 65 prosenttia ja maakunnat 35 prosenttia. Yhtiön tehtävänä olisi aluksi valtion tieverkon kunnossapito ja korjaukset. Berner mainitsi torstain tiedotustilaisuudessa, että kyse on 17 prosentista Suomen teistä. Myöhemmin yhtiölle siirtyisivät myös radat ja vesiväylät.

Tulevaisuudessa alalle on ehdotuksen mukaan tarkoitus saada yksityisiä yrityksiä. Myös se edellyttää maksulinjalle siirtymistä:

– Verolinjalla on erittäin vaikea tehdä niitä ratkaisuja, Linnakangas kuvaa.

Kyseessä olisi suuri muutos. Linnakangas ei kuitenkaan pidä sen läpimenoa mahdottomana ja uskoo, että tilanne pysyisi hallinnassa.

– Tämä on kytketty sote- ja maakuntauudistukseen, se antaa vauhtia, hän arvioi.

"Realistisempi kuin Ollilan esitys"

Vuonna 2013 öljy-yhtiö Shellin silloisen hallituksen puheenjohtajan Jorma Ollilan johtama työryhmä esitti kilometriveron käyttöönottoa. Linnakangas pitää tuoretta luonnosta realistisempana kuin Ollilan ryhmän esitys aikoinaan oli.

Tuoreesta luonnoksesta voi löytyä esimerkiksi perustuslaillisia esteitä. Linnakangas painottaa kunnollisen lainvalmistelun merkitystä.

Valtiovarainministeriön jälki ei tässä vielä näy, hän kuvailee.

Kyse on kuitenkin miljardiluokan vaikutuksista veroihin, joista valtiovarainministeriö vastaa.