Turku ja Tampere vuosia Helsinkiä edellä – Mikä matkakortin nettilatauksessa on niin vaikeaa?

Asiakkaat ovat toivoneet vuosien ajan, että nettilataaminen tulisi käyttöön, kertoo HSL.

Matkakortit ja -liput
matkakortinlukija
Antti Kolppo / Yle

Ajattele seuraavaa: unohdit ostaa matkakorttiisi uuden kauden, mutta aamulla tarvitsisit sitä, kun pitää mennä tuttuun tapaan töihin. Talvikeli on plussalla ja matkaa lähimmälle kioskille on ihan tarpeeksi. Pakottaudut matkaan, koska aamulla et ehdi ja kioski ei ole silloin vielä auki.

Helsingin seudun liikenne (HSL) lupaa taas kerran, että asiakkaiden elämää helpotetaan tulevaisuudessa. Vuosia sitten luvattu (siirryt toiseen palveluun) matkakorttien nettilataaminen näkee päivänvalon lähitulevaisuudessa, jos kaikki menee putkeen. Esimerkiksi Turussa nettilataaminen (siirryt toiseen palveluun) on ollut käytössä useita vuosia.

HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink vastaa kuuteen askarruttavaan kysymykseen.

1. Koska matkakorttien nettilataus saadaan vihdoinkin käyttöön pääkaupunkiseudulla?

– Se on riippuvainen siitä, miten HSL:n lippujen informaatiojärjestelmän uudistus etenee. Meillä on myös tarkoitus siirtyä uuteen vyöhykehinnoitteluun ja -malliin vuoden 2018 alussa. Jos meidän järjestelmäuudistuksessa tulee yhä viivästystä, vyöhykeuudistus siirtyy eteenpäin. Matkakortin nettilataus otetaan käyttöön vyöhykeuudistuksen yhteydessä.

2. Matkakorttien nettilataamisen olisi pitänyt tulla voimaan jo kuluvan vuoden alussa. Miksi ei tullut?

– Syynä on juuri tämä järjestelmäuudistus, joka on käynnissä. Meidän pitää vaihtaa kaikki miljoona matkakorttia tämän vuoden aikana, jotta voimme ottaa nettilatauksen käyttöön. Alkuperäinen aikataulu on muuttunut, koska hanke on viivästynyt ja järjestelmän rakentaminen on kestänyt kauemmin kuin oli ajateltu.

3. Turku ja Tampere ovat vuosia sitten tuoneet asiakkailleen mahdollisuuden matkakorttien nettilataamiseen. Miksi HSL tulee mukaan näin paljon jälkijunassa?

– Meillä on puhuttu nettilataamisesta ainakin jo vuodesta 2008. Tämä on ollut yksi osa suurta lippujärjestelmän uudistusta. Mainitut kaupungit ja niiden ympäristöt ovat pienempiä kuin Helsinki ja pääkaupunkiseutu. Toiseksi siellä ei ole välttämättä ollut vanhaa järjestelmää, joka on pitänyt korvata uudella kuten HSL:n alueella.

4. Vaikuttaako tuleva nettilataaminen perinteiseen matkakortin lataamiseen esimerkiksi kaupoissa ja kioskeissa?

– Nämä fyysiset maksupaikat ovat rinnalla vielä pitkään pääkaupunkiseudulla. Tietysti, kun puhutaan monta vuotta eteenpäin, on varmasti niin, että digitaalisten maksukanavien suosio kasvaa. Samaa kehitystä on monessa muussakin liiketoiminnassa. Tästä löytyy esimerkki VR:n kaukoliikenteen lipunmyynnistä, joka on siirtynyt voimakkaasti lippuluukuilta nettiin.

5. Pyrkiikö HSL eroon käteisen käyttämisestä joukkoliikenteessä?

– Se on varmasti asia, jota tarkasti pohditaan, koska yhä useampi matkustaja ei kanna mukanaan käteistä rahaa. Selvitämme, miten maksukortilla maksamisen saisimme kaikkiin liikennevälineisiin. Tällä hetkellä maksu- ja luottokorteilla voi maksaa vain lähijunissa. Lippuautomaattimme ovat uudistumassa, mutta kaikkiin automaatteihin ei tule korttimaksumahdollisuutta. Kortilla voi maksaa vain isoimmilla asemilla.

6. Ovatko asiakkaat ihmetelleet, missä matkakorttien kätevä nettilataaminen viipyy?

– Kyllä. Ostamisen ja maksamisen helpottaminen on yksi toivotuimpia palveluita. Asiasta on tullut tasaisesti palautetta vuosien aikana. Ihmiset haluavat tehdä reaaliajassa asioita ja kun joutuu lähtemään kioskille lataamaan matkakorttia, se tuntuu hankalalta.