Pitääkö kaikkien maksaa asiakasmaksuja? 9 kysymystä ja vastausta liikenneuudistuksesta

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) kertoi liikenneuudistuksen lähtökohdat torstaisessa tiedotustilaisuudessa.

politiikka
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tiedotustilaisuudessa Helsingissä.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tiedotustilaisuudessa Helsingissä torstaina.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

1. Miksi liikenneverkkoyhtiötä tarvitaan ja miksi nykyjärjestelmää täytyy muuttaa?

Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan liikenneverkkoyhtiön perusajatuksena on liikenneverkon rahoituksen uudistaminen. Ministeri Anne Berner sanoi torstaina tiedotustilaisuudessa, että 2,4 miljardin korjausvelan umpeenkurominen nykyisillä keinoilla on vaikeaa. Ministeriön mukaan nykyisen mallin rahoitus on liian lyhytjänteistä ja riittämätöntä.

2. Miten liikenneverkkoyhtiö toimisi ja kuka sen omistaisi?

Liikenneministeri Bernerin mukaan kyseessä olisi osakeyhtiö, josta valtio omistaisi 65 prosenttia ja maakunnat 35 prosenttia. Ministerin mukaan tämä luo jo itsessään esteen yhtiön yksityistämiselle. Yhtiön osakkeita voisi luovuttaa valtion ulkopuolelle vain eduskunnan luvalla. Ministeriön selvityksen mukaan yhtiö tarjoaa liikenneverkon hoidon, kunnossapidon ja sen riittävän kehittämisen. Yhtiöittäminen koskee vain valtion omistamaa liikenneverkkoa, minkä osuus on 17% kaikista.

3. Miten asiakasmaksut määräytyvät?

Ministeri Bernerin mukaan eduskunnassa päätetään tukkutason palvelumaksusta, eli määritellään taso, joka määrittelee väyläyhtiön tuloja. Se mahdollistaa operaattoreiden palvelujen tuottamisen maksujen päälle. Bernerin mukaan asiakkaat voivat päättää käyttävätkö niitä vai eivät.

Yhtiö kerää liikenteenkäytöstä asiakkaalta kiinteän aikaan sidotun maksun, kerrotaan liikenneministeriön selvityksessä. Tässä muodossa ei tarvita paikanninta. Myöhemmässä vaiheessa asiakkaan on mahdollisuus ottaa myös kilometripohjainen hinnoittelu. Ministerin mukaan kilometripohjaisessa mallissa sijaintipalveluiden käyttöönotto on asiakkaalle vapaaehtoinen. Ajoneuvon paikantamista ministeriö perustelee sillä, että liikenneverkkoyhtiön pitäisi tietää liikkuuko auto yksityisellä tiellä vai valtakunnallisella. Ministeri Berner vakuutti torstaina, että kansalaisten yksityisyydensuojaa kunnioitetaan asiassa.

4. Kuka maksaisi paikantimen, jos sellaisen tarvitsee?

Ministeriön mukaan lähtökohtana olisi, että paikanninlaite voisi olla osa palveluntarjoajan tarjoamaa pakettia.

5. Pitääkö kaikkien maksaa asiakasmaksuja?

Ministeriön mukaan liikennemaksut koskisivat kaikkia liikenneverkon käyttäjiä. Maksuja maksaisivat yksityisautoilijan lisäksi raskas liikenne, ulkomainen autoilija ja joukkoliikenne.

6. Miten huomioidaan autoilijoiden erilaiset tilanteet maaseudulla ja kaupungeissa?

Ministeriön mukaan aikaan perustuva kiinteä käyttömaksu on kaikille tasavertainen asuu sitten maalla tai kaupungissa. Ministeriön mukaan ajoneuvoveron poisto mahdollistaisi monelle uuden auton ostamisen, joka olisi vähäpäästöisempi. Bernerin mukaan auton päästöillä on vaikutusta maksun suuruuteen.

7. Millaisella aikataululla hanke on tarkoitus viedä eteenpäin?

Ministeri Bernerin mukaan selvitys lähtee seuraavaksi lausuntokierrokselle. Uuden yhtiön on tarkoitus aloittaa ensi vuonna ja se koskisi tieverkkoa. Erillistä selvitystä jatkettaisiin rata- ja väyläverkon osalta. Ministeriön mukaan hallituksen on tarkoitus päättää hankkeen jatkosta keväällä käytävässä kehysriihessä.

Ministeri korosti tiedotustilaisuudessa, että päätös yhtiöstä pitää tehdä ennen maakuntauudistuksen käynnistymistä, jotta päällekkäistiä ratkaisuja ei syntyisi.

8. Miksi osaa nykyisestä verotuksesta ei voisi korvamerkitä tieliikenteelle yhtiömallin sijaan?

Ministeri Bernerin mukaan esimerkiksi polttoaineen veroja korottamalla voitaisiin saada korjausvelka kurottua umpeen, mutta silloin ei pystyttäisi investoimaan lainkaan tulevaisuuden liikenteeseen. Hän sanoi torstaina tiedotustilaisuudessa, että kyky nostaa veroja tulee jossakin vaiheessa tiensä päähän.

9. Tulevatko samalla ruuhkamaksut?

Mahdollisten ruuhkamaksujen käytöstä olisi säädettävä eri lailla, sanoi Berner tiedotustilaisuudessa.