1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomalaiset pienpanimot yrittävät "mahdotonta tehtävää": Sahti edellä Saksan markkinoille

Saksalaisasiantuntija maisteli suomalaisoluita ruokamessuilla Berliinissä – ja ihastui.

Yle maailmalla: Berliini
oluen maistelua
Saksalainen olutasiantuntija Peter Eichhorinin mukaan sahti on jännittävä sekoitus yrttejä, hedelmiä ja humalaa.

*BERLIINI *Äkkiseltään ajateltuna suomalaiset pienpanimot yrittävät Berliinin Grüne Wochella mahdotonta: tunkeutumista saksalaisille olutmarkkinoille. Saksan olutkulttuuri kun on tunnetusti perinnetietoista ja omaan napaan tuijottavaa.

Meneillään oleva Grüne Woche on maailman suurin kuluttajille suunnattu ruokaan keskittyvä messutapahtuma. Suomalaiset pienpanimot ovat keskeisesti esillä Suomen maaosastolla.

Saksalainen olutasiantuntija Peter Eichhorn maisteli messuilla Ylen pyynnöstä kattavan kokoelman suomalaisia pienpanimo-oluita. Kohtelias mallastietäjä piti maistelemastaan ja erotteli oluiden vivahteista hedelmäisyydet, karamellisuudet ja pirskahtelevat hapokkuudet.

Erityisesti Eichhorn halusi päästä sahdin makuun. Sahdilla on asiantuntijapiireissä liki myyttinen maine, mutta harva pääsee sitä maistelemaan.

Plussaa ammattimaisuudesta: "Tyylit erottuvat hienosti"

Peter Eichhorn kiittelee pohjoisia pienpanimoita ammattimaisuudesta. Hänen mielestään suomalainen käsityöläisoluiden pano ei ole harrastelijamaista, vaan oluet ovat selkeitä oman tyyppinsä edustajia.

– Tyylit erottuvat hienosti. Oluet kulkevat IPA:sta moniin perinteisiin oluisiin saakka. Ja sahti on tietysti oma lukunsa, Eichhorn sanoo.

oluen maistelua
Uwe Tautenhahn / Yle

Hän muistuttaa, että olutmarkkinoilla ei kannata vain kopioida kansainvälisiä trendejä.

– Omasta perinteestä kannattaa pitää kiinni ja jalostaa siitä.

Saksan markkinoille on vaikea tunkeutua

Eichhornin mukaan Saksan olutmarkkinat ovat uudelle tulijalle erittäin vaikeat. Keskeinen syy on se, että Saksan omat oluet ovat niin korkeatasoisia.

– Saksalaiset oluenjuojat haluavat pysyä kiinni omissa oluissaan ja tavoissaan, Eichhorn selittää.

Toisaalta myös käsityöläisoluiden korkea hinta on hintatietoiselle saksalaiselle vaikea paikka.

Puolen litran pullo hyvää ja tuttua olutta maksaa marketissa noin 60 senttiä. Siksi saksalaista on ymmärrettävästi vaikea saada uskomaan, että oluesta voi joutua pulittamaan vaikkapa kolme euroa pullolta.

oluen maistelua
Uwe Tautenhahn / Yle

Pienpanimobuumi on vasta oraalla

Maailmaa jo tovin halkonut pienpanimobuumi on vasta nyt kunnolla saavuttanut Saksan. Juuri Berliini on rennosti kansainvälisenä metropolina edelläkävijä.

– Suomalaisten pienpanimoiden kannattaa hivuttautua markkinoille Berliinissä tai Hampurissa. Asiakaskunta on kansainvälistä, ja ihmiset tietävät nämä trendit, Peter Eichhorn neuvoo.

Markkinoita kannattaa hänen mukaansa tulla haistelemaan asiaan vihkiytyneiden ravintoloiden ja olutbaarien kautta.

– Ehkei kannata yrittää kuppilaan, jossa perinneväki katsoo tv:stä urheilua. Siellä kukaan tuskin tilaisi viittä tuoppia sahtia jalkapallo-ottelun kyytipojaksi.

Monipuolistuuko valikoima viini-ihmisten avulla?

Useita kirjoja oluista kirjoittanut Peter Eichhorn ihmettelee itsekin, kuinka jähmeä saksalainen olutkulttuuri lopulta on.

– Yhtä kirjaani varten kiertelin olutmyymälöitä ja katselin pitkiä hyllyjä, joissa oli useita merkkejä, mutta lähinnä samantyyppistä olutta. Sain osakseni ihmetteleviä katseita, kun kysyin, mitä olutta suosittelisitte tälle ja tälle ruualle, hän kertoo.

Eichhorn huomauttaa, että esimerkiksi Lontoossa viinikaupoissa saattaa olla laajat olutvalikoimat. Hän uskoo, että Saksassakin oluttietous leviää lopulta viini-ihmisten kautta.

– Heillä on enemmän perinteitä yhdistää juoma osaksi kulinarismia.

oluen maistelua
Uwe Tautenhahn / Yle
Lue seuraavaksi