Katso 1 600 auton katsastuslista: Näissä malleissa eniten ja vähiten vikoja

Yleisimmät syyt hylkäämiseen olivat jarrujen ja etuakseliston viat. Yksi yleisimmistä korjauskehotuksista annettiin lähivaloista.

katsastus
Auton pakokaasua pakkasilmassa
Lähi- ja takavaloista annettiin katsastuksessa yli 300 000 korjauskehotusta viime vuonna.Kaisa Siren / AOP

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kertoo, että katsastuksessa havaittujen vikojen trendi on pysynyt aikaisempien vuosien kaltaisena. Hylkäys tulee useimmiten jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi ja uudet autot saavat hylkäyksiä entistä harvemmin.

– Jotain pieniä vaihteluja on, mutta pidemmän ajan trendi näyttää pysyvän samana. Pääsääntöisesti voisi sanoa, että uusien autojen hylkäysprosentit jatkavat laskuaan, mutta vanhempien autojen hylkäysprosentit nousevat. Esimerkiksi tilaston vanhimmista, 14-vuotiaista autoista hylättiin viime vuonna jo 38 prosenttia, sanoo Trafin asiantuntija Otto Lahti tiedotteessa.

Viime vuonna korjauskehotuksia katsastuksessa annettiin eniten valojen ja tuulilasin vikojen takia. Ajokieltoja määrättiin useimmiten käyttöjarrun ongelmien tai päästöjen vuoksi. Trafi kertoo saavansa paljon kansalaispalautetta siitä, että autojen valot näkyvät huonosti liikenteessä.

– Tämä näkyy myös katsastustilastoissa, jossa yksi yleisimmistä korjauskehotuksista annetaan lähivaloista. Lähi- ja takavaloista annettiin yhteensä yli 300 000 korjauskehotusta viime vuonna, kertoo Lahti.

Kaksi automallia selvisi kokonaan hylkäyksiltä

Ensimmäistä kertaa määräaikaiskatsastukseen tulevien henkilöautojen hylkäysprosentit jatkoivat laskuaan myös viime vuonna, jolloin vain 2,8 prosenttia näistä kolmivuotiaista autoista hylättiin katsastuksessa. Vuotta aikaisemmin kolmivuotiaista autoista hylättiin 3 prosenttia.

Vuonna 2013 käyttöönotettujen henkilöautojen tilastoista löytyi tänä vuonna ensimmäistä kertaa kaksi automallia, joista ei hylätty yhtään. Nämä olivat vuoden 2013 Mercedes-Benz CLS ja Nissan JUKE.

– Ihan puhtain paperein nämäkään eivät tosin selvinneet, sillä niille annettiin korjauskehotuksia pienistä vioista, huomauttaa Lahti.

Kymmenen kärkeen yltäneiden automallien katsastus päättyi hylkäykseen vain alle prosentissa tapauksista. Tarkemmat tiedot käyttöönottovuosittain voit katsoa alla olevasta listasta.

Vuoden 2016 katsastustilastoissa on huomioitu käyttöönottovuodet 2001–2011 ja 2013. Vuoden 2012 autot eivät ole tilastoissa katsastussyklin vuoksi. Auto pitää katsastaa ensimmäisen kerran viimeistään kolmen vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä. Seuraava vuosi on katsastuksesta vapaa. Näin ollen vuonna 2012 käyttöön otetuilla autoilla on viime vuonna ollut vapaa vuosi, minkä takia ne puuttuvat vuoden 2016 tilastoista.

Katsastustilastoissa on mukana automallit, joita on esitetty katsastukseen vähintään 100 kappaletta. Tilaston tulkinnassa on otettava huomioon, että se ei sisällä katsastettujen henkilöautojen mittarilukematietoja.

Vähiten hylätyt TOP 5

  • Mercedes-Benz CLS vm. 2013 (0,0 %)
  • Nissan JUKE vm. 2013 (0,0 %)
  • Toyota COROLLA vm. 2013 (0,3 %)
  • Toyota PRIUS vm. 2013 (0,4 %)
  • Ford, KUGA vm. 2013 (0,5 %)

Eniten hylätyt TOP 5

  • Chevrolet TRANS SPORT vm. 2001 (58,7 %)
  • Alfa Romeo 156 vm. 2001 (57,4 %)
  • Renault LAGUNA vm. 2001 (57,3 %)
  • Fiat MAREA vm. 2001 (54,5 %)
  • Citroen C5 vm. 2001 (51,6 %)

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Henkilöautojen mallikohtainen katsastuksen vikatilasto ja yleisimmät hylkäyssyyt

Tiedot vuodelta 2016. Lähde: Trafi.

Jos taulukko ei näy lataa sivu uudelleen tästä.