1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. moottorikelkkailu

Lapissa jo yli 30 000 moottorikelkkaa - rahapula koettelee kelkkaväylien kunnostusta

Rovaniemellä kulkee todennäköisesti enemmän kelkkauria ja reittejä kuin missään muualla maailmassa. Yli tuhannen kilometrin verkostosta kolmannesta lanataan säännöllisesti.

Kuva: Antti Mikkola / Yle

Yrittäjä Risto Juujärvi jyristää tamppariksi kutsumallaan koneella kelkkareittiä Rovaniemen Ala-Korkalossa. Vapaa-ajallaan kilpaa kelkkaileva Juujärvi tapaa saada tutuilta moottorikelkkailijoilta palautetta työnsä jäljestä.

– Joillekin reitti on liian tasainen ja joillekin liian pattinen. Turvallisinhan se on, kun se on tasainen, Juujärvi sanoo. Tampparin mittariin tulee yrittäjän laskujen mukaan 14 500 kilometriä talven aikana.

– Tämä talvi on ollut siitä hyvä, että pysyvä lumi tuli aikaisessa vaiheessa. Safariyrittäjiä varten lähireitit pystyttiin pohjaamaan hyvissä ajoin ja joulukuun alusta lähtien safarireitit on lanattu joka viikko, Juujärvi kertoo.

Yksin Rovaniemellle on rekisteröity 7000 kelkkaa ja määrät kasvavat vuosi vuodelta. Parhaillaan kunnostetaan pitempiä reittejä, joita Rovaniemeltä lähtee Sodankylän, Kemijärven, Ranuan ja Pellon suuntaan.

Rovaniemen kaupunki maksaa noin 40 000 euroa talvessa kelkkareittien kunnossapidosta. Toisen puolen maksavat Rovaniemen seudun moottorikelkkapoolin muut jäsenet; ohjelmapalveluyritykset, kelkkakauppiaat, kelkkatehdas BRP ja Lapin moottorikelkkailijat.

Seuraavat kelkkareitit Kemiin ja Lohinivaan

Metsätalousinsinööri Kari Lukkarinen Rovaniemen kaupungilta kertoo, että lanauskertoja on joillakin reiteillä jouduttu säästösyistä harventamaan, mutta taso on vielä "kohtuullisen hyvä".

– Kaupungin vilkkaita lähireittejä ja ohjelmapalvelureittejä joudutaan lanaamaan kaksi kertaa viikossa. Pitkillä reiteillä lanausväli voi olla kolmekin viikkoa eli siellä ei käydä kuin ehkä neljä kertaa talven aikana, Lukkarinen kertoo. Reitit ovat ilmaisia, virallisin liikennemerkein varustettuja ja ainakin toisinaan poliisin valvonnassa.

Uusia reittejä ei tänä talvena oteta käyttöön. Suunnitelmissa on runkoreitit Rovaniemeltä Lohinivaan ja Kemin suuntaan. Kaksi vuotta saattaa hyvinkin kulua, ennen kuin maanomistajia on asianmukaisesti kuultu ja mahdollinen valituskierros uusista reittipäätöksistä käyty.

Metsähallituksen urista osa huonokuntoisia

Valtion maiden kelkkaurista vastaavalla Metsähallituksella on hoidossa Lapin alueella 2300 kilometriä kelkkauraa. Metsähallitus ei lanaa uria koneella, mutta kunnat ja yrittäjät ovat ottaneet hoitaakseen joidenkin Metsähallituksen kelkkaurien lanauksen.

– Metsähallituksella urien ylläpitotyö tarkoittaa rakenteista huolehtimista eli opasteista, reittimerkinnöistä, siltojen kunnostamisesta ja poroaitojen ylityksistä huolehtimista. Merkitsemme myös jääalueita, kertoo Metsähallituksen erikoissuunnittelija Essi- Maaria Puska.

Kelkkaurista suosituimmat kulkevat Käsivarressa ja Saariselällä. Kuntalaiset saavat ajaa urilla ilmaiseksi, mutta ulkopaikkakuntalainen tarvitsee maksullisen uraluvan. Metsähallituksen omat rahat eivät riitä kaikkien urien osalta niin hyvään huolenpitoon kuin halua olisi.

– Resurssipulan vuoksi osa moottorikelkkaurista on huonossa kunnossa. Ne eivät ole siinä kunnossa mitä toivoisimme, Puska toteaa.

Metsähallitus etsiikin parhaillaan esimerkiksi maakuntaliitoista ja matkailualan yrityksistä kumppaneita hankkeeseen, jossa kelkkaväylästöstä suunniteltaisiin entistä toimivampi ja sen ylläpidosta sovittaisiin.