Orpo suuren liikenneuudistuksen mahalaskusta: "Tällaisia selkkauksia ei kukaan toivo"

Toisen kokoomusministerin Kai Mykkäsen mukaan oli oikea johtopäätös keskeyttää väylähanke tuoreeltaan, sillä sen torppaaminen oli muutenkin horisontissa.

liikenne
Petteri Orpo
Petteri OrpoVesa Moilanen / Lehtikuva

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.) olisi toivonut, että valtiovarainministeriö olisi ollut virallisemmin mukana liikenneministeri Bernerin suuren väyläselvityksen valmistelussa.

Orpon mukaan ministeriössä oli iso huoli siitä, että Bernerin suunnitelmat esimerkiksi autoveron poistamisesta tiesivät erittäin merkittäviä muutoksia budjettiin ja verotukseen. Se olisi perustellut VM:n vahvempaa mukanaoloa.

– Nyt piti odottaa, että selvitys annetaan ja sen jälkeen valtiovarainministeriössä vasta päästiin arvioimaan selvitystä, sanoi Orpo Ylen Radio 1:n Ykkösaamussa.

– Missään tapauksessa tällaisia selkkauksia ei kukaan toivo.

Valtiovarainministeriö vastaa veroista. Bernerin selvityksen verovaikutukset olisivat olleet miljardiluokkaa.

Torstaina esitelty liikenneselvitys torpattiin tuoreeltaan useiden hallituskumppaneiden suulla, ja myöhään maanantaina kerrottiin suuren liikenneuudistuksen hautaamisesta. Orpon mukaan hallitusyhteistyöhön ei jää haavoja.

– Meidän on pakko jatkaa tästä eteenpäin ja uskon, että hallitus on toimintakykyinen tämän jälkeenkin.

Mykkänen: Onneksi hajosi käsiin näin nopeasti

Kokoomuksessa liikenneuudistuksesta vastaa ministeri Kai Mykkänen. Hän pitää Anne Bernerin perääntymistä ainoana oikeana johtopäätöksenä.

Kai Mykkänen
Ministeri Kai Mykkänen kommentoi Ylen aamu-tv:n haastattelussa tieliikenneselvityksen keskeyttämistä.

– Sellaisenaan Bernerin selvitys ei olisi ollut toimiva malli ja samalla johtopäätösten lykkääminen olisi pidentänyt autokaupan seis-tilannetta. Hyvä, että johtopäätös pystyttiin tekemään jo viiden päivän päästä, koska se oli varmasti se, mihin tämä oli menossa.

Ylen aamu-tv:ssä vieraillut Mykkänen korostaa, että pitkän julkisen keskustelun käyminen osoittautui liian hankalaksi autoveron poistamisen takia. Liikenneministeri Bernerin (kesk.) selvitys hyydytti heti autokaupan, sillä auton vaikutti saavan kaupasta ennen pitkää verottomalla hinnalla.

– Olisi ehkä ollut järkevää pitää autoveron poistaminen pois selvityksestä tai sitten mennä sitä rataa, että haetaan (hallituksen) yhteistä näkemystä.

Ministeri Berner valmisteli liikenneselvityksensä pienellä piirillä. Mykkänen sanoo, etteivät ulkopuoliset kuten hallituskumppanit saaneet nähdä selvitystä ennen viime viikkoa. Tämä tarkoitti, ettei Bernerin selvitykseen ollut aikaa sitoutua.

– Se ei ollut tässä hänen tarkoituskaan, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Mykkänen sanoo.

Maanteiden korjausvelkaa on Liikenneviraston mukaan jo 2,4 miljardia euroa.

Omana ratkaisunaan tähän Mykkänen tarjoaa itsenäisempää Liikennevirastoa. Hänen mielestään olisi järkevämpää, jos virasto itse valitsisi korjausta kaipaavat tiet ja sillat, eikä valinta olisi poliitikoilla. Määrärahat voisi Mykkäsen mielestä myös irrottaa budjettikausista, jotka katkaisevat tiehankkeita ja lisäävät niiden kustannuksia.

Ratkaisut nousivat esiin kahden vuoden takaisessa parlamentaarisessa korjausvelkatyöryhmässä.

– Nämä kaikki kysymykset liittyvät niihin asioihin, joita Berner käsittelee, mutta nämä olisivat paljon mutkattomampia, operatiivisempia ja helpompia tapoja ratkaista niitä.