Näin maalla ja kaupungissa maksettaisiin autoilusta – Katso kolme esimerkkiä

Esimerkit havainnollistavat, mitä liikenneministeri Anne Bernerin esittelemä malli tarkoittaisi autoilijalle käytännössä.

ajoneuvovero
Auto liikenteessä lumisessa maisemassa Muoniossa.
Esimerkkilaskelmat havainnollistavat, kuinka paljon autoilijan kustannukset muuttuisivat. Aku Häyrynen / Lehtikuva

Ministeriön uudet esimerkkilaskelmat havainnollistavat, mitä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) torstaina esittämä selvitys tarkoittaisi käytännössä.

Esimerkeissä kiinteä maksu tarkoittaa sitä, että seurantalaitetta ei tarvita. Kilometrimaksu taas edellyttäisi seurantalaitteen käyttöä. Esimerkkihenkilöistä yhdelle, Onnille, kiinteä maksu olisi kilometrimaksua halvempi vaihtoehto.

Nykyisissä veroissa ja maksuissa on huomioitu ajoneuvovero, polttoainevero, laskennallinen autovero, asiakasmaksu ja asiakasmaksun arvonlisävero. Laskennallisella autoverolla tarkoitetaan vuotuista veron määrää, jos kerralla maksettava autovero jaettaisiin auton koko elinkaaren ajaksi. Elinkaaren pituutena on käytetty 20 vuotta, Trafi kertoo.

Laskelmien tarkat tiedot voit katsoa tästä linkistä (siirryt toiseen palveluun).

Sofia – päivittäin ajava yrittäjä

Ensimmäinen esimerkkiautoilija on yrittäjänä työskentelevä Sofia, jonka päivittäinen työmatka on 30 kilometriä. Tämän lisäksi Sofia autoilee asiointimatkoja. Yhteensä Sofialle kertyy 12 000 ajokilometriä vuodessa. Hän käyttää vähäpäästöistä pientä autoa, vuoden 2016 Ford Fiestaa.

Verot ja maksut nyt (€)

Kiinteä maksu tulevaisuudessa (€)

701,31

653,47

Muutos kustannuksissa -47,84 e vuodessa

Verot ja maksut nyt (€)

Kilometrimaksu tulevaisuudessa (€)

701,31

561,27

Muutos kustannuksissa -140,04 e vuodessa

Pentti – pitkän työmatkan ajava perheenisä

Toinen esimerkkiautoilija on Pentti, joka on kaksi autoa omistava perheenisä. Pentillä on pitkä työmatka, minkä lisäksi Pentti kuljettaa lapsia harrastuksiin. Ajokilometrejä Pentille kertyy 15 000 kilometriä vuodessa. Pentti ajaa vuoden 2010 Skoda Octavialla.

Verot ja maksut nyt (€)

Kiinteä maksu tulevaisuudessa (€)

1075,94

1075,11

Muutos kustannuksissa -0,83 e vuodessa

Verot ja maksut nyt (€)

Kilometrimaksu tulevaisuudessa (€)

1075,94

979,49

Muutos kustannuksissa -96,45 e vuodessa

Onni – pitkiä työmatkoja maaseudulta

Kolmas esimerkkiautoilija Onni asuu maaseudulla ja ajaa päivittäin pitkiä työmatkoja suuripäästöisellä autolla. Onni ajaa vuoden 2005 Jeep Cherokee V6 -autoa. Ajokilometrejä vuodessa kertyy 30 000 kilometriä.

Verot ja maksut nyt (€)

Kiinteä maksu tulevaisuudessa (€)

3481,86

3230,96

Muutos kustannuksissa -250,90 e vuodessa

Verot ja maksut nyt (€)

Kilometrimaksu tulevaisuudessa (€)

3481,86

4503,61

Muutos kustannuksissa +1021,75 e vuodessa

Paikannuslaite tulee osalle halvemmaksi

Bernerin selvitys ehdottaa, että Suomeen perustettaisiin liikenneverkkoyhtiö, ja autoveroon ja ajoneuvoveroon tulisi merkittäviä muutoksia.

Esityksen mukaan Suomeen perustettava liikenneverkkoyhtiö ei kuitenkaan saisi edellyttää kuluttajan tai ajoneuvon paikantamista. Käytännössä kuitenkin tietyissä tapauksissa paikannuslaitteen asettaminen olisi välttämätöntä, jos autoilija haluaisi päästä halvemmalla.

– Saadakseen halvemman vaihtoehdon tietyissä tapauksissa pitää suostua seurantalaitteeseen, vahvisti Berner torstaina pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

Lue myös: Autoilijoille kaksi vaihtoehtoa – kuukausimaksu tai kilometritaksa

Lue myös: Pitääkö kaikkien maksaa asiakasmaksuja? 9 kysymystä ja vastausta liikenneuudistuksesta