SDP:n Lindtman: Jumiutunut autokauppa ei voi odottaa kevääseen, ratkaisu liikenneverkkoyhtiöstä tehtävä heti

Anne Bernerin liikenneverkkosuunnitelma ei saa varauksetonta kannatusta edes ministerin omalta puolueelta.

Antti Lindtman
Sampo Terho, Antti Kaikkonen ja Antti Lindtman.
Eduskuntaryhmien puheenjohtaja Sampo Terho (ps.), Antti Kaikkonen (kesk.) ja Antti Lindtman (sd.) arvioivat torstaina julkaistun ministeri Anne Bernerin tieliikenneselvityksen kannatusta ja tulevaisuutta.

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman syytti liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) esittelemää liikenneverkkosuunnitelmaa autokaupan pysähtymisestä. Lindtmanin mukaan hallitus ei voi lykätä ratkaisuaan liikenneverkkoyhtiöstä huhtikuun budjettikehysriiheen saakka, niin kuin Berner eilisessä tiedotustilaisuudessaan esitti.

– Jo itse selvitys on saanut aika paljon tuhoa aikaiseksi. Eilen kello 10 autokauppa pysähtyi. Pidän täysin mahdottomana, että hallitus istuisi tämän asian päällä koko kevään. Edellytän, että hallitus ilmoittaa viimeistään siinä vaiheessa, kun eduskunta aloittaa, mitä se aikoo tälle esitykselle tehdä. Ja kertoa, aikooko se valmistella tämän parlamentaarisesti niin, että se kestää yli vaalikauden, Lindtman sanoi Ylen aamu-tv:ssä.

Ministeri Berner kertoi eilen, että tieverkkoyhtiön pitäisi aloittaa jo ensi vuoden alusta, koska se on osa 2019 alkavaa maakuntauudistusta. Maakuntauudistuksen ideologinen isä, keskusta, ei ole silti eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kaikkosen mukaan uudistuksen takana.

– Kieltämättä raportti oli minullekin radikaalimpi kuin osasin odottaa, Kaikkonen sanoi Aamu-tv:ssä.

Kaikkonen pyrki monin tavoin hälventämään kohutun liikenneverkkosuunnitelman merkitystä.

– Tämä ei ole vielä esityskään, tämä on selvitys, jonka hallitus on aikanaan tilannut. Tästä lähtee nyt reipas kansalaiskeskustelu. Katsotaan, onko tässä käyttökelpoisia elementtejä. Keskusta ottaa kantaa tähän vasta myöhemmin, Kaikkonen sanoi.

Terho: ei olisi pitänyt tulla tällaisella avauksella ulos

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho muistuttaa, että perussuomalaiset ovat suostuneet hallituksessa vain tieverkkoselvityksen tekemiseen. Esitettyä yhtiöittämistä ei hyväksytä.

– Siihen liittyy paljon riskejä, se on mullistava ratkaisu asiaan, joka voidaan ratkaista paljon yksinkertaisemminkin kuten sillä, kun hallitus ohjasi aivan perinteisellä tavalla 600 miljoonaa ylimääräistä rahaa korjausvelan kuittaamiseen.

Myös Terho pitää Bernerin julkistusta markkinahäiriönä. Hänen mielestään koko avausta ei olisi pitänyt tehdä. Perussuomalaiset kannattavat demarien tapaan yli vaalikausien ulottuvaa parlamentaarista valmistelua teiden korjausvelan ratkaisemiseksi.