Näkökulma: Bernerin liikenneverkkoselvitys ei ollut täysin susi

Miksi Bernerin esitys murskattiin alkumetreillä ilman keskustelua varsinaisen esityksen sisällöstä – eivätkö halvemmat autot ja huokeampi bensa kelpaa suomalaisille?

Näkökulmat
Risto Mattila

Liikenneministeri Anne Bernerin selvitys manattiin alimpaan helvettiin niin herrojen kuin median ja kansalaistenkin kommenteissa jo ennen kuin siitä oli lausuttu yhtäkään tiedotustilaisuuslausetta.

Kun muuta moitittavaa ei keksi, kannattaa kokeilla vielä viimeistä valttikorttia, puutteellista tiedottamista. Tämä hanke tosin olisi kaatunut todennäköisesti ilman sitäkin.

Melkein kaikki kommentaattorit ovat tyytyneet toteamaan, että niin piti kaatuakin. Samaan hengenvetoon on kuitenkin tunnustettu, että ei näinkään voi jatkua. Autoverot pitäisi saada alas, autokanta uusittua, ja väylät kuntoon.

Automiehet esittelevät kuluneita harrasteautojaan ulkomaisilla autopalstoilla lähinnä sääliä keräten ja kateellisina niiden maiden autoharrastajille, joissa autoveroa ei ole. Suomalaisen keskiverron autoharrastajan silmäterä on menopeli, joka joka autoverottomissa maissa monesti hankitaan teinille ensimmäiseksi autoksi.

Tiestö taas rapautuu ennätysvauhtia. Tällä hallituskaudella on ilmeisesti saatu korjausvelkaa kurottua hieman kiinni, mutta teiden kunnossapidosta on jo vuosia puuttunut hirveä kasa riihikuivaa: tarpeisiin nähden noin sata miljoonaa euroa joka vuosi. Kymmenessä vuodessa kertyy miljardin lovi. Se näkyy ja tuntuu jokaisen autoilijan persuksen alla tien päällä. Junat hidastelevat ratatöiden vuoksi ja niin edelleen.

Suomi on sivistysvaltio, joka on hämmästyttänyt maailmalla maksamalla sotavelkansa, ja nousemalla laman syövereistä vauraaksi esimerkkivaltioksi, jossa kaikista pidetään huolta. Mutta autoiluun ja liikenteeseen liittyviä asioita ei vain saada kuntoon. Ei edes korkeilla veroilla.

Autoilijan kannalta Bernerin esitys autoverojen nollaamisesta, polttoaineveron laskemisesta ja niiden korvaamisesta vuosimaksulla ei ole sinänsä pöllömpi. Kukapa ei haluaisi halvempia autoja ja halvempaa bensaa? Siksi on hieman hämmentävää, miten nopeasti ja kuuluvasti esitys rysähti tiensä päähän.

Suomessa asiat on totuttu tekemään tietyllä tavalla, ja jos ei tyyli miellytä, tulee helposti turpiin. Nyt kävi näin, ja tällä kertaa siinä taisi mennä lapsikin pesuveden mukana.

Edes paljon pelättyä, yksittäisen autoilijan seurantaa satelliitista, ei lopulta päätetty esittää. Pelottelu jo alkumetreillä teki kuitenkin todennäköisesti tehtävänsä niin, että samalla jäi huomiotta sekin, mikä selvityksessä voisi olla hyvää.