Kolhusta iso lasku tai auto lunastukseen – Suurimmat kustannukset maalauksesta

Auton kolarikorjaaminen on kallista, mutta usein korvauksen hoitaa vakuutusyhtiö. Korjauksen hinnasta lähes puolet muodostuu maalaustyöstä.

Autovakuutus
Kolariauto autonkuljetusrekan kyydissä.
Niko Mannonen / Yle

KajaaniPam, räiskis, kili-kili. Onneksi ei tullut nahkavikoja itselle eikä matkustajille, mutta autoon tuli pieni lommo. Rakas peltilehmäni ei ole enää entisensä.

Lähtötilanne ei ole kenellekään kovin otollinen. Auton omistajana en halua myydä autoani ja vakuutusyhtiölle kolareiden korjauttaminen on kallista.

Onneksi oli autovakuutus, joka korvaa korjauskustannukset, ajattelen. Paitsi että tarkastajan käynti voi tuottaa pettymyksen – auto lunastetaan vakuutusyhtiölle.

– Jos korjauskulut ovat yli 70 prosenttia auton arvosta, silloin on lunastus edessä. Auton arvo puolestaan määräytyy markkinoilla. Netti on hyvä työkalu autojen hintojen tarkastamiseen, sanoo vahinkotarkastaja Miika Kemppainen Lähitapiolasta.

Pikku vika, iso lasku

Mutta miksi auto meni lunastukseen, vaikka siinä on vain pikku lommo? Kemppainen sanoo, että syitä on useita.

– Kun lähdetään purkamaan autoa, niin vaurion takapuolelta löytyvät usein ne isommat vauriot. Kun siellä menee enemmän osia rikki, niin korjauskulut kasvavat. Osat ovat kallistuneet, esimerkiksi ajovalotekniikka. Pelkkä ajovaloumpio voi maksaa 1 000–3 000 euroa, siihen päälle ne muut vauriot: maskia, puskuria, jäähdytintä ja pieniä muoviosia.

Maalauksesta materiaalien osuus on kolmasosa ja työn osuus kaksi kolmasosaa.

Mika Leinonen

Suuria kustannuksia aiheuttavat myös kolarissa lauenneet turvavarusteet, vaikkapa turvatyynyt.

Korjaamisen suurin kustannus on kuitenkin, yllätys yllätys, peltilehmän ulkonäkö. Vaihdettavat osat kun on saatava samannäköisiksi kun muukin auto.

– Kokonaisuudessaan autojen korjauskustannuksista 30 prosenttia on osien osuutta, niiden vaihtoa ja muuta työtä 25 prosenttia ja maalauksen osuus jopa 45 prosenttia, Kemppainen sanoo.

Yhä nuorempia autoja lunastetaan korjauksen sijaan. Syynä on korjauksen kallistumisen ajoneuvojen hintaan verrattuna.

– Työ on kallista. Tekniikka kehittyy ja sen mukana osien hinnatkin ovat ainakin osin nousussa, Kemppainen sanoo.

Maalauksessa maksaa työ

Maalauksen kustannukset voi jakaa kahteen osaan.

– Esimerkiksi takapuskurin maalaus maksaa noin 600 euroa. Maalauksesta materiaalien osuus on kolmasosa ja työn osuus kaksi kolmasosaa, Automaalaamo Tenkulan toimitusjohtaja Mika Leinonen sanoo.

Työkustannus sisältää suurimmaksi osaksi maalarin palkkakustannuksia, mutta myös yrityksen kiinteitä kuluja.

– Tilojen lämmitys on sillä maksettava ja muut kiinteät kustannukset, Leinonen sanoo.

Monesti ne, jotka ottavat kertakorvauksen, myös korjaavat auton itse.

Miika Kemppainen

Käytännössä kolarikorjausten maalauskustannuslaskelmat tehdään vakuutusyhtiöiden ja maalamoiden yhteisellaä ohjelmalla. Ohjelmaan syötetään maalattava pinta-ala työajan selvittämiseksi ja materiaalimenekin neliömäärä.

– Ei niitä omasta päästä keksitä. Kustannukseen vaikuttaa myös maalien muuttuminen vesiohenteisiksi. Niissä ei saa olla tiettyä määrää enempää niin sanottuja haihtuvia yhdisteitä, eli vettä on enemmän kuin ennen. Se hidastaa taas kuivumista, Leinonen sanoo.

Vaihtoehto on – korjaa itse, jos osaat

Vaihtoehtojakin on. Joissakin tapauksissa vakuutusyhtiö maksaa auton mälläämisen lopputuloksesta kertakorvauksen ja auto jää omistajalleen.

– Korvauksen määrä on pääsääntöisesti aina pienempi kuin lunastushinta. Monesti ne, jotka ottavat kertakorvauksen, myös korjaavat auton itse. Silloin se voi olla kannattavakin ratkaisu.

