Porin teatterin Tuntematon sotilas jäljittelee sodan todellisuutta myös äänimaisemaltaan

Porin teatterin Tuntematon sotilas sekoittaa vakuuttavalla tavalla oikeita ja ennalta äänitettyjä ääniä. Sodan meteliä jäljitellään muun muassa paukkupatruunoilla ja jättikokoisella äänentoistolla.

äänentoisto
Äänimies työskentelee Porin teatterin Tuntemattoman sotilaan äänipöydällä.
Jari Pelkonen / Yle

Porin teatterin kaikkien aikojen suurimman näytelmäproduktion ensi-ilta on jo lähellä. Ohjaaja Christian Lindroosin Tuntematon sotilas pitää sisällään paitsi näyttäviä erikoistehosteita ja valaisua mutta myös maailmanluokkaa olevan äänimaiseman.

Tehostemestari Pontus Keto on suunnitellut näytelmän äänien toteutusta jo vuoden. Äänitehosteita, pyssyn pauketta ja tykkien jylyä on äänitetty ja etsitty erilaisista lähteistä useita satoja. Myös saliin kasattu äänentoistolaitteisto on kokoluokassa mittavaa.

– Täähän on isoin projekti, mitä me tulemme koskaan tekemään. Äänentoisto riittäisi hyvin ulkoilmafestivaalillekin, Keto sanoo.

Katsomo vavahtelee pommien tahtiin

Äänimaisema on kieltämättä vakuuttava. Kaiuttimilla luotu tilantuntu luo mielikuvan siitä, kuinka pommikoneet lentävät suoraan katsomon yläpuolella ja tykistökeskityksessä katsomo vavahtelee ikään kuin maaperään iskeytyisi oikea pommi. Tätä kaikkea jylinää säestää tuliaseiden rätinä, sillä näyttelijät ampuvat oikeilla paukkupatruunoilla.

– Me teimme taiteellisen ratkaisun, jossa osa äänistä tulee livenä pyssyistä ja osa äänistä tulee kaiuttimista. Se on mielenkiintoinen miksaus, kertoo näytelmän ohjaaja Christian Lindroos.

Äänentoisto riittäisi hyvin ulkoilmafestivaalille.

Tehostemestari Pontus Keto

Automaatio äänimiehen tukena

Äänitehosteiden lisäksi ääniteknikoiden hallittavana on yhteensä 24 langatonta puhemikrofonia sekä orkesterin äänentoisto, joten kokonaisuuden hallinta vaatii tekijältä paljon.

Nykyaikainen digitekniikka mahdollistaa kohtausten äänien ohjelmoinnin jo etukäteen tietokoneille ja äänipöytään. Kanavien äänitasot ja efektit ohjautuvat automaattisesti ennalta määrätyn ohjelmoinnin mukaan ja äänitehosteetkin tulevat tietokoneohjelmasta oikeassa järjestyksessä.

– Kokonaisuus pitää rakentaa pienistä palasista, Pontus Keto sanoo.

Kaikesta automatisoinnista huolimatta yhteispeli teknisen tuotantoryhmän ja näyttelijöiden välillä pitää toimia saumattomasti. Yllätyksiä voi tulla vastaan koska tahansa.

– Näyttelijät tekevät asioita eri tahtiin. Siinä pitää pystyä elämään mukana. Meillä on aikamoinen kommunikaatiojärjestelmä näyttämömiesten ja tehosteajojen välillä, Keto kertoo.