"Matkustajalaivaliikenteen lopettava EU-direktiivi" olikin Suomen oma laki vuodelta 1982 – "Vähän nolo juttu"

Sisävesiliikenteen säännöllistä työaikaa ei ole rajoitettu eikä olla rajoittamassa.

sisävesiliikenne
Risteilylaiva Queen R Keilankannan kanavassa.
Keijo Salokangas / Yle

Tällä viikolla uutisoitu tieto sisävesiliikenteen työaikojen rajoittamista on väärä.

Ainakin Iltalehti uutisoi tiistaina hallituksen esityksestä (siirryt toiseen palveluun), jonka mukaan sisävesilaivojen säännöllinen työaika rajattaisiin välille 7–17. Jutussa Suomen Matkustajalaivayhdistys varoitti esityksen tarkoittavan sisävesien matkustajalaivaliikenteen loppumista. Torstaina samasta asiasta uutisoi paikallisesti myös Yle Kuopio.

Työ- ja elinkeinoministeriöstä kerrotaan kuitenkin, että säännöllisen työajan sijoittaminen välille 7–17 on ollut kotimaanliikenteen työaikalaissa jo vuodesta 1982 lähtien. Siitä on voinut poiketa alusta alkaen, mikäli työehtosopimuksessa sovitaan niin.

– Esimerkiksi matkustaja-alusliikenteessä näin on jo tehtykin, sanoo vanhempi hallitussihteeri Nico Steiner työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Toisin sanoen sisävesilaivojen säännöllistä työaikaa ei ole rajattu eikä olla rajaamassa. Sellainen ei myöskään perustu mihinkään EU-direktiiviin.

Suomen Matkustajalaivayhdistyksen puheenjohtaja Juha Nyberg harmittelee, että yhdistyksen tiedotus asiasta on perustunut väärinymmärrykseen.

– Tämä on nyt vähän nolo juttu, Nyberg pahoittelee.

Työ- ja elinkeinoministeriön Steinerin mukaan lakia uudistettaessa keskusteltiin päin vastoin säännöllisen työajan vapauttamisesta. Suomen Merimies-Unioni vastusti kuitenkin tätä.

Matkustajalaivaliikenteen kannalta uudessa laissa tuli joitakin todellisiakin muutoksia, kuten rajoituksia ylityötunteihin sekä lisää lepoaikaa. Ylitöitä saa nyt teettää enintään 384 tuntia vuodessa. Jos työntekijä on alle vuoden mittaisessa määräaikaisessa työsopimuksessa, ylitöitä saa olla viikossa keskimäärin enintään kahdeksan tuntia. Viikoittaista lepoaikaa on puolestaan nostettu 77 tunnista 84 tuntiin.

– Lepoaikojen lisääminen ei ole välttämättä mikään hyvä juttu, mutta loppupeleissä ei siellä mitään järkyttävää tekstiä ole, Matkustajalaivayhdistyksen puheenjohtaja Juha Nyberg myöntää.