Sähköautojen latauspisteitä lisää Kaakkois-Suomeen – käyttökin on lisääntymässä

Julkisia latauspisteita on lähinnä muutamilla huoltoasemilla. Lappeenrannassa ja Kotkassa voi ladata sähköautonsa myös pysäköintitaloissa.

Liikenne ja kuljetus
Sähköauto latauksessa
Imatralla sähköauton voi ladata kadun varrella olevassa latauspisteessä. Kari Kosonen/Yle

Sähköauton omistaja saa ladattua autonsa Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa – kunhan malttaa pitää pitkän kahvi- tai ruokatauon.

Eniten sähköautojen julkisia latauspisteitä löytyy Kaakkois-Suomessa Lappeenrannassa, jossa kaupungin keskustassa on puolenkymmentä latauspistettä, lähinnä pysäköintitaloissa.

– Käyttö on vielä vähäistä, mutta kyllä meillä on sopimusasiakkaita, jotka jo lataavat sähköautonsa päivän aikana, sanoo Williparkki Oy:n toimitusjohtaja Mikko Hietamies.

Williparkin pysäköintihalleissa sähköauton lataukseen käytettävä sähkö sisältyy lyhytaikaisen pysäköinnin hintaan. Sopimusasiakkaat maksavat hieman korkeampaa kuukausimaksua, mutta silti lataaminen on edullista.

– Kaukaisin tiedossa oleva käyttäjä on Oslosta lomalle tullut autoilija, jonka Tesla ladattiin pysäköintihallissa, sanoo palveluisännöitsijä Matti Markkanen.

Eniten julkisia latauspisteitä käyttävätkin juuri maakunnassa vierailevat sähköautoilijat.

Sähköauton latauspisteen merkki parkkihallissa.
Kari Kosonen/Yle

Imatralla julkinen latauspiste löytyy Imatrankoskelta, jossa piste sijaitsee kadun varrella. Lataaminen on toistaiseksi maksutonta, mutta vaatii tunnistautumista.

– Vajaan vuoden aikana sähköautoa on ladattu nelisenkymmentä kertaa, eniten kesällä, sanoo Imatran Seudun Sähkön liiketoimintapäällikkö Jussi Selenius.

Etelä-Karjalan Osuuskauppa ja Kymen Seudun Osuuskauppa ovat rakentaneet julkisia latauspisteitä ABC-asemien yhteyteen.

– Saimme palautetta, että Helsingin ja Imatran väliltä puuttuu latauspiste. Olemme olleet yllättyneitä, miten paljon käyttöä Lappeenrannan Viipurinportin pisteellä on ollut, sanoo Etelä-Karjalan Osuuskaupan toimitusjohtaja Mervi Sillanpää-Jaatinen.

Seuraava latauspiste on tulossa Parikkalan Särkisalmen huoltoasemalle ja suunnitteilla on latausmahdollisuuden järjestäminen myös Prismojen yhteyteen.

Sähköautoilu haastavaa Kymenlaaksossa

Kymenlaaksossa sähköautoilu vaatii tarkkaa suunnittelua, sillä latauspisteet ovat harvassa. Esimerkiksi Haminan ja Kouvolan keskustoissa ei ole vielä julkisia latauspisteitä ja Kotkassakin vain kahdessa paikassa.

– Toriparkissa käyttö on lisääntynyt ja jossain vaiheessa latauspisteitä tarvitaan lisää, sanoo Kotkan Toriparkki Oy:n toimitusjohtaja Juha Pekka Asikainen.

Silti päivittäistä sähköautojen lataaminen ei Toriparkissakaan vielä ole. Latauspiste on Kotkan Energian hoidossa.

–Suunnittelemme uusia latauspisteitä keskustaan Sibelius-puiston vinoparkkiin ja Karhulan keskustaan, sanoo kaukolämpöinsinööri Tero Glan.

Sähköyhtiöille uusia toimintamuoto

Latauspisteitä ovat rakentaneet Kaakkois-Suomeen lähinnä Fortum ja maakunnalliset sähköyhtiöt, jotka ovat perustaneet sähköisen liikenteen käyttöä edistävän Liikennevirta Oy:n.

Esimerkiksi Imatran Seudun Sähkö odottaa sähköautoilun yleistymisen synnyttävän uutta liiketoimintaa.

– Latauspisteet ovat yksi osa-alue, mitä sähköyhtiö voi miettiä uutena palvelutuotantona, kun sähköala on murroksessa. Kysyntäjousto, sähköinen liikenne ja uusiutuvan energian vahva tuleminen ovat asioita, joissa meidän on oltava mukana, sanoo liiketoimintapäällikkö Jussi Selenius.

Kannattavaa liiketoimintaa julkisten latauspiteiden ylläpitäminen ei vielä ole, vaan toiminnasta sähköyhtiöt hakevat lähinnä imagohyötyä ja kokemuksia. Sähköyhtiöiden mukaan verkoston laajentaminen vaatisi julkista tukea, mikä myös nopeuttaisi sähköautoilun yleistymistä.