Tässä on Afrikan ensimmäinen sähköbussi – vielä ei tiedetä, kulkeeko se

Kaikista ilmastonmuutokseen vaikuttavista päästöistä liikenteen päästöt kasvavat eniten maailmassa. Oleellisessa roolissa ovat kehitysmaat, kun niiden elintaso nousee.

sähköautot
Sähköbussi ja Kiira Motorsin varajohtaja Allan Muhumuza.
Kiira Motorsin varajohtaja Alla Muhumuza on ylpeä yhtiönsä aikaansaannoksesta, ensimmäisestä Afrikan mantereella rakennetusta ja suunnitellusta shköbussista.Petteri Juuti / Yle

Ugandan ja ilmeisesti koko Afrikan mantereen ensimmäinen sähköbussi seisoo pölyn peitossa Ugandan pääkaupungissa Kampalassa. Valtion ja Makere-yliopiston perustaman Kiira Motorsin insinöörien itse suunnittelema ja rakentama sähköbussi on prototyyppi, jolla ei saa vielä ajaa maanteillä.

– Tiimimme on innoissaan kestävistä liikennemuodoista. Afrikkalaiset haluavat tehdä niitä Afrikassa afrikkalaisille, sanoo Kiira Motorsin markkinointi- ja myyntiosaston varajohtaja Allan Muhumuza.

Myös Kapkaupungissa Etelä-Afrikassa suunnitellaan muutamien sähköbussien käyttöönottoa. Ne valmistaisi kiinalainen BYD (siirryt toiseen palveluun).

Kiira Motorsin mukaan heidän sähköbussinsa pystyy ajamaan 80 kilometriä täysillä akuilla. Aurinkopaneelit toimivat lisävoimanlähteenä, joiden avulla saadaan 12 lisäkilometriä. Bussin tarvitsemasta sähköstä valtaosa tuotetaan Ugandassa vesivoimalla.

Uskon, että tämä on ratkaisu ilmastonmuutokseen, ei vain Afrikassa vaan koko maailmassa.

Allan Muhumuza

Me emme näe sähköbussia liikenteessä tai sitä, liikkuuko se ylipäätään. Kiira Motorsin promovideoilla (siirryt toiseen palveluun) se kyllä kulkee sujuvasti, mutta todellisuudesta ei voi tietää. Se näkyy päällepäinkin, että firman edustajat ovat ainokaisestaan innoissaan ja ylpeitä.

– Arvioimme, että 5-10 vuoden päästä näitä busseja on liikenteessä Ugandassa ja luultavasti muualla maailmalla myös, Muhumuza sanoo.

Vuonna 2018 Kiira Motorsin on tarkoitus aloittaa oma autotuotanto Ugandassa. Valmistuslinjalta ei tule kuitenkaan aluksi sähköisiä kulkuneuvoja, vaan perinteisiä fossiilisilla polttoaineilla kulkevia. Tahtoa ja uskoa riittää silti sähköautojen valmistukseen.

– Uskon, että tämä on ratkaisu ilmastonmuutokseen, ei vain Afrikassa vaan koko maailmassa, koska tämä bussi on nollapäästöinen. Jos tällaisilla sähköbusseilla korvataan kaikki liikenteessä olevat bussit, nuo päästöt poistuvat radikaalisti. Maailma tarvitsee tällaisia ratkaisuja juuri nyt, Muhumuza sanoo.

Ruuhkaa risteyksessä Kampalan keskustassa Ugandassa.
Ruuhka-aikoina Ugandan pääkaupungin Kampalan tiet tukkeutuvat autoista ja moottoripyöristä.Petteri Juuti / Yle

Öljyä aletaan porata pian Ugandassakin

Todellisuus Ugandan pääkaupungin Kampalan teillä on kuitenkin toisenlainen. Liikennemäärät ja päästöt kasvavat vuosi vuodelta. Ugandan hallituskin panostaa öljyvaroihin, joita maasta on löydetty kaikkiaan 6,5 miljoonaa barrellia. Öljynporaus on tarkoitus aloittaa Murchison Fallsin kansallispuiston kupeessa lähivuosina (siirryt toiseen palveluun).

– Uganda tarvitsee öljyä, Nyt rahat käytetään öljyn tuomiseen ulkomailta. Sen sijaan, että öljyä rahdattaisiin kalliilla hinnalla valtamerten ylitse, voisimme itse tuottaa tarvitsemamme öljyn, sanoo valtio-omisteisen The New Vision -lehden energia-asioista raportoiva toimittaja John Odyek.

Uganda tarvitsee kipeästi rahaa talouteensa ja öljyssä on nyt yksi suurimmista toiveista.

Mopiolijoita ugandalaisella kadulla.
Moottoripyörät toimivat Ugandassa takseina.Jenni Frilander / Yle

Liikenteen päästöt kasvavat nopeimmin

Liikenteen päästöt ovat ratkaisevassa asemassa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Liikenteen päästöt maailmassa ovat kasvaneet yli kaksinkertaisiksi 40 vuodessa. Länsimaat ovat aiemmasta kasvusta päävastuussa.

Koska kehitysmaissa teknologia ottaa vasta ensiaskeleita puhtaampaan suuntaan, länsimaissa liikkumisen on mullistuttava ensin ja vielä isommin, että päästöt saadaan vähennettyä Pariisin ilmastosopimuksessa sovitulle tasolle, eli lähelle nollaa.

– Ugandan pitää sijoittaa uusiutuvaan energiaan, erityisesti aurinkoenergiaan, koska meillä on paljon auringonpaistetta, Odyek sanoo.

Liikenteen kasvihuonepäästöt-grafiikka
Yle Uutisgrafiikka Lähde IPCC