Vuosi hoitokotikohun jälkeen – uusi johtaja palautti luottamuksen, osa työntekijöistä jätti talon

Tamperelainen hoitokoti sai loppuvuodesta aluehallintovirastolta huomautuksen asiakasturvallisuuden vakavasta vaarantumisesta. Työnantajan väittämistä varkauksista ei poliisitutkinnassa löytynyt näyttöä. Työrauhan palauttamiseksi on tehty paljon.

vanhustenhoito
lähihoitaja Liisa Ahonen ja Ikipihlajan asukas Sinikka Lintunen
Lähihoitaja Liisa Ahonen sanoo viihtyvänsä työssään erittäin hyvin. Myös Sinikka Lintunen viihtyy Ikipihlajassa.Elina Nieminen / Yle

Tamperelainen hoivakoti Ikipihlaja Pappilanpuisto oli vuosi sitten keskellä kohua. Suomen lähi- ja Perushoitajaliitto SuPer kertoi, että Pihlajalinnan pyörittämässä muistisairaiden hoitokodissa oli liian vähän hoitajia. Ikipihlaja oli siirtynyt terveyspalvelukonsernin omistukseen edellisenä kesänä.

Pihlajalinna syytti työntekijöitä laiminlyönneistä ja varkauksista. Omaiset kertoivat vanhusten huonosta kohtelusta. Johdon ja työntekijöiden välit olivat erittäin kireät.

Myös Tampereen kaupunki ja aluehallintovirasto ottivat yksikön tiukkaan syyniin.

On selvää, että tuollaisen myllerryksen ja toimenpiteiden jälkeen kaikki eivät enää kokeneet olevansa oikeassa paikassa töissä.

Arja Laitinen

Vuosi kohun jälkeen tunnelma Ikipihlajassa on rauhallinen. Lähihoitaja Liisa Ahonen auttelee asukkaita aamupalalla. Aamuvirkummat istuvat jo television ääressä.

– Meillä on hyvä tilanne. Kaikissa ryhmäkodeissa on oma vakituinen henkilöstönsä ja työ on lähtenyt rullaamaan, Ahonen kertoo.

– Omaiset tietävät, keitä täällä on töissä, ja asiakkaat tuntevat hoitajat. Meillä hoitajilla on mukavaa, kun on selkeät systeemit.

Ahonen itse tuli töihin Ikipihlajaan viime vuoden alussa. Lähihoitajan työnsä lisäksi hän on yksikön melko tuore luottamusmies.

Uusi johtaja palautti luottamuksen

Pihlajalinnan vanhuspalveluista vastaava palvelujohtaja Arja Laitinen antoi vuosi sitten kohun keskeltä haastatteluja lähes päivittäin.

– Vuoden aikana on tehty paljon töitä ja menty harppauksin eteenpäin, hän sanoo nyt.

– Ikipihlajassa on nyt uusi yksikönjohtaja, joka aloitti työnsä vuosi sitten. Myös henkilöstöä on vaihtunut. On selvää, että tuollaisen myllerryksen ja toimenpiteiden jälkeen kaikki eivät enää kokeneet olevansa oikeassa paikassa töissä.

Kumosin paljon työaikoihin, konserniin, työnantajaan ja perustyöhön liittyviä huhuja.

Riikka Ahtila

Luottamuksen palauttaminen työntekijöiden ja työnantajan välille oli uuden yksikönjohtajan Riikka Ahtilan päätehtävä ensimmäisen vuoden aikana. Siinä onnistuminen vaati hänen mukaansa jatkuvaa läsnäoloa.

– Palautin yksikköön viikottaiset henkilöstöpalaverit. Kumosin paljon työaikoihin, konserniin, työnantajaan ja perustyöhön liittyviä huhuja. Panostin työvuorosuunnitteluun, joka tukee työssä jaksamista ja huomioi ihmisten erilaisuuden, Ahtila luettelee keinoja, joilla lähti johtamaan hoivakotia kriisistä ulos.

– Molemminpuolinen avoimuus on tärkeää. Olen avoin ja odotan, että minullekin ollaan avoimia.

Hoitajia on nyt riittävästi

Tampereen kaupunki ja Aluehallintovirasto olivat kiinnittäneet jo vuoden 2015 lopulla huomiota Ikipihlajan hoitajamitoitukseen. Asiasta tehtiin kantelu aluehallintovirastoon ja vihdoin marraskuussa 2016 saatiin ratkaisu. Avi antoi Pihlajalinnalle huomautuksen asiakasturvallisuuden vakavasta vaarantumisesta Ikipihlajassa. Selvityksen mukaan hoivayksikössä on pitkään toimittu liian pienellä hoitajamäärällä erityisesti yöaikaan.

Avi totesi kuitenkin, että koska henkilömitoitus ja yöajan hoitajamää on korjattu vastaamaan toimilupaa, asia ei anna aihetta muihin toimenpiteisiin.

– Päätöksen tulo kesti harmillisen kauan. Tarkastus tehtiin muistaakseni tammikuun lopussa ja pöytäkirja saatiin vasta marraskuussa, sanoo Arja Laitinen.

– Meillä on nyt kolme yöhoitajaa. Jokaisessa ryhmäkodissa on yöllä oma hoitaja. Henkilökuntaa on muutenkin riittävästi. Kyllä täällä käsiä on tätä työtä tekemään.

Palvelujohtaja Arja Laitinen ja yksikönjohtaja Riikka Ahtila
Palvelujohtaja Arja Laitisen (vas.) mukaan Riikka Ahtila on tehnyt hyvää työtä uutena johtajana.Elina Nieminen / Yle

Isoin ero vuoden takaiseen tilanteeseen on tapahtunut suhtautumisessa asiakkaisiin eli talossa asuviin vanhuksiin. Koko henkilöstö on koulutettu asiakaslähtöiseen hoitotyöhön.

– Väitän, että vanhukset saavat nyt huomattavasti henkilökohtaisempaa hoitoa ja enemmän aikaa hoitajilta kuin aikaisemmin, Arja Laitinen sanoo.

– Riikka on tuonut tänne välivuoron, jonka tehtävä on vain ja ainoastaan aktivoida asiakkaita. Vanhukset eivät istu puoliympyrässä pitkin päivää vaan heidän kanssaan lähdetään vaikka Tammelantorille mustallemakkaralle.

Liisa Ahonen on samaa mieltä.

– Paras palaute työstä on asiakkaan päivittäinen kiitos. Tämä on erittäin hyvä paikka. Kyllä meillä vanhukset voivat hyvin, hän sanoo.

Irtisanomisriita on edelleen kesken

Vuoden takainen kriisi alkaa siis olla takana päin. Tosin kaikkea ei ole vielä loppuun käsitelty. Pihlajalinna irtisanoi loppusyksystä 2015 hoitajia Ikapihlajasta. SuPer riitautti irtisanomiset ja väitti, että niiden syynä oli ongelmien esiin nostaminen. Irtisanomisriita on edelleen kesken.

Sen sijaan Pihlajalinnan kadonneista elintarvikkeista ja liinavaatteista tekemä tutkintapyyntö on loppuun käsitelty. Syyttäjä katsoi, ettei näyttöä ollut eikä syytteitä työntekijöitä vastaan nostettu.