Pelkkä ajovaloumpio voi maksaa 1000 – 3000 euroa.

Miika Leinonen

Kaikki vakuutusyhtiön lunastamat autot eivät häviä liikenteestä. Osa puretaan varaosiksi, osa jopa hävitetään kokonaan, mutta kolariautoja myös myydään korjattavaksi.

Vahinkotarkastaja Miika Kemppainen
Vahinkotarkastaja Miika Kemppainen.Niko Mannonen / Yle

Osaa korjauksista myös valvotaan. Korjatulle autolle pitää pääsääntöisesti tehdä rekisteröintikatsastus uudestaan. Sen sijaan rekisterikilpi ei enää välttämättä vaihdu, vaikka autoa korjattaisiin. Kilvet voivat olla paikallaan, vaikka auto poistettaisiinkin liikennekäytöstä.

– Muutos tuli noin vuosi sitten, Kemppainen sanoo.

Kaikkein vaativimpia korjauksia valvoo vakuutusyhtiö, joka voi tehdä tarkastuksia myös kesken korjauksen.

Mälliautot kootaan välivarastoihin

Vakuutusyhtiön lunastamat ajoneuvot kootaan alkuun välivarastoihin eri puolille Suomea. Kainuussa tällainen välivarasto on Kajaanissa, Heinisuolla.

Yrittäjä Ilpo Mannelin hoitaa hinauspalvelu- ja autopurkaamoyritystään yhdessä veljensä kanssa.

– Haemme vakuutusyhtiöidenlunastamat ajoneuvot Kainuussa asiakkaiden pihasta tai korjaamoilta. Ne lähtevät täältä Autovahinkokeskuksen (siirryt toiseen palveluun) toimipisteisiiin yleiseen myyntiin tai purkuun.

Autopurkaamoyrittäjä Ilpo Mannelin.
Autopurkaamoyrittäjä Ilpo Mannelin katselee rekan kyytiin nostettua kolariautoa.Niko Mannonen / Yle

Mannelin purkaa itsekin aika kasan autoja vuoden mittaan.

– Tuossa kentällä vaihtuu autoja, sanotaan 200–250 kappaletta vuodessa. Me myös ostamme autoja esimerkiksi Saksasta jos on erityistä tarvetta. Vaikkapa juuri kolarikorjauksiin tiettyjä osia.

Varaosakauppa ei ole enää maakuntaan sidottua.

– Myymme osia netissä yhdessä muiden purkaamoiden kanssa ympäri Suomea. Kauppa on lisääntynyt merkittävästi, Mannelin sanoo.

Käytetyt osat olisivat voineet halventua

Käytettyjen varaosien, siis käytännössä puretuista autoista tulevien varaosien kauppaan olisi voinut tulla vaikutuksia autoveron poistosta. Tätä kirjoitettaessa on ilmeistä, ettei autoveron poistoasiaa edistetä ainakaan julkisuudessa: ministeri Berner ilmoitti asiasta maanantai-iltana.

– Kun tulin alalle 10 vuotta sitten, sanottiin, että älä missään nimessä osta uutta autoa, autovero laskee ihan kohta, Varaosa-alan yhdistys (siirryt toiseen palveluun) ry:n toiminnanjohtaja Jörgen Härmälä hekottelee.

Auton alahelmassa ja ovenpielissä jälkiä kolarista.
Tämän auton vakuutusyhtiö lunasti. Auto menisi katsastuksessa edelleen läpi, mutta kahden oven ja helman korjaaminen tulisi liian kalliiksi. Niko Mannonen / Yle

Härmälän mukaan spekuloiminen onnistuu, mutta mitään varmaa ei voi sanoa.

– Nyt romuauton keskihinta on 3 000–5 000 euroa, jolla se ostetaan purkuun. Riippuu autosta ja monista asioista. Siinä kuitenkin on mukana autoveroa 1 000–2 000 euroa. Jos vero poistuu kokonaan ja se poistuu myös näistä purkuun tulevista autoista, voisi ajatella, että sisäänostohinta halpenee. Silloin myös varaosien hinnat voisivat hieman laskea, Härmälä spekuloi.

Sillä puolestaan olisi vaikutusta kilpailukykyyn naapurimaiden kanssa.

– Kilpailukyky Ruotsin kanssa menisi samalle tasolle. Toisaalta Norjan ja Tanskan vero olisi silloin ylempänä.

Härmälä remauttaa rehevän naurun päälle.

– Mutta kun ei ole mitään varmaa ja asiat ovat ihan sekaisin. Sen olen tästä autoveroasiasta oppinut näinä vuosina, että ensin pitää nähdä, mitä tapahtuu ja uskoa vasta sitten.

Varaosa-alan yhdistys ry:n muodostavat autopurkamot eri puolella Suomea. Yhdistykseen kuuluu useita kymmeniä purkaamoita.