"Kauppa pysähtyi kuin seinään" – Autoalan keskusliitto esittää veron takaisinmaksua auton ostajalle

AKL:n mukaan ala ajautuu suuriin vaikeuksiin, jos päätös autoveron poistosta venyy. Liitto esittää veron palautusta tulevalle ostajalle, jos vero poistetaan myöhemmin.

autovero
Ihmisiä autokaupassa.
Ismo Pekkarinen / AOP

Torstai ja osittain jo keskiviikkoilta olivat autokaupassa synkkiä. Liikenne- ja viestintäministeriön esittelemä malli, jossa autoverotuksessa siirryttäisiin autoveron sijasta käytön verotukseen, lopetti kaupanteon lähes kokonaan. Yle tavoitti muutamia autoalan toimijoita ja yrittäjiä, mutta vain harva suostui kommentoimaan kiperää tilannetta.

– Ajatellaan asiakasta, joka on juuri tekemässä kauppaa tai on jo tilannut auton, eteläsavolaisen osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen harmitteli.

– Pienenkin autoveron alennuksen odottelu on aiemmin vaikuttanut kuluttajien käyttäytymiseen. Nyt puhutaan tuhansista euroista, Hämäläinen sanoo.

Myös käytettyjen autojen kaupassa verospekulointi näkyi hiljentymisenä.

– Kauppa pysähtyi kuin seinään jo keskiviikkoiltana. Sama tilanne oli kaikilla, kun soittelin kollegoille ympäri, ämpäri Suomea, savonlinnalaisen Autotalo J. Inkeröisen yrittäjä JP Inkeröinen kertoi.

"Jokainen miettii kaupanteon järkevyyttä"

Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa vahvistaa, että vastaavia viestejä on tullut eri puolelta Suomea. Rissan mukaan päätöksiä autoveron osalta pitää tehdä nopeasti.

– Jos joudumme odottelemaan huhtikuulle saakka, on edessä irtisanomisia ja yt-neuvotteluita. Ala ei kestä kolmen kuukauden taukoa, Pekka Rissa sanoo.

– Esitys on niin räväkkä, että se vaikuttaa hintatasoon. Jokainen kuluttaja miettii, milloin on järkevä tehdä kauppa.

Autoalan keskusliiton laskelman mukaan kolmen kuukauden aikana jäisi myymättä 30 000 uutta autoa ja tuplamäärä käytettyjä.

– Keskustelin tänään autotuojien kanssa ja esitämme pikaratkaisua, jonka mukaan autovero palautettaisiin ostajille, jos verosta päätetään luopua esimerkiksi ensi vuoden alusta. Päätös pitäisi saada aikaan nopeasti, viimeistään helmikuussa.

AKL:n mielestä toinen vaihtoehto oli ministeri Anne Bernerin torstaina mainitsema hankintatuki, jota on päätetty osoittaa vähäpäästöisille autoille.

Varaston arvon alennus edessä?

Pekka Rissa, Heikki Hämäläinen ja JP Inkeröinen korostavat, että merkittävä autoveron poisto on sinällään paras tapa kiihdyttää Suomen autokannan uusiutumista. Ratkaisu pitäisi kuitenkin tehdä ripeästi ja veromuutoksesta koituvat tappiot olisi hyvitettävä alan yrityksille.

– Kansa saa parempia turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja, mutta emme kestä sitä, että autokauppa on kolme kuukautta seis, Pekka Rissa sanoo.

Mahdollinen autoveron poisto koettelisi autokauppaa kahdella tavalla. Kaupan hiljentymisen lisäksi kaupan varastoissa olevien autojen arvo laskisi.

– Summista en halua sanoa, mutta merkittävistä summista puhutaan, JP Inkeröinen sanoo.

Kansa saa parempia turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja, mutta emme kestä sitä, että autokauppa on kolme kuukautta seis.

Pekka Rissa

Suur-Savon vaihtoautovaraston arvo on Heikki Hämäläisen mukaan 2,5 miljoonaa euroa. Viidenneksen arvonalennus tekisi puolen miljoonan euron loven yhtiön taseeseen.

Koko autoalan varastojen arvo on satoja miljoonia euroja.