Analyysi: Bernerin työtapaturma jätti mustelman hallituksen kylkeen – Ministerien keväästä tulossa vaikea

Anne Bernerin liikennevallankumous kaatui muutamassa päivässä, mutta se ei ole hallituksen murheista suurimpia.

politiikka
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tiedotustilaisuudessa Helsingissä 19. tammikuuta 2017. Berner esitteli tilaisuudessa ministeriön selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner tiedotustilaisuudessa Helsingissä 19. tammikuuta 2017. Berner esitteli tilaisuudessa ministeriön selvitystä liikenneverkkoyhtiöstä.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) suurisuuntaisen liikenneuudistuksen nousu ja tuho uhkaa hiertää keskustan ja hallituskumppanien välejä ainakin jonkin aikaa.

Useat keskustalaiset kokevat, että kokoomusjohtaja Petteri Orpo ja perussuomalaisten Timo Soini vetivät Berneriltä julkisesti maton alta ja ”pataan tuli”, vaikka liikenneselvityksen tekemisestä oli yhdessä sovittu.

Kovinta kieltä käyttää keskustan pää-äänenkannattaja Suomenmaa, joka ilmoitti pääkirjoituksessaan (siirryt toiseen palveluun), että Berner sai keskustan hallituskumppaneilta "raukkamaisen kohtelun". Lehti syyttää, että kokoomus ja perussuomalaiset ovat lähdössä "vaaralliselle tielle", jos naapuripuolueen ministereiden hankkeet tyrmätään julkisesti ennen yhteistä päätöksentekoa.

Kauas on tultu keväästä 2015, jolloin pääministeri Juha Sipilä (kesk.) ylisti hallituskolmikkoa "yhdeksi hallituspuolueeksi". Puoluejohtajat kehuivat tuolloin hallitusneuvottelujen yhteishenkeä, vastakkainasettelun puuttumista ja keskinäistä luottamusta.

Erikoinen sotku

Hallituskumppanien näkökulmasta Berner sai ansionsa mukaan, sillä häntä oli varoitettu, että selvityksen sisältöön ei oltu etukäteen sitouduttu tai että sen eteneminen nykyhallituksessa olisi vaikeaa. Viimeinen tikki oli, kun Berner ehdotti autoveron poistamista, mikä yllätti ainakin ministeri Orpon ja hyydytti autokaupan.

Jälkikäteen voi sanoa, että Bernerin olisi pitänyt etsiä hallituksen yhteinen näkemys, tai ainakin yrittää sitä. Tarvetta yhteiselle linjaukselle lisää, että Bernerin itsensä mukaan kyse on liikenteen suurimmasta murroksesta sitten auton keksimisen.

Suomenmaan ärhentely tuomitaan naapuripuolueesta syyn vierittämiseksi toisten niskoille.

Keskustan riveistäkin myönnetään, että hallituksen kylkeen jää ainakin joksikin aikaa mustelma ja keskustan oma kannatus voi sotkun seurauksena notkahtaa.

Hallitusyhteistyön vaurioita lievittää joidenkin mielestä se, että kiistat on käyty Bernerin ja hallituskumppanien, ei koko keskustan kanssa. Hankaukset henkilöityvät Berneriin, jonka liikenneuudistuksia on arvosteltu myös oman puolueen riveistä.

Syyttävä sormi kääntyy myös kohti liikenneministeriön virkamiesjohtoa, jonka olisi joidenkin mielestä pitänyt varoittaa ministeriä.

Bernerin asemaa sotkun ei uskota uhkaavan, niin kauan kuin Sipilä tukee suojattiaan.

Toisten mielestä Berner oli perussuomalaisille hyvä maali ja kokoomuksessa puolestaan on jäänyt hampaankoloon siitä, että Berner lähtikin eduskuntavaaleihin keskustan riveistä.

Berner ei hallituksen suurin ongelma

Se on ainakin varmaa, että hallitus ei olisi kaivannut liikenneverkkoyhtiöstä syntynyttä sotkua.

Jos oppositiojohtaja Antti Rinteen (sd.) maalailuihin on uskomista, hallitus voi kaatua puolen vuoden sisällä kiistoihin sosiaali- ja terveysuudistuksesta.

Hyvää eivät lupaa myöskään talouspolitiikan arviointineuvoston tiistaiset madonluvut, joiden mukaan hallituksen on tehtävä vielä parin miljardin euron lisäleikkaukset, jos se haluaa saavuttaa omat tavoitteensa julkisen talouden tasapainottamisesta.

Myös paljon puhutun kilpailukykysopimuksen työllisyysvaikutus jää professoreiden mukaan toivottua pienemmäksi.

Hallitustyötä ei helpota myöskään se, jos perussuomalaisten puheenjohtajan Timo Soinin paikasta syntyy kisa. Keskinäistä nokittelua voivat ruokkia myös kevään kuntavaalit.

Bernerin työtapaturma siis tuskin on hallituksen pahin ongelma tänä keväänä.