Snowcross lennättää moottorikelkkaa – lumipula ajaa harrastajia yhä pohjoisempaan

Savonlinnalainen Jere Tynkkynen tähtää SM-mitaleille lajissa, jonka kilpailutoiminta siirtyy lumen myötä koko ajan pohjoisemmaksi.

moottorikelkkailu
Jere Tynkkynen näyttää miten kelkkaa lentää
Jere Tynkkynen lentää kelkalla.Tanja Perkkiö / Yle

Näyttävä hyppy lennättää Jere Tynkkysen moottorikelkan selässä monta metriä ilmassa. Snowcrossissa ilmalennot kuuluvat asiaan, mutta tärkeää on myös vauhti, kun kilpaillaan siitä, kuka on radalla nopein.

"Moottorikelkkojen motocross" on laji, jossa eteläsavolaisen on matkustettava jatkuvasti pohjoiseen, mikäli mielii kilpailemaan. Kilpailuja järjestetään siellä, missä on enemmän lunta kuin Savonlinnan seudulla.

Kuvausta varten mentiin Kulennoisiin hiekkakuopalle. Oikealla snowcross-radalla on enemmän ja tiheämmin hyppyreitä, pattisuoria ja pomppuja, ylä- ja alamäkiä, mutta jonkun käsityksen lajista saa täälläkin.

– Vartalonhallinta, koordinaatio, lihasvoimat ja -kestävyys. Kovalla sykkeellä kisoissa mennään ja ne ajetaan yhteislähtöinä, selittää 27-vuotias Tynkkynen.

Yhden miehen tiimi

Jere Tynkkynen on harrastanut lajia kymmenisen vuotta, nyt se on lähes kokopäivätoimista urheilua. MM-sarjassa hän oli viime kaudella 16. ja SM-sarjassa 6. Tavoitteena tältä kaudelta on SM-mitali.

Jere Tynkkynen
Tanja Perkkiö / Yle

Mies on itsensä huoltaja ja manageri, joten moottorikelkkaurheilu vie lähes kaiken ajan. Jeren blogista voi lukea (siirryt toiseen palveluun) millaista snowcross-urheilijan työ on. Kilpailumatkat ovat helposti tuhat kilometriä siivu.

– Ajan Suomessa ja Ruotsissa, missä vain on kovia kisoja. Koska minulla ei ole isoa tiimiä, harjoittelu jää vähiin, se tapahtuu lähinnä kisapaikoilla. Oman kelkkani olen oppinut myös korjaamaan ja huoltamaan. Tekniikkaosaaminen on lajissa muutenkin tarpeen.