Täyttyikö somevirtasi yltiökauniista kasvoista? Taustalla on kiinalainen hittisovellus, jonka suosio perustuu huumoriin

Älylaitteille kehitelty kuvasovellus Meitu on saanut somekansan “meikkaamaan” muun muassa tunnettuja poliitikkoja.

sosiaalinen media
Kuvakaappaus Meitu-sovelluksella käsitellyistä Donald Trumpin kuvista Instagramissa.
Kuvakaappaus Meitu-sovelluksella käsitellyistä Donald Trumpin kuvista Instagramissa.MeituTrump / Instagram

Viime viikolla suomalaistenkin suosimissa some-kanavissa alkoi näkyä selfie-kuvia, jotka olivat kuin suoraan japanilaisista manga-sarjakuvista tai anime-piirretyistä. Säihkyvien kuvien taustalla on kiinalainen kuvankäsittelysovellus Meitu.

Sovelluksen avulla esimerkiksi omista selfieistä voi nopeasti muokata suurisilmäisiä ja siloposkisia. Meitun avulla kuvien kohentaminen on tehty todella helpoksi. Siinä on valmiina niin sanottuja filttereitä eli suodattimia, joiden avulla kuvia voi muokata yhdellä painalluksella. Kuvia voi sovelluksen avulla käsitellä myös lukuisilla muilla tavoilla, kuten esimerkiksi "piirtää" sormella niiden päälle.

Sosiaalisessa mediassa suosituinta sisältöä ovat olleet sovelluksen "meikkaamat" kuvamuokkaukset, joita on nähty erityisesti Yhdysvaltain presidentiksi juuri valitusta Donald Trumpista. Myös suomalaisisten puoluejohtajien kasvokuvista (siirryt toiseen palveluun) on jo tehty Meitu-versioita.

Suosion kaava sama kuin meemeissä

Uutisankkuri Matti Röngän selfie muuttui Meitulla säihkyvämmäksi.
Uutisankkuri Matti Röngän selfie muuttui Meitulla säihkyvämmäksi.Matti Rönkä / Yle & Meitu

Sovelluksen taustalla on samanniminen kiinalainen yritys, joka on kehittänyt ohjelmistoja jo vuodesta 2008. Nykyään Meitun eri sovelluksilla on yli 450 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti ja erityisen suosittuja ohjelmistot ovat olleet Kiinassa. Maailmanlaajuiseksi trendiksi Meitulla käsitellyt kuvat alkoivat nousta viime viikolla. Sosiaalisen median asiantuntijan Harto Pöngän mukaan Meitu-kuvien nopesti kasvanut suosio noudattelee nettimeemeistä tuttua kaavaa.

– Kuten meemeissä, myös tässä on tietty viestimuoto, mitä ihmiset matkivat ja toistavat. Meitu-kuvien tekeminen on myös helppoa, koska niitä varten on oma sovelluksensa, Pönkä sanoo.

Some-asiantuntijan mukaan Meitun kiinnostavuutta on lisännyt myös se, että sillä on voinut muokata omien kuvien lisäksi myös muiden ottamia kuvia, mikä on johtanut juuri poliitikkojen ja julkkisten kuvista tehtyihin väännöksiin. Näiden kuvien vitsikkyys ja hauskuus on todennäköisesti auttanut ilmiön leviämisessä.

– Kun ihmiset ottavat ja muokkaavat kuvia itse ja osallistuvat yhteiseen toimintaan eli meemiin, niin silloin voi kokea olevansa mukana tämän hetken jutussa ja saada sosiaalista yhteyttä muihin.

Nettitrendit loppuvat nopeasti

Viime vuonna Meitu-innon kaltaista somehurmaa aiheuttivat muun muassa Snapchatin kasvojenvaihto-ominaisuus ja kuvankäsittelysovellus Prisma, jolla sai omista otoksistaan tehtyä taiteellisia versiota. Some-asiantuntija Harto Pöngän mukaan kuvamanipulaatiot ovat yleensä aina kiehtovia ilmiöitä ja niillä saa helposti huomiota somen sisältövirroissa. Ne tosin myös painuvat melko nopeasti unholaan.

– Yleensä uusissa sovelluksissa alkuviehätys menee nopesti ohi. Meitun kohdalla huippu on taidettu jo nähdä ja en usko, että kuvien suosio jatkuu enää kovin kauan.

Meitun suosion huippu näyttäisi olevan laskemassa myös nettihakujen aiheita mittaavan Google Trendsin mukaan (siirryt toiseen palveluun). Meitun kehittäneelle kiinalaisfirmalle nettisuosio on kuitenkin taloudellisesti jättipotti ja esimerkiksi talousmedia Business Insider povaa (siirryt toiseen palveluun), että yrityksen arvo saattaa kasvaa.

– Jos sovelluksessa on mainoksia, niin käyttäjämäärän kasvaessa se lisää tietysti myös tuloja. Ja totta kai tällainen suuri huomio tuo vähintään imagolle hyötyä, Pönkä arvioi.