Bernerin väylähanke simahti – Näin kiistelty esitys eteni

Maanantaina peruttu esitys hyydytti autokaupan. Esitys ei saanut edes hallituspuolueiden tukea.

Anne Berner
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tiedotustilaisuudessa Helsingissä.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli väylähankkeen viime torstaina.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suuri liikenneuudistus eteni onnettomien tähtien alla. Väylähankkeen tarkoituksena oli yhtiöittää liikenneväylät, kerätä käyttömaksuilla korjausvaroja ja poistaa autovero. Toisin kävi. Esitys ammuttiin maanantaina alas.

Julkisuudessa kiistanalainen uudistusesitys alkoi taipaleensa viime viikon keskiviikkona. Silloin Yle julkaisi hankkeen pääkohdat päivää ennen varsinaista liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) tiedotustilaisuutta.

Torstaina oli sitten tiedotustilaisuuden vuoro, jossa Berner luonnehti esitystä tärkeäksi siksi, että liikenteen muutos tulee olemaan suurempi asia kuin auton keksiminen aikoinaan.

Jo ennen varsinaista tiedotustilaisuutta opposiotiopuolue demarien puheenjohtajakandidaatit tyrmäsivät Yle Radio 1:n Ykkösaamussa hankkeen kansallisomaisuuden yksityistämisenä. Berner joutui heti esityksensä esittelytilaisuudessa torjumaan pelot sanomalla, ettei yhtiöittäminen tarkoita väylien yksityistämistä.

Seuraavaksi iski hallituskumppani. Perussuomalainen puolustusministeri Jussi Niinistö tyrmäsi liikenneverkon yhtiöittämisestä laaditun selvityksen.

– Liikenneverkon kunnossapitäminen tai päästövähennystavoitteet eivät edellytä sitä, että julkisin varoin rakennettu omaisuus yhtiöitetään ja kansallisomaisuudella tehdään bisnestä kansalaisten kustannuksella, Jussi Niinistö kirjoitti blogissaan.

Pian olivat myös kokoomuspoliitikot kriittisinä.

Valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) mukaan on epäselvää, miten kokonaiskustannusten nousu voitaisiin estää. Tieverkoston korjausvelka on noin kaksi miljardia. Sitä maksamaan liikenneverkkoyhtiötä ollaan perustamassa.

– En vielä näe, miten se logiikka toimii, mistä tulee lisää rahaa tähän järjestelmään... Vaikka rahat siirretään budjetin ulkopuolelle, rahat kerätään viime kädessä suomalaisilta veronmaksajilta, tämä ei muuta sitä, Orpo kommentoi.

Ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen (kok.) ihmetteli, missä Bernerin mallin lisäarvo oikein piilee.

– Jos maksu perustuu kiinteästi vuosimaksuun eikä kilometreihin, ero vuosittaisen ajoneuvoverotarran hankkimiseen on aika pieni, Mykkänen sanoi.

Seuraavaksi kipuilivat autokauppiaat. Autokauppa ilmoitti, että kauppa tyssäsi esityksen julkitulon jälkeen kuin seinään.

Perjantaina pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kannatti esitystä ja kuvaili sitä rohkeaksi ja ennakkoluulottomaksi.

Ennakkoluuloton oli myös Bernerin "plan B" eli esitys, jossa hän ehdotti uutta hyvitystä, jolla autoveron mahdollinen poistaminen voitaisiin korvata auton tänä vuonna ostaville, kuten hän kirjoitti blogissaan. Tuki olisi ollut sata miljoonaa euroa.

Maanantaina valtiovarainministeri Orpo torppasi autokaupan häiriöitä ehkäisemään ajatellun hankintatuen.

Orpon mukaan autojen hankintatuesta ei ollut sovittu saati päätetty mitään, eikä siihen olisi myöskään varaa, kun julkisen talouden tilanne on tiukka.

– Jos sata miljoonaa olisi irrottaa ylimääräistä, rahalle olisi paljon tärkeämpiä kohteita, Orpo torjui.

Maanantai-iltana liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi tiedotteen (siirryt toiseen palveluun), jossa todettiin muun muassa ykskantaan: liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään.