Peter "Angry Birds" Vesterbacka lentää seuraavaksi avaruuteen: Yhdessä saamme aikaiseksi mitä vain

Peliyhtiö Roviosta vapaaksi sijoittajaksi lähtenyt Peter Vesterbacka haluaa viedä suomalaisia avaruuteen. Yle Uutisten Kova talous -haastattelussa Vesterbacka vastaa epäilijöille napakasti.

Peter Vesterbacka
Kova talous: Peter "Angry Birds" Vesterbacka lentää seuraavaksi avaruuteen
Kova talous: Peter "Angry Birds" Vesterbacka lentää seuraavaksi avaruuteen

Peter Vesterbacka oli luomassa peliyhtiö Rovion menestystä useita vuosia. Hän profiloitui yhtiön menestystuotteen Angry Birds -pelin kävelevänä mainoksena punaisessa lintuhupparissaan.

Vesterbacka on edelleen yksi Rovion omistajista, mutta juuri nyt häntä kiinnostaa eräänlainen avaruusmatkailun demokratisointi. Huppari on edelleen punainen, mutta vihaisen linnun sijasta siinä on teksti: Space Nation.

– Ajateltiin suomalaisina, että on aika epäoikeudenmukaista, että alle 600 ihmistä on käynyt avaruudessa, Vesterbacka kuvailee uusimman sijoituskohteensa Cohu Experiencen ja yhteistyöprojektin, Space Nationin, liikeideaa.

Cohu Experience on pieni start up -yritys, jolla on kunnianhimoinen tavoite viedä ensi vuonna yksi ihminen avaruuteen.

Se on vain alkuetappi, sillä suuren yhdysvaltalaisen kumppaniyrityksen kanssa on tarkoitus järjestää tulevaisuudessa useita matkoja suunnitteilla olevalle yksityiselle avaruusasemalle.

– Me [sijoittajat] rahoitamme ensimmäisen ihmisen sinne, ja sen jälkeen kuka tahansa voi hankkia meidän applikaation, jonka avulla voi oppia jopa astronautiksi, Vesterbacka kertoo.

Kyse on siis eräänlaisesta joukkorahoituksesta, jossa pelillisyyden ja oppimisen kautta osallistutetaan projektiin mahdollisimman suuri joukko ihmisiä.

Peter Vesterbackan mielestä hankkeen onnistumisen mahdollisuuksia on turha surkutella etukäteen, vaikka avaruusmatkailu onkin varsin kallista puuhaa.

– Suomessa meillä on aivan riittävästi tätä [asennetta], että eihän tästäkään tule mitään ja eihän nyt Suomessa, nuo jenkit tai kiinalaiset kuitenkin jyrää meidät, Vesterbacka sanoo.

Hän korostaa, että uuden aloittamisessa ja kauas katsomisessa on aina oltava ennakkoluuloton: vähän kuin lapsi, jolle kaikki on uutta ja mahdollista.

Samalla hän painottaa, että esimerkiksi Rovion ja Supercellin menestystarinat kertovat kaiken olevan mahdollista myös Suomessa ja suomalaisille.

– Tämä sopii hyvin tähän Suomi 100 -teemaan, että otetaan nyt avaruuskin haltuun. Meitä on vähän, mutta saamme yhdessä aikaiseksi mitä vain, Vesterbacka päättää.