Pelkkä salaatti ei elätä: "Kurkku, salaatinlehdet ja tomaatti ovat suurimmaksi osaksi vettä"

Salaatin, kurkun ja tomaatin sekaan tulisi muistaa lisätä proteiinia sekä hiven- ja kivennäisaineita.

ravitsemus
Avokado, salaaattia ja tomaatteja tiskipöydällä.
Esimerkiksi pelkät salaatinlehdet ja tomaatit eivät riitä, sillä niissä on yli 90 prosenttia vettä. Salaattiannoksen proteiinipitoisuutta lisätään muun muassa sillä, että sen joukkoon lisätään palkokasveja, siemeniä ja pähkinöitä.Petteri Sopanen / Yle

Kasvisten ravitsevuus riippuu Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Heli Kuusipalon mukaan siitä, kuinka monipuolisesti lautasella on kasvikunnan tuotteita.

– Jos siinä on pelkästään vesipitoisia kurkkuja ja salaatinlehtiä, niin se ei yksin riitä tuottamaan ravitsemussuosituksissa tarkoitettuja ravintoaineita. Kurkku, salaatinlehdet ja tomaatti ovat suurimmaksi osaksi vettä, jota niissä on yli 90 prosenttia. Hiven- ja kivennäisaineita on vain pieniä määriä vesipitoisissa kasviksissa.

Kypsentäminen parantaa juuresten ravintoaineiden imeytymistä, eivätkä ne aiheuta niin paljon vatsavaivoja.

Heli Kuusipalo

Jos siis lautasella on esimerkiksi lounaalla tavallista jäävuorisalaattia ja kurkkua, niistä tulee vasta osa päivän kasvisten tarpeesta.

– Siitä määrästä tulee yksi tai kaksi annosta, kun tarvittaisiin viisi. Suosituksiin nähden tarvittaisiin lisää marja-, juures- tai hedelmäryhmästä.

Vain noin kymmenen prosenttia suomalaisista syö kasviksia suositusten mukaan.

– Noin yhdenksänkymmentä prosenttia syö vähemmän kuin vaadittavan viisi annosta, eli puoli kiloa kasvikunnan tuotteita, Heli Kuusipalo toteaa.

Esimerkiksi Eurostatin tutkimuksessa (siirryt toiseen palveluun) todetaan, että vuonna 2014 suomalaisista noin 42 prosenttia ei syönyt lainkaan kasviksia ja hedelmiä päivittäin.

Proteiinipitoisuus nousee palkokasveilla

Jos haluaa syödä lounaalla ravitsevan salaattiannoksen, pelkän salaatin lisäksi kannattaa siihen lisätä vaikka kypsennettyjä vihanneksia.

– Kypsentäminen parantaa juuresten ravintoaineiden imeytymistä, eivätkä ne aiheuta niin paljon vatsavaivoja.

Salaatin proteiinipitoisuutta lisätään myös siten, että salaatin joukkoon lisätään palkokasveja.

– Kuten papuja tai herneitä. Mukaan on aihetta lisätä myös hyviä kasviöljyjä sekä siemeniä, pähkinöitä ja manteleita. Eli pitäisi olla vähän muutakin kuin pelkkiä salaatinlehtiä, että se olisi monipuolista kasvisten syömistä.

Suosituksiin nähden tarvittaisiin lisää marja-, juures- tai hedelmäryhmästä.

Heli Kuusipalo

Osa kasviksista olisi hyvä syödä tuoreena ja kypsentämättömänä, sillä hyödyllisimmät mikrobit ja bakteerit saadaan juuri kypsentämättömistä kasviksista. Ne ovat hyödyllisiä elimistön vastustuskyvylle.

Kuitenkin salaatit sekä peruna sopivat Heli Kuusipalon mukaan laihduttajalle, koska ne antavat kylläisyyden tunnetta.

– Maha ei mittaa kaloreita, vaan sitä kuinka kylläiseksi tulemme ruoasta.