Remonttimyyjä kotiovella? Sopimusta voi olla vaikea purkaa jälkeenpäin

Ovelta ovelle -myynnin historiassa tunnetuin laite on pölynimuri. Nykyisin koteihin suoramyydään remonttipalveluita, joista valitetaan usein Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.

suoramyynti
Käsi painaa ovikelloa.
Antti Eintola / Yle

Kilpailu- ja kuluttajavirastossa kotimyyntiin liittyvien valitusten määrä on kasvanut vuoden aikana 34 prosenttia. Viime vuonna yhteydenottoja oli 1522, kun edellisvuonna niiden määrä oli 1136.

Viime vuonna eniten valituksia on tullut erilaisista remonteista ja niistä tehdyistä sopimuksista.

– Tällaisia ovat esimerkiksi ikkuna-, katto- ja putkiremontit sekä savuhormien pinnoitukset, Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja- ja oikeusneuvoja Jaana Kortteinen kertoo.

Yleisin syy yhteydenottoon ja valituksen tekemiseen liittyy kiireessä tehtyyn sopimukseen.

– Aika usein kohteena ovat olleet iäkkäät ihmiset, jotka ovat samalla käyntikerralla allekirjoittaneet remonttisopimuksen. Ongelma on se, että siinä ei ole aikaa harkita tai kilpailuttaa remonttia. Jälkeenpäin on pohdittu tehtyä sopimusta, jota yritetään purkaa, mutta yritys vetoaa siihen, että kyse on mittatilaustyöstä, jossa ei ole peruutusoikeutta, kertoo Kortteinen.

Rakennusmiehiä omakotitalon katolla.
Nopeasti tehty kattoremontin tilaaminen ovelta ovelle myyjältä voi kaduttaa.Kalle Niskala / Yle

Erityisesti ongelmia ovat tuottaneet tulkinnat siitä milloin on kyse mittatilaustyöstä ja milloin ei. Asioita on ratkaistu tapauskohtaisesti. Toinen ongelma on se, että asiakas on tajunnut myöhemmin, että hänen ostamansa palvelu olikin tarpeeton.

– Yleensä palvelun tarjoajat pyytävät lupaa tehdä katselmuksen ja sen perusteella remonttia tarjotaan. Kuluttajalle on annettu ymmärtää, että katto tai savupiippu on niin huonossa kunnossa, että remontti on pakko tehdä ja jälkikäteen on selvinnyt, ettei tarve olekaan niin akuutti, sanoo Kortteinen.

Ei tunnin kahden jälkeen voida odottaa, että ihminen tekee päätöksen usean tuhannen euron suuruisesta remontista.

Jaana Kortteinen

Kaikki palvelujen tarjoajat eivät toimi väärällä tavalla. Toimintatapa on kuitenkin uusi, kun remontteja tarjotaan vain ovikelloa soittamalla ja tulemalla sisälle.

– Kyse on kuitenkin aika isoista rahoista ja tilauksesta, joka mielestäni vaatii harkintaa ja pohdintaa. Ei tunnin kahden jälkeen voida odottaa, että ihminen tekee päätöksen usean tuhannen euron suuruisesta remontista, opastaa Kortteinen.

Vaikka remonttitarjouksissa päänvaivaa aiheuttaa mittatilaustyön määrittely, niin tavaran myynnissä, kuten pölynimureissa, on aina 14 päivää aikaa peruuttaa tilaus. Laitemyynnistä tulleiden valitusten määrä onkin pudonnut Kilpailu- ja kuluttajavirastossa huomattavasti takavuosista.

Puolivuosisataa pölynimurimyyntiä

Koko Suomessa toimivalla Hedengren Directillä on suoramyynnistä yli 50 vuoden kokemus. Viime vuoden maaliskuussa Suomen suoramyyntihistoriaan kirjattiin uusi lukema, kun yhtiön edustamaa imuria oli myyty yli 560 000. Ovelta ovelle tapahtuva pölyimurimyynti on laajentunut siivouslaitteiden myynniksi, jossa asiakassuhdetta ylläpidetään pölypussi- ja suodatinkaupalla.

– Kun tiedämme, että asiakas käyttää alkuperäisiä pusseja ja suodattimia, jotka on suunniteltu laitteelle. Pystymme antamaan imurille 10 vuoden takuun, joten imurit myydään pitkäaikaiseen käyttöön, sanoo Hedengrenin toimitusjohtaja Mika Nylund.

Ovelta ovelle -myyjä koputtaa.
Nettikaupan lisääntyminen ei ole vähentänyt ovelta ovelle myyntiä.Carolus Manninen / Yle

Ovelta ovelle -myynnissä kohteet valikoituvat maantieteellisesti samoille alueille noin vuoden välein.

– Emme halua käydä liian usein, eikä myöskään liian harvoin, sillä samalla käymme tapaamassa myös nykyisiä asiakkaita. Myyjä voi varmistaa, että siellä on kaikki asiat kunnossa ja hän voi selvittää onko ollut murheita, tarvitaanko pölypusseja tai jotakin muuta palvelua, sanoo Nylund.

Myyntityö ei ole ikinä laiskaa elättänyt.

Mika Nylund

Nettikaupan yleistymisen vaikutukset eivät ole näkyneet ovelta ovelle -kaupassa, samalla tavalla kuin kivijalkakaupassa. Kannattaako ovelta ovelle -myynti?

– Meillä kaupantekoon vaikuttaa edelleen myyjän aktiivisuus. Jos käy sadassa kotitaloudessa, niin kauppoja syntyy enemmän kuin sellaisessa tilanteessa, jossa on tehnyt viisikymmentä käyntiä. Myyntityö ei ole ikinä laiskaa elättänyt. Suoramyynnissä on oltava riittävän aktiivinen ja käytävä riittävä määrä asiakkaita läpi, kertoo Nylund.

Suoramyynti tavoittaa asiakkaista koko kirjon, kun kauppaa tehdään päivällä sekä illalla. Pölyimurimyynnissä kaupanteko tapahtuu esittelyjen kautta, jossa asiakas päättää sen haluaako hän esittelyn vai ei.

– Kokemusten mukaan myyjän täytyy tehdä viisi asiakastapaamista ja keskimäärin se viides johtaa tuote-esittelyyn, kertoo Hedengrenin toimitusjohtaja Mika Nylund.